Hoppa till huvudinnehåll

Provocerande men bra säger elever om mobilstopp i gymnasiet: ”Jag har aldrig lyssnat så mycket på lektionerna”

Sedan användningen av mobiltelefonerna begränsades under vissa lektioner vid Mattlidens gymnasium i måndags har elevernas koncentration blivit bättre. Både lärare och elever är lättade, men det känns fortfarande svårt att ge ifrån sig mobilen.

Svenska Yle besöker Mattlidens gymnasium på onsdag förmiddag. På historielärare Niklas Anderssons lektion diskuterar eleverna konst. Debatten handlar om censur och om gamla konstverk som kan anses vara sexistiska borde plockas ner, alltså censureras.

Mattliden koulun oppilas katsoo kännykkälaatikkoa
De elever som har svårast att hålla fingrarna borta från sin mobil får lägga den i en skild låda. Mattliden koulun oppilas katsoo kännykkälaatikkoa Bild: Elise Tykkyläinen/YLE gymnasiet,Mattlidens gymnasium,mobiltelefoner,smarttelefoner

Alla de cirka tjugo eleverna i klassen verkar hänga med i svängarna. Cirka 30 minuter in i lektionen blir det dags för grupparbete, och då släpper mobilbegränsningen.

- Nu får ni plocka fram telefonerna och använda dem i era arbeten, säger Andersson.

Elliot Bergström tyckte först det verkade onödigt med begränsad mobilanvändning. Men nu har han ändrat åsikt.

- Jag har säkert aldrig lyssnat så mycket på lektionerna som nu på sistone.

Du tror det är på grund av att telefonen är borta?

- Nog är det så. Det är synd men så är det, säger Bergström.

Mattliden koulun oppilaita luokassa
Datorer är ännu tillåtna, men inga mobiler syns till under lektionerna. Elliot Bergström (röd mössa) säger att han kanske aldrig varit så koncentrerad som veckan efter att mobilstoppet infördes. Mattliden koulun oppilaita luokassa Bild: Elise Tykkyläinen/YLE gymnasiet,Mattlidens gymnasium

Datorer ännu tillåtna

Tre dagar in på perioden har historie- och samhällslärare Niklas Andersson bara hört positiva reaktioner på den begränsade mobilanvändningen.

Andra lärare har följt exemplet och eleverna är nöjda.

- Eleverna har nästan varit lättade, säger Andersson.

Då Svenska Yle besöker Anderssons klass på onsdagen syns inga mobiler till. Två elever har lämnat sina mobiler i en papplåda längst fram i klassen men resten håller dem i fickorna.

Mattliden koulun opettaja
Historielärare Niklas Andersson är nöjd med mobilstoppet hittills. Men kommer att utvärdera försöket noggrannare i slutet av perioden. Mattliden koulun opettaja Bild: Elise Tykkyläinen/YLE gymnasiet,Mattlidens gymnasium

- Jag tycker det är mera koncentrerat. Tidigare försvann många bort i någon slags mobilvärld.

Enligt forskare som Svenska Yle talat med är mobiltelefoner gjorda för att vara beroendeframkallande.

Bärbara datorer är däremot tillåtna i klassrummen, trots att de också kan vara distraherande.

- Om någon plötsligt försvinner in i skärmen måste man säga till. Men det är lättare att se än om alla sitter och tittar på sina mobiler, säger Andersson.

Fortfarande svårt att ge ifrån sig mobilen

Oscar Ramsay har också varit nöjd med försöket men säger ändå att han hoppas att det inte sprider sig till andra lärares lektioner.

- Det är så klart störande att ta bort telefonen från en elev. Jag hoppas att det inte blir vanligare, men vi får se.

Mattliden koulun oppilas
Oscar Ramsay är skeptisk till mobilstoppet även om han kan se de positiva effekterna. Mattliden koulun oppilas Bild: Elise Tykkyläinen/YLE gymnasiet,Mattlidens gymnasium

Ramsay tycker ändå att begränsningen fungerat. Det är lättare att följa med under lektionerna utan en distraherande telefon.

- Du är så van vid att hela tiden peta på mobilen göra vad du vill. Men när den tas bort måste man börja koncentrera sig, säger Ramsay.

Elliot Bergström håller med.

- Nog är det lite provocerande först. Men i långa loppet är det nog jätte bra. Man får kanske mera ut av undervisningen.

Läs mera:

Mobiler är gjorda för att skapa beroende – vi använder dem mycket och det verkar göra oss mindre lyckliga

Teknikföretag har lyckats i sin strävan att göra smarttelefonerna beroendeframkallande - åtminstone i viss mån. Det syns i form av att mobilanvändare i alla åldrar inte är så uppmärksamma som förr i vardagen. Särskilt ungdomar får sina upplevelser i allt högre grad via mobilskärmen.

Läs mera:

Mobiltelefonerna stör elevernas fokus under lektionerna – alarmerande provresultat fick lärare att begränsa användningen

Läraren Niklas Andersson inför en begränsning av användningen av mobiltelefon under lektionerna. Han är oroad över att eleverna inte lär sig något alls när de bara fokuserar på sin mobiltelefon.

Läs mera:

Eleverna om Pargas Svenska Gymnasiums mobilförbud: ”Många var jättearga när de fick höra om de nya reglerna”

Den här veckan införde Pargas Svenska Gymnasium nya spelregler för användning av mobiltelefoner. Lärarna vill göra undervisningen effektivare, men eleverna är inte övertygade.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes