Hoppa till huvudinnehåll

Nya alkohollagen drabbar Alkos försäljning - kan leda till uppsägningar och färre Alkobutiker

Alko Tölötorg
Alko Tölötorg Bild: Petteri Sopanen / Yle Alko,alkoholdrycker,drycker,öl,sortiment,snabbköp

Det statsägda alkoholbolaget Alkos försäljning av öl, cider och long drink rasade under årets första månad.

Mätt i liter minskade försäljningen av öl med 27 procent, av long drink med 39 procent och av cider med 12 procent jämfört med januari i fjol. Alkos totala försäljning mätt i liter minskade med nästa åtta procent i januari.

I bakgrunden finns den nya alkohollagen som innebär att matbutiker, kiosker och servicestationer sedan årsskiftet får sälja öl, cider och alkoläsk med en alkoholhalt på maximalt 5,5 procent - produkter som tidigare såldes med ensamrätt av Alko.

Alkoholdrycker
Alkoholdrycker Bild: Annika Holmbom / Yle alkoholdrycker,alkoholkonsumtion,Alkohol,alkoholism,alkohol (njutningsmedel),Alko

Då den nya lagen bereddes bedömdes att Alkos försäljning av öl, cider och long drink skulle kunna minska med cirka 70 procent.

I pengar mätt skulle Alkos försäljning i så fall minska med 100 miljoner euro. En minskning av det slaget skulle enligt Alko leda till att butiker läggs ner och anställda sägs upp.

Under lagberedningen bedömde man att den nya lagen kan leda till att butiker läggs ner i glesbygden och ersätts med Alkos butiksbilar.

Alkos försäljning mätt i liter har minskat tio år i rad. Rekordet på 113,5 miljoner liter alkoholdrycker nåddes 2007. Numera är siffran över 20 miljoner liter mindre.

Artikeln är baserad på Yle Uutiset artikel skriven av Pekka Pantsu.

Läs mera:

Ölflaskor på rad.

Köpman om nya alkohollagen: ”Förmyndarskap hör inte till dagens samhälle”

Den nya alkohollagen som gör det möjligt att sälja starköl i matbutiker från och med 1 mars 2018 godkändes av riksdagen på fredagen. Köpman Tom Eriksson vid Citymarket i Salo är mycket nöjd med beslutet.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes