Hoppa till huvudinnehåll

Elevantalet har ökat två år efter att Point College i Borgå tog i bruk en plan för sociala medier

Susann Helenius-Nieminen och Maarika Weissmann jobbar på Point College
Susann Helenius-Nieminen och Maarika Weissmann berättar att elevantalet har ökat sedan skolan började satsa på sociala medier i sin marknadsföring för två år sedan. Susann Helenius-Nieminen och Maarika Weissmann jobbar på Point College Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle College Point,Maarika Weissmann

Hur viktigt är det för skolor att profilera sig i sociala medier. Kollar eleverna in Instagram och Snapchat innan de väljer vilken skola de ska söka till?

Vi frågade både elever och ansvariga vid Inveon, Prakticum och Point College hur skolorna satsar på sin närvaro i sociala medier.

Vid Inveon var det en civiltjänstgörare som skötte sociala medier

Vid yrkesinstitutet Inveon i Borgå kan man utbilda sig bland annat till kock, husbyggare och bildartesan.

Mikael Kulju är vikarierande studiehandledare vid Inveon. Han berättar att skolan hade en civiltjänstgörare på jobb som skötte sociala medier, men efter att han slutade har man inte en så detaljerad strategi för sociala medier.

- Tanken är att vi ska synas på Instagram och på Snapchat där de unga finns. Och sen förstås på Facebook, men det är ju för användare som är lite äldre, resonerar Kulju.

Mikael Kulju är vikarierande studiehandledare vid Inveon
Mikael Kulju är vikarierande studiehandledare vid Inveon. Mikael Kulju är vikarierande studiehandledare vid Inveon Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle Mikael Kulju,inveon

Just nu fungerar det som så att det finns det några personer ur personalen vid Inveon som är administratörer och har fria händer och kan uppdatera de olika kontona.

Prakticum har ett nytt marknadsföringsteam

Vid yrkesinstitutet Prakticum, där man kan bli t.ex. datanom, frisör eller närvårdare satsar man sedan hösten på marknadsföring via sociala medier.

Man har ett nytt marknadsföringsteam och en strategi för sociala medier. Skolan finns på Twitter, Facebook, Instagram och Snapchat och man lägger ut nytt innehåll varje vecka.

Ida-Lotta Lind jobbar på Prakticum
Ida-Lotta Lind jobbar vid Yrkesinstitutet Prakticum Ida-Lotta Lind jobbar på Prakticum Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle Prakticum,ida-lotta lind

Ida-Lotta Lind är projektkoordinator på Prakticum och hon berättar att marknadsföringsteamet består av lärare och personal och att meningen är att alla branscher ska synas i sociala medier.

- Jag hoppas att det har spelat en stor roll att vi är på some. Vill ni se vår skolvardag ska ni gå in på våra konton på sociala medier. En broschyr visar inte hela biten av utbildningen, säger Lind.

Point College är föregångare

Mera erfarenhet av marknadsföring och sociala medier finns det i Point College där man utbildar bland annat datanomer, merkonomer och närvårdare. Skolan har haft en strategi för sociala medier redan i två år.

Alla andra är också där och speciellt de som kanske vill studera hos oss

Maarika Weissman, kommunikationskoordinator vid Point College, berättar att skolan finns på Facebook, Instagram, Twitter och att många ur personalen också finns på yrkesnätverket Linkedin.

Point College lägger ut bilder, texter och videor 2-3 gånger i veckan i sina kanaler.

- Alla andra är också där och speciellt de som kanske vill studera hos oss, säger Weissmann.

Hur mycket får eleverna påverka i sin skola?

Mikael Kulju, vikarierande studiehandledare vid Inveon, leker med tanken att sprida ansvaret för innehåll i sociala medier till de som studerar i skolan.

- Eleverna har många gånger stora kontaktnät och kan kanske bättre sprida skolans budskap, säger han.

Men det finns förstås saker man måste tänka på.

- Risken är att om det finns hemskt många som har hand om våra konton finns det osäkra faktorer. Ska t.ex. alla studerande ha tillgång till Inveons Facebook och Snapchat? Får studerande lägga ut inlägg i skolans namn dygnet runt, funderar Kulju.

Vi har funderat på vem som har rätt till inloggningsinformation och hur mycket vi i personalen ska styra

Vid Prakticum är det marknadsföringsteamet och projektkoordinatorn som sköter sociala medier, men för en månad sedan ville man testa på något nytt och lät tre mediestuderande öppna ett Snapchat-konto i skolans namn.

- Vi har funderat på vem som har rätt till inloggningsinformation och hur mycket vi i personalen ska styra, säger projektkoordinator Ida-Lotta Lind, men projektet med Snapchat har fungerat bra.

Linds vision är att involvera eleverna mera. Hon tar sig själv som exempel och säger att hon är för gammal för att veta vad hennes studerande vill ha. Hon nämner en misslyckad meme som exempel.

- Efter jullovet lade jag ut en meme, den handlade om att det var slut på sovmorgnarna. Jag tyckte den var rolig, men ingen gillade den alls, berättar hon.

Ida-Lotta Lind jobbar vid yrkesinstitutet Prakticum
Ida-Lotta Lind jobbar vid Yrkesinstitutet Prakticum Ida-Lotta Lind jobbar vid yrkesinstitutet Prakticum Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle Prakticum,ida-lotta lind

Lind nämner studerandekårens styrelse som har ett eget konto på Instagram som ett gott exempel och skulle också gärna se att skolan hade PR-ansvariga bland eleverna.

I Point college är det marknadsföringskoordinator Maarika Weissmann som trycker på go-knappen. Det är hon som publicerar allt som ska ut i sociala medier.

- Det jag lägger ut får jag av lärarna och eleverna, alltså av alla som jobbar och studerar hos oss, säger hon.

Susann Helenius-Nieminen och Maarika Weissmann jobbar på Point College
Susann Helenius-Nieminen och Maarika Weissmann Susann Helenius-Nieminen och Maarika Weissmann jobbar på Point College Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle College Point,Maarika Weissmann

En grupp lärare träffas varje vecka för att prata om vad som är på gång i skolan, berättar Susann Helenius-Nieminen som är läroavtalschef.

- Det är ett stort jobb för bara Maarika att hålla koll på allt som händer för sociala medier, säger Helenius-Nieminen. Därför hjälper vi andra till så mycket som möjligt.

Om jag skulle söka till en skola nu skulle jag genast kolla in skolan i sociala medier

Hur är det med tonen då? Hur vet Weissman vad en 20- eller 30-årig studerande vill titta på för bilder eller läsa för texter?

- Vi ber att eleverna själva tar foton. Point College i sociala medier ska vara elevernas bild av vår skola och elevernas bild av hur det är att studera hos oss, säger Weissmann.

Här hittar du de olika skolorna i sociala medier:

Prakticum

Facebook: @prakticum
Instagram: @prakticum_utbildning
Mediestuderandes Snapchat: @Prakticum
Studerandekårens Instagram: @pskopen

Point College

Facebook: @PointCollege1 och @pointcollege
Instagram: @pointcollegeporvoo
Twitter: @Pointcollege

Inveon

Facebook: @inveon.fi
Instagram: @inveon.fi
Snapchat: @inveon

Hur mycket scrollade eleverna i sina flöden innan de sökte sig till sin utbildning?

- Om jag skulle söka till en skola nu skulle jag genast kolla in skolan i sociala medier, säger Jenny Kähärä som studerar till bildartesan vid Inveon.

Då hon sökte studieplats vid Inveon gjorde hon ändå annorlunda än hon skulle göra nu. Kähärä besökte skolan och bestämde sig genast för att det är här hon vill studera.

Jenny Kähärä studerar vid Inveon
Jenny Kähärä studerar grafisk planering vid Inveon Jenny Kähärä studerar vid Inveon Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle Mässa (marknad),inveon

Gällande skolans närvaro i sociala medier tycker Kähärä att Inveon borde publicera något varje vecka, eller ens varje månad, på Instagram, Snapchat och Facebook.

Hon önskar också att skolan skulle involvera eleverna i innehållet som publiceras på sociala medier.

Mera inlägg, mer aktivitet och så önskar jag att de bilder som redan finns på Instagram kunde laddas upp på Twitter och Facebook

Kim Nyholm studerar till datanom vid Prakticum. Han fattade sitt beslut på samma grunder som Kähärä.

- Mitt beslut vid val av skola fattade jag då jag besökte skolan, men efter att jag fick platsen var jag inne och tittade på deras hemsida.

Han säger att Prakticum har bra bildflöde på Instagram, men att Twitter och Facebook skulle behöva förbättring. Själva hemsidan är välkomnande bra och bra designad, anser han.

- Mera inlägg, mer aktivitet och så önskar jag att de bilder som redan finns på Instagram kunde laddas upp på Twitter och Facebook, säger Nyholm.

Pojkar som studerar till datanom vid Prakticum
Datanomstuderande vid Prakticum. Kim Nyholm tredje från vänster Pojkar som studerar till datanom vid Prakticum Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle Prakticum,datanomer

Hur Prakticums nya strategin på sociala medier fungerar vet man inte ännu, men till hösten ska skolan kartlägga hur de nya studerandena fått veta om Prakticum, berättar projektkoordinator Ida-Lotta Lind.

Lind tror ändå att det är en kombination av många faktorer. Det handlar om att vara synlig på många olika ställen och finnas där eleverna finns.

De vet mer om oss. Det har kommit flera studerande och de känner redan Point college då de börjar

Och så till Point College som redan har kan analysera vad strategin för sociala medier gjort åt elevantalet.

- Elevantalet har ökat sedan skolan började satsa på sociala medier för två år sedan.

Det säger Susann Helenius-Nieminen, läroavtalschef vid Point College.

- De vet mer om oss. Det har kommit flera studerande och de känner redan Point college då de börjar, säger hon.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland