Hoppa till huvudinnehåll

Varför är det så fascinerande att göra kortfilm?

Närbild på Teresa Ekman och Sawandi Groskind
Producenten Teresa Ekman och manusförfattaren Sawandi Groskind. Närbild på Teresa Ekman och Sawandi Groskind Bild: Yle / Johanna Grönqvist person,Sawandi Groskind

I tre år har Svenska Yle arrangerat en kortfilmstävling i samarbete med Svenska Kulturfonden och Finlands filmstiftelse. I december ifjol blev det klart vilka som vunnit årets tävling.

Sawandi Groskind, Quynh Tran, Kristofer Möller, Pia Andell och Viktor Granö är de vinnande manusförfattarna.

Fyra kortfilmer har nu fått produktionsstöd och den första kortfilmen spelas in redan om en månad. Manusförfattarna har fått feedback på sina manus av tre utomstående dramaturger och både manusförfattare, regissörer och producenter är väldigt tacksamma för den respons de fått.

Sawandi Groskind har tillsammans med Quynh Tran skrivit manuset till kortfilmen Avgrunden som handlar om två bröder och ett jättestort hål som plötsligt uppenbarat sig mitt i ett litet samhälle.

Groskind är otroligt glad över att ha fått feedback som var inte bara bra utan också välformulerad och djup.

-Jag insåg att jag väntat jättelänge på den här typen av respons.

Jag har tidigare gjort mer experimentella kortfilmer och jag tror att många haft svårt att kommentera dem, säger Groskind.

Närbild på Kristofer Möller och Ville Tanttu
Kristofer Möller och Ville Tanttu. Närbild på Kristofer Möller och Ville Tanttu Bild: Yle / Johanna Grönqvist Ville Tanttu (Författare),kristofer möller

Kristofer Möller som skrivit manuset till Askan, en komedi om sorg, är även han glad över feedback.

Han och regissören Ville Tanttu säger att den respons de fick gav vissa aha-upplevelser. Nya insikter som hjälper dem att plocka fram de viktiga elementen i berättelsen och gå vidare med manuset.

De har, liksom de flesta andra kortfilmsvinnarna, också redan kommit en god bit in i arbetsprocessen. Tanttu berättar att arbetsgruppen är så gott som klar och att de redan har letat reda på bra inspelningsplatser.

Olika åsikter är bra

Pia Andell har skrivit manus och ska regissera kortfilmen Match, som är en berättelse om en tennismatch som egentligen handlar om nåt mycket större. Hon poängterar att det är givande att få kommentarer som visar att de som läst manuset verkligen satt sig in i berättelsen och funderat på vad de skall säga.

Det roliga var att jag fick kommentarer där dramaturgerna delvis tyckte lika men det fanns också ställen i manuset där de hade totalt olika åsikter, berättar Andell.

-När jag först läste den ena dramaturgens kommentar tänkte jag att okej, jag måste ändra det här i mitt manus, sedan jag läste den andra dramaturgen som skrev att det här skall du absolut inte ändra, det här är bra.

-Då insåg jag att det här blir mitt beslut, jag måste fundera på den feedback jag fått och sedan se vad som blir bäst för filmen.

Att upptäcka en ny kontinent

Viktor Granö har skrivit manus till Ett kammarspel, en kortfilm som han själv beskriver som en överraskande film om mänskosjälen. Han är också mer än nöjd med den feedback han fick.

-Det känns som om jag håller på och upptäcker en ny kontinent vad gäller mitt manus, säger han.

Närbild på Viktor Granö
Viktor Granö Närbild på Viktor Granö Bild: Yle / Johanna Grönqvist Viktor Granö

-Dramaturgernas infallsvinklar gav mig nya facklor att utforska det här området med. Det handlar helt enkelt om att upptäcka hur man kan göra den här berättelsen på bästa möjliga sätt.

