Hoppa till huvudinnehåll

Kim Herold provar att fasta trots att han älskar att träna

Kim Herold har armen på Nina Westerbacks axel
Kim Herold och kostrådgivare Nina Westerback. Kim Herold har armen på Nina Westerbacks axel Bild: Yle/Annika Sylvin-Reuter 2018 Kim Herold,nina westerback

Kim Herold är personlig tränare med ett förflutet som modell och musiker. Han har funderat på om han skulle kunna få ut något av att fasta, trots att han till vardags tränar väldigt mycket. Att man inte kan träna hårt på fastande mage är ganska klart. Hur påverkas kroppen och psyket av fastan? Kim har antagit utmaningen att prova fasta under en veckas tid.

Till vardags lever Kim rätt hälsosamt och har väldigt bra koll på hur kroppen fungerar.

Det här med att fasta är däremot något helt nytt. Från början stod det klart att det inte skulle bli en lätt utmaning, i synnerhet som Kim på grund av träningen varit van vid att äta väldigt mycket.

Äter mycket och tränar mycket

- Jag äter massor vanligen men jag räknar aldrig kalorier. I och för sig äter jag hälsosamt och jag lagar mycket mat själv men jag funderar aldrig desto mer på mängden mat, berättar Kim.

En annan sak har Kim däremot nog funderat på.

- Jag dricker väldigt mycket kaffe, berättar han. Under en vanlig dag kan det bli upp till sex eller sju koppar.

När man fastar ska man inte dricka kaffe och det här kunde också vara ett sätt att i längden skära ner på kaffekonsumtionen, funderar Kim.

En annan sak som är typisk för Kim är att han tränar väldigt mycket. Det är gym, basket, brasiliansk jiu-jitsu och en del andra grenar också.

Men i vinter har Kims tränande präglats av en del skador, bland annat en knäskada och en muskelskada som kräver rehabilitering.

Man måste vara frisk för att fasta

Eftersom Kim är en nybörjare när det kommer till att fasta får han hjälp av kostrådgivare Nina Westerback. Dels har hon bra koll på vad kroppen behöver och dels har hon själv fastat fyra gånger och vet därför vad hon talar om.

- En förutsättning för att man alls skall kunna fasta är givetvis att man är helt frisk, för fastan innebär en viss belastning för kroppen, säger hon.

Om man lider av någon kronisk sjukdom eller är förkyld är fasta inte att rekommendera.

Saftfasta är en mildare variant

Rent konkret leder fastan till att man rensar tarmen samtidigt som det på många plan är ett mentalt uthållighetstest.

- Det finns väldigt många olika sätt att fasta, men de vanligaste när det kommer till vätskefasta är en vattenbaserad fasta, en så kallad master cleanser och sedan saftfasta, säger hon.

Saftfastan går ut på att man dricker enbart grönsakssafter och fruktsafter, som späds ut med vatten, samt örtte och vatten.

Master cleanser går ut på att man dricker en citronsaft som görs på färskpressad citron, lönnsirap, lite cayennepeppar och vatten. Man dricker cirka två liter per dygn av detta och utöver det dricker man bara vatten.

För Kim Herold var valet enkelt, han valde saftfastan eftersom den kändes mindre radikal. Kims konkreta utmaning var att trappa ner i två dagar, saftfasta i fyra dagar och sedan trappa upp igen i två dagar.

- Jag har aldrig varit mycket för olika mattrender eller dieter och jag har aldrig heller provat att fasta tidigare, berättar han. Så därför tänkte jag att jag hellre provar på saftfastan.

Ingen enkel utmaning

Inför utmaningen pratade Kim Herold med några vänner och bekanta som hade erfarenhet av att fasta.

- De flesta som tränar mycket på gym, som jag själv gör, gillade inte att fasta, berättar han. Men däremot de som var mer inne på joga och mindfulness hade haft bra upplevelser med att fasta.

Kräver förberedelse

När man ska inleda en fasta är det viktigt att man förbereder kroppen på det.

Före fastan trappar man ner en till två dagar genom att bara äta grönsaker och frukt, åtminstone den sista dagen. Under nedtrappningen försöker man undvika animaliskt protein, det vill säga kött, fisk och ägg och mjölkprodukter. Däremot men kan man äta baljväxter, ris, quinoa etc.

I Kims fall gäller det också att trappa ner på kaffet i god tid, eftersom kaffeabstinensen kan ge en rejäl huvudvärk.

De första dagarna är svårast

Om man förbereder sig för att fasta är det bra att läsa på lite så man vet vad man ger sig in på och ta reda vilken metod man vill använda. Nina Westerback rekommenderar att man fastar i minst fyra eller fem dagar.

- Det är helt enkelt för att det tar så pass länge för kroppen att uppnå den lätta, sköna känslan när hungern avtar.

I början under de första dagarna kan man till exempel på morgnarna uppleva en känsla som påminner om en lätt baksmälla. Man kan också känna sig frusen och trött.

- Sen när man har fastat färdigt är det viktigt att man är försiktig med att börja äta fast mat igen, påpekar Nina Westerback.

Man trappar sakta upp under minst två dagar. Om man är oförsiktig kan man lätt drabbas av magont och förstoppning.

Samma regler gäller vid upptrappningen efteråt som vid nedtrappningen inför fastan, men mängderna mat ska vara väldigt små och ökas successivt.

Dessutom rekommenderas att man fortfarande intar fastedryckerna, men att man på motsatt vis minskar dem successivt.

Början gick bra

När Kim trappade ner inför fastan gjorde han det inte riktigt enligt Ninas anvisningar. Han åt lite mer och lite fisk.

Eftersom Kim själv råkar ha en råsaftcentrifug hemma bestämde han sig för att göra sina safter själv istället för att köpa färdiga.

På menyn första fastedagen stod saft på 300 gram morötter och lite ingefära fyra gånger om dagen.

- Till en början gick det helt bra. De där safterna är nog ändå lite mättande. Men jag satte nog lite mer morötter i min saftmaskin än jag borde ha gjort, erkänner Kim genast.

Allt var bra den första dagen tills Kim tog sig till gymmet.

- Jag gick på en en timme lång rehabiliteringsträning. Sen var det inte så roligt mera.

Kaffeabstinensen ledde till huvudvärk

Att vara utan kaffe gjorde också att Kim fick huvudvärk. Det kändes ganska jobbigt och att träna på tom mage var inte så lyckat.

- Jag hade ganska svårt att sova sen på natten och musklerna kunde inte återhämta sig på samma sätt och alla mina skador och krämpor gjorde sig påminda.

Andra dagen redan kände Kim att kilona rasade och funderade att det här med att fasta inte var hans grej.

- Jag ringde till Nina för att säga att det här nog inte fungerar, då sade hon att jag bra kunde öka mängden grönsaker i safterna. Det var snällt, skrattar Kim.

Det gick inte vägen

Men vid slutet av den andra dagen fick det vara nog. Det här med fasta var inte helt Kims grej och sent på kvällen avbröt han fastan.

- Efter den andra dagen gav jag upp, berättar Kim. Då på natten åt jag ris och lax. Men som tur fick jag inte alls ont i magen.

Resultatet blev alltså två fastedagar och inte fyra som tanken varit.

- Det är ändå bra att du klarade dig så här långt, konstaterar Nina. Du fick uppleva hur fastandet känns.

När man fastar är alltid de första dagarna värst. Man får tillbaka sin energi först vid fjärde eller femte dagen.

- Men det var ju synd att du aldrig fick uppleva den där lätthetskänslan, säger Nina.

Kim håller med och medger att han nog är besviken på sig själv.

- Jag borde inte ha tränat så mycket som jag gjorde. Jag gjorde av med all min energi på det. Kanske det här fastande helt enkelt inte passar finlandssvenska ex-modeller, säger Kim med ett skratt.

Kim Herold och Nina Westerback medverkar i Efter Nio radio lördag 10.2.2018 kl. 9.03 i Yle Vega och på Yle Arenan.

Läs också

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Bihåleinflammation

    Känn igen symptomen och lär dig vad du ska göra.

    Hur vet man om man har bihåleinflammation? Måste man alltid ta antibiotika för att bli av med den? frågar en läsare. Öron-, näs- och strupspecialisten Johan Hedström svarar.

  • Mykoplasmalunginflammation

    Långvarig hackhosta, feber, ansträngd andning och ovanlig trötthet kan vara tecken på en lunginflammation förorsakad av den lilla mikroben Mycoplasma pneumoniae. Diagnosen kan vara svår att ställa men är viktig för att patienten ska kunna få rätt sorts behandling.

  • Laryngit (”falsk krupp”) hos barn

    Så hjälper du ett barn med andnöd.

    Skällande hosta och andningssvårigheter i samband med en förkylning betyder att infektionen har spridit sig till struphuvudet (larynx). Kall luft underlättar andningen. Om barnet har mycket svårt att andas kan det behöva sjukhusvård.

  • RS-virus hos spädbarn

    Infektionen kan vara livshotande för de minsta.

    RS-viruset, som just nu ger vanliga förkylningssymptom hos vuxna kan vara livshotande för spädbarn. Skydda din baby mot smittan och uppsök läkare om hen blir sjuk.

Nyligen publicerat - Hälsa