Hoppa till huvudinnehåll

Tuffa och hemliga båtar för arméer och myndigheter tillverkas i Lovisa

RIB-båtar hos Boomeranger boats i Lovisa
Boomeranger boats gör båtar för tuffa förhållanden. Armé, kustbevakning, tull och polis har nytta av RIB-båtarans prestanda. RIB-båtar hos Boomeranger boats i Lovisa Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,boomeranger boats

Att Finland kan båtar är ingen hemlighet. I Jakobstad görs världens bästa segelbåtar och i Åbo har man byggt världens största lyxkryssare. Från Lovisa exporteras myndighetsbåtar som klarar allt.

Företaget Boomeranger Boats ligger tre kilometer söderut från Valkom hamn i Lovisa.

Som bäst förstoras industrihallen där man verkar. Antalet beställningar överstiger de ytor som krävs för att man ska kunna bygga och leverera.

I november fick företaget en order av försvarsmakten i Förenade Arabemiraten på 34 RIB-båtar och en order av den indiska flottan.

- Vi har arbetat i sex år för att kunna ro den här affären i land. Ordern är ett erkännande att man i Indien och i Förenade Arabemiraten litar på finländskt kunnande. Samtidigt innebär kontrakten att vi höjer vår profil till en helt annan nivå, säger Boomeranger Boats vd Miika Tammi.

Boomeranger boats hall i Lovisa
Här tillverkas båtar som klarar allt. Boomeranger boats hall i Lovisa Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,boomeranger boats

Företagets största order någonsin

Att Förenade Arabemiratens försvar valde just Boomeranger Boats som leverantör hänger delvis också ihop med att Lovisaföretaget numera ägs av International Golden Group – ett företag från just Förenade Arabemiraten.

- Tack vare den kontakten har vi kunnat genomföra den största affären i Boomeranger Boats historia, säger företagets projektchef Max Nordlund.

Den stora orderstocken har också inneburit att Lovisaföretaget har varit tvunget att anställa fler båtbyggare. Under de senaste månaderna har man anställt tio nya båtbyggare och underleverantörsnätverket har expanderat.

- Vi slår oss ingalunda till ro i och med att vi har rott i land en så pass stor order. Vi arbetar aktivt på att sälja fler båtar vilket betyder att vi bör ha förutsättningar för att bygga dem. Därför måste vi nu förstora vår hall, säger Nordlund.

Projektchef Max Nordlund vid Boomeranger Boats
Projektchef Max Nordlund. Projektchef Max Nordlund vid Boomeranger Boats Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,max nordlund

Tuff konkurrens på hemmaplan

Ordern från Förenade Arabemiraten kommer att hålla båtbyggarna sysselsatta i cirka två år innan alla båtar är levererade. En ny stor order nu skulle vara en stor utmaning.

- Om det skulle komma in en stor order nu, skulle det ta en god stund innan vi kunde leverera den ordern som följd av situationen just nu, säger Nordlund.

Även om en stor del av företagets båtar går på export finns det också en marknad i hemlandet.

- Vi har försökt göra bra ifrån oss också på hemmamarknaden, men konkurrensen är jättehård och vi har inte alltid kunnat konkurrera på precis alla plan, säger Nordlund.

Rib-båt hos Boomranger-boat
Den här båten har tre motorer på totalt cirka 1 000 hästkrafter. Det ger i bästa fall en hastighet på 50 knop. I stort sett resten är hemligt. Rib-båt hos Boomranger-boat Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,båtar,RIB-båt

Tuffa båtar som klarar allt

Boomeranger Boats bygger fyra olika båttyper. Ovan nämnda RIB-båt är bara en av modellerna. De tre övriga är patrullbåtar, snabba räddningsbåtar och arbetsbåtar.

En RIB-båt (Rigid Inflatable Boat) är en båt som har styvt skrov och gummipontoner. Skrovet tillverkas oftast av glasfiberarmerad plast, vilket gör dem både sjösäkra och lätta och därmed också snabba.

- Vi har i princip en enda botten för alla de båtar vi gör. Det handlar om myndighetsbåtar som klarar otroliga förhållanden och som dessutom går att utrusta på olika sätt, säger Nordlund.

Laminering av båt hos Boomeranger boats i Lovisa
En mindre båt vars skrov armeras med glasfiber. Laminering av båt hos Boomeranger boats i Lovisa Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,ytbehandling,laminat,boomeranger boats

Hysch-hysch i båtbyggarhallen

En rundvandring i Boomeranger Boats båtbyggarhall ger en viss inblick i vad det kan handla om. Vissa saker får inte fotograferas och alla detaljer lämnas inte ut.

Inte heller får Yle Östnylands reporter veta till vilka länder, förutom de nämnda, båtar levereras.

- Det finns många intressanta länder dit vi levererar båtar, men ofta handlar det om länder som är på en sådan nivå att vi inte riktigt kan tala om dem, säger Nordlund.

En annan sak är sen om myndigheterna i de länderna själva skulle gå ut med fakta. Det samma gäller myndigheter på hemmaplan.

- Ofta vill kunderna hålla till exempel detaljer om båtens färdigheter och egenskaper för sig själva och det finns till och med sådana situationer där båten inte kan visas för någon annan än dem som jobbar med den, säger Nordlund.

Projektchef Max Nordlund vid Boomeranger Boats
Projektchef Max Nordlund och det första lagret skrov. Projektchef Max Nordlund vid Boomeranger Boats Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,max nordlund

Skillnad på båt och båt

En av de egenskaper som dock inte är någon hemlighet ligger under motorhuven.

En blick under kåpan i den tuffaste båten i hallen skulle få vilken motorist som helst att dregla: Tre V8-motorer med ett totalt hästkraftantal på cirka 1 000 ser till att alla hinder övervinns när det gäller.

Här handlar det definitivt om helt andra RIB-båtar än dem som man kan se på sydliga breddgrader där turister iklädda flytväst och hjälm studsar över vågorna i hög hastighet.

- Fritidsbåtarna klarar ingen last och går inte att köra i alltför hög sjögång. De RIB-båtar vi gör, kan lasta upp till tre ton och ändå fortsätta på full effekt också i hög sjögång, säger Nordlund.

Miniatyr av en RIB-båt
I skala 1:20. Längd i verkliga livet: 11 meter - bredd: 3,5 meter. Miniatyr av en RIB-båt Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,RIB-båt

Testkörning omöjlig vintertid i Lovisa

I takt med framgången: Kan det att bli aktuellt att söka sig till någon bättre ort med ett bättre läge kanske främst ur infrastrukturellt och isperspektiv?

- För några dagar sedan provkörde vi i Hangö, där man ofta vintertid har öppet vatten längre än här i Lovisa. En tid var det också möjligt att provköra i det öppna vattnet utanför kärnkraftverket här i Lovisa men det har blivit stopp för det nu, konstaterar Max Nordlund.

En annan negativ aspekt med läget i Lovisa är tillgången på rätt arbetskraft.

- Det finns helt enkelt inte så mycket tillgänglig arbetskraft här men jag skulle nog ändå säga att vi har det bra här i Lovisa, säger Nordlund.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland