Hoppa till huvudinnehåll

Vesterbacka kritiserar tunnelplaner: För långsamt och saknar finansiering

Peter Vesterbacka med spade i handen.
Peter Vesterbacka är inte förtjust i FinEsts förslag på hur en tunnel till Tallinn från Helsingfors ska genomföras. Peter Vesterbacka med spade i handen. Bild: Yle / Derrick Frilund Peter Vesterbacka,Spade,tallinntunnel

På onsdag presenterades utredningen om en spårförbindelse under havet mellan Helsingfors och Tallinn. Entreprenören Peter Vesterbacka som står bakom ett eget tunnelprojekt tycker att planerna är orealistiska.

Peter Vesterbacka är känd från mobilspelsföretaget Rovio. Han leder själv ett eget projekt för en tunnel mellan Tallinn och Helsingfors, och anser att de planer som presenterades i dag under namnet FinEst Link inte håller måttet.

– Det är en väldigt begränsad tidtabell för FinEsts utredning. Vi drog slutsatsen att vår egen tunnel skulle kunna vara färdig redan år 2024. De har räknat att kunna börja inleda bygget år 2025. Vårt projekt har kanske lite mer ambition om tidtabellen.

FinEst är för dyrt

Enligt Vesterbacka är det bra att man utreder olika alternativ. Han tycker att det är ett steg i rätt riktning för förverkligandet av tunneln.

I Kina går allting snabbare och tågen går fortare

Vesterbacka tror ändå inte att det projekt som presenterades på onsdagen kommer att bli verklighet.

Främst för att det är allt för långsamt.

- Europa måste hänga med i konkurrensen. I Kina går allting snabbare och tågen går fortare.

- Om man talar om att få något färdigt på 2040-talet så hinner vi inte med utvecklingen i Kina och Asien. Vi måste vakna och se på saken ur ett annat perspektiv.

- Man måste bara köra igång. Det finns inte rum för såna här osäkra planeringsskeden.

"Staterna finansierar inte"

Vesterbacka kritiserade också finansieringen av projektet som presenterades i Tallinn. I planerna räknar man med att EU ska stå för 40 procent av kostnaderna.

- EU har varit tydliga med att det inte kommer ges någon finansiering. Nu säger FinEst att det skulle vara bra med pengar från EU.

Han säger att det egna projektet inte har räknat med någon utomstående finansiering från vare sig staten eller EU.

Vesterbackas tunnel skulle till största delen betalas med kinesiskt kapital.

- Om idén är bra så finns det pengar för den. Finansiering är inte det största problemet.

Vesterbacka tror att det projekt som först löser finansieringen är det som kommer att genomföras.

Texten baserar sig på Yle Uutisets artikel av Reeta Salminen.

Läs mera:

Till Tallinn med tåg år 2040 - prislappen är 16 miljarder euro

Tänk dig att kunna sätta dig på ett tåg och åka från Helsingfors till Tallinn - och vidare ut i Europa - på 30 minuter. Det här kan vara verklighet år 2040, men prislappen ligger på 16 miljarder euro.

Läs mera:

Vesterbackas vision: Senast julen 2024 ska du kunna åka tåg till Tallinn – tunneln finansieras med kinesiska pengar

Från och med julafton år 2024 ska det vara möjligt att åka tåg till Tallinn genom en undervattenstunnel. Tunneln kommer att kosta 15 miljarder att bygga och den ska finansieras med hjälp av bland annat kinesiska medel. Så ser entreprenören Peter Vesterbackas vision ut.