Hoppa till huvudinnehåll

Nu ska kollektivtrafiken moderniseras - Bromarv visar vägen

En bil kör på byvägen i Bromarv.
Kollektivtrafiken i Bromarv ska moderniseras. En bil kör på byvägen i Bromarv. Bild: Yle/ Tove Virta Västnyland,Bromarv,Raseborg,sommarvy i bromarv

En app i din telefon ger dig information om bussar eller taxibilar som finns i närheten. Du kan beställa din resa och hoppa på bussen, sjuktransporten eller taxin som skräddarsyr sin rutt enligt kundernas behov.

Den här typen av anropsstyrd intelligent kollektivtrafik testas i Bromarv och Tenala redan sommaren 2019 förutsatt att allting går enligt planerna.

I slutet av 2019 kan systemet sedan på prov tas i bruk i resten av Raseborg, berättar Marcus Riska.

Riska är sommargäst i Bromarv och är en av de ledande krafterna bakom ett projekt som har som mål att utveckla kollektivtrafiken i Bromarv och i hela Raseborg.

- En person har beställt en taxi och så ser en annan person att nu kör en taxi ner till vår by och då hoppar man på. Då blir taxikostnaden mycket mindre.

Det handlar om att effektivt utnyttja lediga sittplatser i bussar och taxibilar.

När bussen kommer till Bromarv kan en deltidstaxi hämta passagerare och köra dem ner till Vättlax eller till Padva

Det är Bromarv Byaråd och Wikströms Busstrafik som tillsammans har tagit initiativ till projektet och har arbetat fram en preliminär plan för kollektivtrafiken.

Som bäst bildas en grupp aktörer som ska jobba vidare med planen. Staden Raseborg beslutade i måndags att gå med i gruppen.

Skoltaxi
Om det till exempel finns plats i skoltaxin ska du kunna hoppa på den. Skoltaxi Bild: YLE/Maria Helsing skoltaxi
När det gäller Bromarv gäller det ju att få ett system snabbt för den nuvarande busstrafiken är hotad

I bakgrunden ligger det faktum att den gamla traditionella kollektivtrafiken inte längre lönar sig på glesbygden. Därför måste det hittas ett nytt system, förklarar Riska.

Han understryker också att den sittande regeringen stöder just sådana här tankegångar när det kommer till kollektivtrafiken och dess utveckling.

- Det här är så stort intresse från statens sida. Det kommer nog att bli så här inom några år. Frågan är hur snabbt det kommer.

- När det gäller Bromarv gäller det ju att få ett system snabbt för den nuvarande busstrafiken är hotad.

Liknande system för kollektivtrafiken utvecklas i hela världen och det finns stora tester på gång i städer som Uleåborg, Tammerfors och Åbo, berättar Riska.

Fler taxibilister på deltid

Tanken bakom det nya systemet för kollektivtrafiken hänger också ihop med att allt fler i framtiden ska kunna bli taxibilister på deltid, berättar Riska.

- Den nuvarande regeringen har fått igenom en lag som gör det möjligt för människor att bli deltidstaxichaufförer. I Bromarv kan tio personer ansöka om taxitillstånd och då kan de mata busstrafiken med passagerare.

- När bussen kommer till Bromarv kan en deltidstaxi hämta passagerare och köra dem ner till Vättlax eller till Padva. Det här blir tillåtet från och med i sommar.

Taxiskylt på en taxibil.
Tio i Bromarv kunde vara taxichaufförer på deltid, säger Riska. Taxiskylt på en taxibil. Bild: Yle/Marica Hildén västnyland

Nu hoppas de aktiva som jobbar för projektet på stort ekonomiskt stöd av Sitra - en statlig fond som har i uppgift att utveckla välfärden och konkurrenskraften i Finland.

En ansökan ska lämnas in till Sitra senast den 15 februari.

- Redan 27.2 kallas alla som har sökt från olika delar av Finland till ett gemensamt möte i Helsingfors. Sedan ska planeringen gå vidare.

- Sitra vill att de här projekten ska leda till resultat hösten 2019.

Det finns ännu ingen kostnadskalkyl för projektet men en grov uppskattning är att det kunde kosta 800 000 att ta fram en modell för kollektivtrafiken i Raseborg.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland