Hoppa till huvudinnehåll

Återhämtning är den nya superkraften - viktigt med pauser i vardagen

En kvinna som vilar på en hög med häften på ett konferensbord.
En kvinna som vilar på en hög med häften på ett konferensbord. trötthet,sömn,stress,jobb

Stress i sig är inte farligt, så länge vi klarar av att återhämta oss säger Mikaela Wiik som är sakkunnig inom fysisk aktivitet och återhämtning. Små stunder av lugn och ro varje dag är viktiga för att vi ska må bra.

Människan har alltid varit stressad. Men i dag är det kanske svårare än tidigare att få utlopp för stressen. Allt yngre människor och även barn är stressade säger Mikaela Wiik.

- Vi har många bollar i luften och allt ska ske snabbt och tempot är högt, säger Mikaela Wiik som jobbar på Folkhälsan.

En av de viktigaste kompetenserna i framtiden kommer därför att vara förmågan att återhämta sig. Det här är något vi både kan och behöver bli bättre på säger Mikaela Wiik.

I vår ordnar Folkhälsans förbunds livsstilsenhet en kurs där man kan lära sig strategier för att varva ner och återhämta sig.

Mikaela Wiik
Mikaela Wiik Bild: Yle/Anna Nylund och Matilda Sjöstedt nyhetsskolan

Stress är inte dåligt

Mikaela Wiik säger att vår kropp är byggd så att vi har ett stressystem och ett system för lugn och ro. De här systemen är aldrig påslagna samtidigt.

Wiik säger att stress i sig är inte dåligt. Stressystemet behövs för att vi ska få saker gjorda och överleva i akuta situationer.

- Utan stress skulle vi vara flegmatiska och inte få något gjort, säger Mikaela Wiik.

Det är när stressen blir konstant som vi börjar må dåligt. När vi fastnar i ekorrhjulet och inte kan lugna oss. Utan lugn och ro kan vi inte återhämta oss och stressystemet fungerar inte heller som det ska.

- Vi behöver små stunder av lugn och ro varje dag. En kaffepaus eller en lugn stund för oss själva har stor betydelse för hur vi återhämtar oss.

Ritad kvinna med för mycket att göra.
Ritad kvinna med för mycket att göra. Bild: Mostphotos / Dooder stress,kvinnor,mänskliga relationer,depression,telefoner,arbetsplats,viktkontroll,ungdomar,digitalisering,kaos,förtroendeposter

Motion och natur

Men hur gör man då för att bryta stressen? Mikaela Wiik säger att naturen är en bra källa till lugn och ro. När vi vistas ute i naturen går blodtrycket ner och nivåerna av stresshormon sjunker.

Det är också bra att röra på sig.Redan efter en kort promenad sjunker stresshormonerna till en lägre nivå än innan du gick på din promenad. Men motionerande i sig får inte bli ett stressmoment.

- Varje fem minuters pass är till nytta. Och bara att komma ut i dagsljuset gör att vi somnar bättre på kvällarna, säger Mikaela Wiik.

Tala vänligt till oss själva

Vi borde också bli mera medvetna om hur vi talar till oss själva säger Mikaela Wiik. Ofta är vi dömande mot oss själva och den inre dialogen skapar stress.

- Försök att fundera på om du skulle säga på samma sätt till en vän. Vi borde bli mera förlåtande och snälla mot oss själva, säger Mikaela Wiik.

Om våra tankar och vår inre dialog hela tiden är negativa så kan vi inte återhämta oss. Mikaela Wiik säger att vi måste hitta knep för att lugna ner oss och inte älta och skapa stress i vårt eget huvud.

Ofta kommer de här negativa tankarna när vi ska somna. Vi ältar och oroar oss. Och sömnen är en viktig förutsättning för att återhämta oss.

Stressen leder till dålig sömn och det skapar i sin tur mera stress.

Nainen venyttelee.
Nainen venyttelee. Bild: Jacob Postuma, Unsplash. stretching,motion (idrott),återhämtning

Andas lugnt

Mikaela Wiik säger att den som vill sova bättre borde granska sin dag. För det du gör under dagen speglar sig i din sömn.

- En bekväm säng och svalt i sovrummet räcker inte. Vi måste ha pauser under dagen och gärna röra på oss för då sover vi bättre, säger Mikaela Wiik.

Om vi känner oss stressade och vaknar i vargtimmen är det bättre att ta det lugnt och inte försöka tvinga sig att sova. Det skapar bara mera stress. Om det är något speciellt man oroar sig för är det bra att skriva ner det till pappers. Att läsa eller andas lugnt kan också hjälpa.

- Ett tips är att andas ut långsamt. Det är utandningen som sätter igång lugn- och rosystemet i vår kropp. Det här är mycket effektivt för att ta ner stressen också i akuta situationer, säger Mikaela Wiik.

Kursen för återhämtningsguider ordnas på Lappvikens sjukhus i Helsingfors i februari. Kursen innehåller både teori och praktik och ger deltagarna redskap för att varva ner och förbättra återhämtningen.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle