Hoppa till huvudinnehåll

Vilt experiment med mässa: Enhörning, synt och harpa i Åbo domkyrka

Enhörning
Enhörningen får sin slutgiltiga form i Mässa i mångfaldens tid Enhörning Bild: Yle Åbo domkyrka,Enhörning,Mässa i mångfaldens tid

Tänk dig en enhörning i flera delar som bärs upp längs mittgången i Åbo domkyrka. Tänk dig dessutom att enhörningens innandöme består av symbolbilder på människans ondska och att hela skapelsen senare kommer att sammanfogas till en helhet.

Då tänker du rätt. Det är nämligen just så som Mässa i mångfaldens tid tar sin början.

Mässa i mångfaldens tid är komponerad av Ulf Långbacka och har tillkommit som ett beställningsverk för att uppmärksamma att det har gått 500 år sedan reformationen.

Experimentmässa

Processen började redan 2010 när Långbacka fick en beställning av festivalen Katedraali soi och då gjorde experiment med att skriva ett Kyrie för elektroniska ljud, kör och sopran.

- Jag tyckte att syntljudet i domkyrkan var helt fantastiskt, berättar Långbacka, så då fick jag tanken att det här skulle jag vilja vidareutveckla till en hel mässa.

Det tog sju år från tanke till handling. På de ekumeniska kyrkodagarna förra våren i Åbo hade mässan sitt uruppförande och nu finns den också som tv- och arenanversion.

Deltagarna i mässa i mångfaldens tid
Körerna, solisterna och musikerna som framförde Mässa i mångfaldens tid i Åbo domkyrka Deltagarna i mässa i mångfaldens tid Bild: Yle Leif Lindgren Åbo domkyrka,Mässa,kör,finländsk klassisk musik,Mässa i mångfaldens tid

Många inblandade

Medlemmar från tre körer har slagit sig samman för att framföra mässan, Florakören, Brahe Djäknar och Åbo Svenska Kyrkokör. Två solister är engagerade, nämligen sopranen Aurora Marthens och tenoren Juha Punkeri.

I solo- och körsatserna används förutom liturgiska texter poesi av finlandssvenska författare som betraktar mässans innehåll ur olika synvinklar.

Aurora Marthens och Juha Punkeri sjunger
Solister i mässan är Aurora Marthens och Juha Punkeri Aurora Marthens och Juha Punkeri sjunger Bild: Yle Åbo domkyrka,Mässa i mångfaldens tid

- Jag var intresserad av att kombinera nutida icke-liturgiska texter med de gamla texterna. I de olika synvinklarna finns en mångfald på samma sätt som i det musikaliska språket, berättar Långbacka.

Synt möter traditionella instrument

Dans utgör en väsentlig del av mässan och en orkester bestående av klarinett, harpa, cello och slagverk kompletterar de elektroniska ljudslingorna.

Harpan är magisk. Harpan vill jag ha!― Ulf Långbacka om valet av instrumentsammansättning

- Cellon är ett sjungande instrument. Klarinetten på samma sätt men den har en lite annan färg och den kan spela fantastiskt svagt, berättar Långbacka med tanke på valet av instrumentsammansättning.

- Sen behövdes det ett ackordinstrument till. Piano är lite vardagligt, gitarren ensidig, cembalon lite torr men harpan är magisk. Harpan ville jag ha!

Det vilda och det oskuldsfulla

Sammanfogandet av enhörningen utgör själva predikan i mässan. Hela bildinstallationen som enhörningen utgör är ett verk av konstnären Ingrid Weckström.

Under antiken ansågs enhörningen vara det vildaste som fanns. Den kunde tämjas endast av en sann oskuldsfull jungfru.

I kristen symbolik har enhörningen blivit symbol för det rena, goda och för försoningen. Och en symbol för Kristus.

Hornet i pannan, Guds svärd, symboliserar den gudomliges inträngande i alla skapade varelser.

Inom konsten kan man se bilder av den sanna jungfrun Maria sittande under ett stort träd med enhörningen i famnen.



Läs också

Tro

Nyligen publicerat - Tro