15 minuter är en magisk gräns

Pekka Uotila på Finlands filmstiftelse poängterar att den magiska gränsen för en kortfilm går vid cirka 15 minuter. Vill man alltså att en kortfilm skall bli antagen till en internationell filmfestival skall den helst inte vara längre än 15 minuter.

Viktor Granö är också nöjd med att det finns vissa förväntningar på kortfilmerna.

-Finansiärernas förväntningar sammanfaller med mina. Jag vill göra en riktigt bra kortfilm och hoppas att den kan nå ut till en internationell publik.

En bra kortfilm fungerar ofta också som ett slags visitkort eller ett språngbräde. Med en kortfilm visar du vad du kan och har sedan förhoppningsvis lättare att hitta kontakter och finansiärer för följande filmprojekt.

Sawandi Groskind har tidigare gjort en del kortfilmer i Jakobstad tillsammans med kvotflyktingar. De kortfilmerna har han gjort med nollbudget. Så med större finansiella muskler som kortfilmsprojektet innebär hoppas han och Tran att de nu skall nå en lite större publik.

Bort från bekvämlighetszonen

Pia Andell är en etablerad filmskapare och hon har gjort dokumentärfilmer redan i över 20 år. Hon berättar att arbetet med den senaste dokumentärfilmen var så jobbig att hon insåg att hon därefter ville göra något helt annat.

-Jag ville helt enkelt bort från min egen bekvämlighetszon, säger Andell.

Närbild på Pia Andell.
Pia Andell Närbild på Pia Andell. Bild: Yle / Johanna Grönqvist Pia Andell

Det är en viss skillnad på att göra dokumentärfilm och att göra en fiktiv kortfilm.

När man gör en dokumentärfilm börjar man en process eller en form av resa utan att veta hur slutresultatet blir, förklarar Andell. Och ibland kanske man inte heller riktigt vet varför man måste göra den här filmen. Men i en kortfilm måste man veta allt detta innan man inleder arbetet.

-Därför har det varit roligt att fundera på varför jag vill göra just den här berättelsen.

I en dokumentärfilm hämtar människorna sina egna världar till mig och jag dokumenterar dem, förklarar Andell. Men i en fiktiv berättelse får jag skapa den här världen helt själv.

Varför vill man göra kortfilm?

-Kortfilmen erbjuder möjligheter att göra mer vågade saker. Det finns egentligen inga gränser för vilka risker vi kan ta, menar Viktor Granö.

-Det fina med en kortfilm är att du kan berätta en sak väldigt tydligt, du skall ha en kristallklar båge, säger Kristofer Möller, och så kan du testa och experimentera.

Kortfilm fungerar nästan som en haiku-dikt.

Ville Tanttu påpekar också att en kortfilm skall ta slut när åskådaren ännu känner att han vill se mer.

Producenten Teresa Ekman poängterar för din del att kortfilmen är ett krävande format, för produktionsmässigt krävs nästan lika mycket som för att göra en långfilm. Men i en kortfilm komprimerar du en historia till några minuter.

I en kortfilm kan man testa det man sedan kanske vill göra i en långfilm, menar Sawandi Groskind. Kortfilmen fungerar nästan lite som en haiku-dikt. Den är kort, fin och vacker.

Mer från programmet

  • Macron och Putin förde en ”ärlig och öppen dialog”

    Iran och Trump förde de båda ledarna närmare.

    Ryssland och Frankrike var överens om flera frågor när president Vladimir Putin tog emot sin kollega Emmanuel Macron i S:t Petersburg igår. De båda hittade en gemensam ton både kring Irans kärnenergiavtal och Donald Trumps senaste utspel

  • Svår tid i opposition när SFP håller partidag

    SFP har ett lågt stöd just nu, räddar språkfrågan partiet?

    När SFP håller partidag är det en tung tid i opposition som partiet har bakom sig. Presidentvalskampanjen lyckades inte och partiordföranden har inte tagit ut svängarna. Oron för svenskan i Finland gör att SFP ändå kan räkna med ett skapligt stöd, skriver Ingemo Lindroos, politisk reporter på Svenska Yle.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje