Hoppa till huvudinnehåll

De västnyländska bussarna fortsätter åka in till Helsingfors - bänkarna gapar tomma

De västnyländska bussarna valde att avsluta HRT-samarbetet och fortsätta åka hela vägen in till Helsingfors även efter västmetrons intåg. Det verkar ändå som om få västnylänningar utnyttjar färdmöjligheten.

Efter att metronätet i Helsingfors förlängdes västerut beslöt Helsingforsregionens trafik (HRT) ersätta de direkta busslinjerna till centrum med matartrafik till metron.

Skylt mot Helsingfors, Lojo och Hyvinge på Riksväg 25.
Med busslinje 018 kan man åka hela vägen till Helsingfors. Skylt mot Helsingfors, Lojo och Hyvinge på Riksväg 25. Bild: Nicole Hjelt / Yle Buss,trafik,Raseborg,Ekenäs,Ratt,Skylt,Riksväg 25,amper

Det innebar att det samarbete de västnyländska bussbolagen tidigare hade med HRT avslutades.

Förut kunde passagerare med HRT-biljett stiga på bussarna och åka in till huvudstaden. HRT betalade ett understöd enligt antal passagerare.

Kundantal sinar efter Ingå

För att fortsätta det samarbetet skulle bussarna nu ha varit tvungna att stanna i Mattby i Esbo, men Ampers Busstrafik och Wikströms Busstrafik valde att avsluta samarbetet.

Istället erbjuder de en egen biljett på fyra euro från Kyrkslätt.

Yle Västnyland åkte med Ampers eftermiddagsbuss från Ekenäs tågstation för att se hur väl bussmöjligheten utnyttjas.

Mor och barn på buss.
Akbene Abedi-Lartey åker en gång i veckan mellan Ekenäs och Karis med sina tre barn. Mor och barn på buss. Bild: Nicole Hjelt / Yle Buss,trafik,Raseborg,Ekenäs,Akpene Abedi-Lartey

Från Ekenäs till Karis var det ett dussin passagerare på bussen.

Sträckan mellan Karis och Ingå var också relativt populär, men efter Ingå gapade bänkarna tomma.

Två barn som åker buss, en flicka och en pojke.
Akbene Abedi-Larteys dotter och son hoppas på att få åka och simma snart igen. Då kan man ta bussen, menar de. Två barn som åker buss, en flicka och en pojke. Bild: Nicole Hjelt / Yle barn (familjemedlemmar),Buss,Akpene Abedi-Lartey

Skoleleven Andreas Djupsjö säger att bussen är en viktig förbindelse för honom för att kunna ta sig hem till Pojo. Men han säger att han aldrig använder sig av den för att åka ända till Helsingfors.

- Bussen är behändig. Den är snabb och billig.

Närbild på Andreas Djupsjö på buss från Ekenäs.
Andreas Djupsjö tar bussen hem från skolan. Närbild på Andreas Djupsjö på buss från Ekenäs. Bild: Nicole Hjelt / Yle Buss,busschaufförer,trafik,Raseborg,Ekenäs,andreas djupsjö

Endast två studerande hängde med hela vägen till Kampen i Helsingfors.

Pinja Peltola studerar på Helsingfors öppna universitet och säger att bussturen är avgörande för att hon ska kunna ta sig mellan Ingå och Helsingfors.

- Bussen är jätteviktig eftersom det inte går några tåg, säger hon.

Närbild av Pinja Peltola i en buss.
Pinja Peltola använder sig av bussen från Ingå till Helsingfors två gånger i veckan. Närbild av Pinja Peltola i en buss. Bild: Nicole Hjelt / Yle Buss,trafik,Raseborg,Ekenäs,amper

Peltola menar att hon nog skulle kunna tänka sig att stiga av i Mattby, men gärna ser att bussen kör hela vägen till Helsingfors.

- Helst byter jag inte till metro, men inte skulle det störa något nämnvärt om jag var tvungen att göra det, konstaterar hon.

Under färden försöker en passagerare stiga på bussen med ett HRT-kort.

Chaufför Thomas Friberg menar att det förekommer ibland att folk tror att man fortfarande kan åka med bussen med HRT:s kort.

- Det är som det är, man kan inte göra något, säger han om att vara tvungen att neka resenärer som vill resa med HRT-kort inträde på bussen.

Busschaufför Thomas Friberg vid ratten på busslinje 018.
Chaufför Thomas Friberg ser gärna flera passagerare på bussen. Busschaufför Thomas Friberg vid ratten på busslinje 018. Bild: Nicole Hjelt / Yle Buss,busschaufförer,trafik,Raseborg,Ekenäs,thomas friberg

I övrigt har han inte sett någon förändring i passagerarantalet efter att avtalet med HRT tog slut.

Däremot menar han att det är exceptionellt att inte en enda kund stiger på i Kyrkslätt.

- Det var nog extra lugnt i dag, säger Friberg.

Efter att västmetron kört igång har Ampers bussar blivit tvungna att köra en annan rutt i Helsingfors.

Nytt är att bussen kör genom Drumsö.

Friberg säger att han har stött på några kunder som utnyttjat den möjligheten.

- Någon enstaka person har gjort det, men de skulle få vara fler, säger han.

Busschaufför Thomas Friberg lastar av paket från sin buss.
Ampers bussar kör även Matkahuoltos paket till Kampen. Busschaufför Thomas Friberg lastar av paket från sin buss. Bild: Nicole Hjelt / Yle Buss,busschaufförer,trafik,Raseborg,Ekenäs,Matkahuolto,Kampen, Helsingfors stad,bussgarage,thomas friberg

Förutom eftermiddagsturen som Yle Västnyland följer med på har Amper även tre avgångar på morgonen.

De turerna utnyttjas en aning bättre säger Friberg.

- Det är lite fler passagerare då, berättar han.

Variationen är ändå stor från en dag till en annan, menar han.

Enligt Friberg gäller tesen "ju fler desto bättre" för antalet resenärer.

- Det är alltid roligare att köra med full buss, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland