Hoppa till huvudinnehåll

"Det känns bra i själen att inte flyga" - allt fler ifrågasätter sitt resande med tanke på klimatet

Fotomontage av en ma´n som står på taket med ett stoppskylt, och ett flygplan flyger i bakgrunden.
Fotomontage av en ma´n som står på taket med ett stoppskylt, och ett flygplan flyger i bakgrunden. flygplan,klimatförändring,Flygstrejk

Debatten om flygets klimatpåverkan tar fart på allvar nu. Allt fler ifrågasätter sitt eget resande samtidigt som det flygs mer än någonsin. De mest radikala väljer att skippa flyget helt.

När svensken Ola Ilstedt fick hålla sin första brorson i famnen för tio år sedan fattade han beslutet att sluta flyga.

- FN hade nyss släppt en ny klimatrapport och jag började på allvar fundera på framtiden och vad vi gör med klimatet, berättar Ola Ilstedt.

personporträtt på Ola Ilstedt
Ola Ilstedt personporträtt på Ola Ilstedt Bild: Daniel Krigh personporträtt

Han gjorde en inventering i sitt liv och kom fram till att det var just flyget som var den allra största klimatboven. Att sortera sopor, minska på köttet och lämna bilen hemma var småsaker jämfört med just flyget.

Ola Ilstedt gillar att resa. Han har rest mycket både på fritiden och å jobbets vägnar och han har bott utomlands.

En hisnande känsla― Ola Ilstedt

- Det var en hisnande känsla jag väl hade fattat beslutet, säger Ola Ilstedt.

För att ge eftertryck åt sitt beslut och för att sätta press på sig själv startade Ola Ilstedt en Facebookgrupp för likasinnade.

De första åren hade gruppen 40 medlemmar, men under de senaste månaderna har medlemsantalet mångfaldigats.

Först kändes det jobbigt och konstigt men nu tycker Ola Ilstedt att han har ett mycket bra liv utan flyg. Om han ska åka och hälsa på brorsonen i Spanien till exempel är det tåget som gäller.

Middag i Tyskland, frukost i Frankrike och lunch i Schweiz

- Jag gillar att resa så även om det tar mera tid. Jag äter middag i Tyskland, frukost i Frankrike och lunch i Schweiz. Man hinner uppleva väldigt mycket på vägen, konstaterar Ola Ilstedt.

Vad säger du till dem som flyger till till exempel Thailand nu mitt i vintern men som ändå går omkring med ett dåligt samvete?

- Lyssna på ditt samvete. Det goda med att inte flyga är att man inte behöver ha dåligt samvete. Det känns bra i själen att inte flyga, säger Ola Ilstedt.

Fler flyger

Nu är det ändå bara en bråkdel som helt väljer bort att flyga. Tvärtom reser allt fler, ifjol reste hela 18 miljoner personer enbart från Helsingfors-Vanda flygplats.

Men trots det engagerar frågan om flyg och klimat.

En av Svenskfinlands populäraste bloggare Linn Jung resonerar på temat här och i HBL skrev Monica Ålgars en välläst krönika på ämnet.

Ålgars beskriver vår velighet då vi har ångest över att vi åker till Thailand medan vi sitter på flyget till Thailand.

I Sverige finns uppropet #jagstannarpåmarken där kändisar och politiker nu hakar på. Nyligen meddelade ledaren för Sveriges feministiska parti, Gudrun Schyman, att hon slutar flyga.

Viktigt att få resa

Linn Ahlfors och Karolina Asén studerar vid Helsingfors universitet och är rätt typiska resenärer.

personportätt på Linn Ahlfors
Linn Ahlfors och Karolina Asén personportätt på Linn Ahlfors Bild: Carin Göthelid Linn Ahlfors

- Klimatfrågan borde påverka mitt resande men tyvärr måste jag vara ärlig och säga att den inte gör det. Just nu i alla fall, jag hoppas att den kanske gör det i framtiden, säger Linn Ahlfors som nyss har kommit hem från en södernresa.

Karolina Asén håller med. För henne är resandet så viktigt så hon försöker kompensera sitt flygande med att vara miljövänlig på andra sätt istället.

- Fast jo, samtidigt har jag dåligt samvete för man skulle kunna tänka mera på det, säger Karolina Asén.

Att skippa flyget helt är knappast ett alternativ för Linn Ahlfors eller Karolina Asén.

Däremot hoppas det på nya, snabba och miljövänliga sätt att resa. De kan också tänka sig att betala lite mer för flyg som är klimatvänliga.

Jag förstår dem som stannar på marken― Kati Ihamäki, direktör för hållbar utveckling, Finnair

Inom flygbranschen är man inte direkt förvånad över rörelser som #jagstannarpåmarken.

Kati Ihamäki är direktör för hållbar utveckling på Finnair och säger att hon förstår dem som är oroade.

Flyget står i dag för mellan 3 och 5 procent av koldioxidutsläppen och det är en växande bransch.

Personporträtt på Kati Ihamäki
Kati Ihamäki, Finnair Personporträtt på Kati Ihamäki personporträtt

- Finland är ju en slags ö och vi är beroende av flyg. Och det är ju inte realistiskt att resa landvägen till Sydostasien, konstaterar Kati Ihamäki och tillägger att en värld utan flyg knappast är realistisk.

Hon påpekar att den enskilda resenären ändå kan göra en hel del redan nu för att resa så klimatsmart som möjligt.

Skippa mellanlandningar

- Välj så direkta flygrutter som möjligt. Försök hitta kombinationsresor, till exempel flyg och tåg. Packa så lätt som möjligt. Och välj bolag som har den nyaste flygflottan för den är energisnålast, säger Ihamäki.

Flygbranschen har gemensamma utsläppsmål. Just nu gäller målet att minska utsläppen med 2,5 procent per år.

Från och med 2020 ska tillväxten i flygbranschen vara koldioxidneutral och 2050 ska utsläppen ha halverats.

För att det här ska ske behöver Finnair och andra flygbolag byta ut gamla plan till nya energisnålare modeller.

Biobränsle för flyg kan också vara en framtida lösning men just nu är det både för dyrt och för svårt att få tag på för att vara ett alternativ.

Flygplanskabin
Flygplanskabin Bild: Matej Kastelic/Mostphotos turism,flygplan,flygning,passagerare,Travel,People,trafik,transportarbete,Fond,Stewardess,Aeroplane,Airplane,säten,aisle,Voyage,Luggage,service,Flight,Cabin

För den som önskar finns det också olika sätt att betala en kompensation för koldioxidutsläpp.

Det finns en rad tjänster och applikationer på nätet och pengarna man betalar in går till olika utsläppsminskande projekt.

En del flygbolag erbjuder resenären möjligheten betala extra för att kompensera utsläppen. Finnair har inget sådant system men Finnair-resenärer kan donera sina resepoäng till Världsnaturfonden WWF:s skogsprojekt på Madagaskar.

Kan flyget någonsin bli ett klimatvänligt sätt att resa?

- Jo, men på sikt. Vägen dit är lång, medger Kati Ihamäki på Finnair.

Ola Ilstedt däremot är tveksam. Det är en omständlig procedur att tillverka de enorma mängder biobränsle som skulle behövas. Flyg som går på elektricitet är än så länge en utopi.

- Dessutom har vi inte tid. Vi behöver åtgärder som har effekt nu, säger Ola Ilstedt.

Läs mera:

Linda reser åtta gånger om året och får ofta förklara sina val

Att resa etiskt eller hållbart kan ibland vara svårt. Men det som alla kan göra är att resa medvetet. Linda Engström förklarar hur.

Läs också

Klimat