Hoppa till huvudinnehåll

Det västnyländska turismsamarbetet klappar ihop – nu föreslås också Lojo lämna Lumo

Lojo från luften
Turismen i Lojo växer för varje år. Lumo har varit en av de bidragande orsakerna till detta. Bilden kommer från Lojo stads bildbank. Lojo från luften Bild: Lojo stad Lojo,Västnyland

Det ser ut som om slutet hägrar för turismsamarbetet Lumo. Tidigare i år har Hangö och Raseborg beslutat lämna samarbetet och nu står Lojo i tur.

Ingå valde redan i fjol att lämna Lumo. Sjundeå har ännu inte fattat något beslut i frågan.

Lojo stadsstyrelses koncern- och egendomssektion väntas på sitt möte i dag (13.2) föreslå att Lojo lämnar turismsamarbetet Lumo. Det slutliga beslutet fattas av Lojo stadsstyrelse den 19.2.

Turistchef Minna Ermala marknadsför Lojo i Helsingfors
Minna Ermala är turistchef i Lojo. Turistchef Minna Ermala marknadsför Lojo i Helsingfors Bild: Yle/Monica Slotte turistchef minna ermala

Lojos turistchef Minna Ermala tar emot beskedet med långa tänder men säger att Lojo inte ensam kan dra hela lasset.

- Vi är väldigt ledsna över Raseborgs och Hangös beslut att lämna Lumo. Här i Lojo har vi haft stor nytta av samarbetet, säger Ermala.

Det har dessvärre inte Raseborg och Hangö där betydligt färre turistföretag varit med i verksamheten.

Företagare har inte sett charmen med Lumo

- De stora företagen i Raseborg har nog varit medlemmar men vi har inte lyckats locka med de små turistföretagen varken i Hangö eller Raseborg, medger Lumos vd Jukka Punamäki.

Han upplever ändå att Lumo har varit gynnsam för regionen och att statistiken talar ett tydligt språk:

- Övernattningarna i regionen har ökat för varje år, säger Punamäki.

Logo för Lumos nya recekoncept.
Visit South Coast Finland är Lumos varumärke Logo för Lumos nya recekoncept. Bild: Yle/Robin Lindberg turism västnyland

Lumo, eller Länsi-Uudenmaan matkailu är ett aktiebolag som har som uppgift att marknadsföra Västnyland som turismmål både till övriga Finland och utomlands.

Lumo ansvarar bland annat för webbsidan Visit South Coast Finland.

Årsavgiften dyr för de små

Lumo ägs av de lokala turistföretagen men alla de västnyländska kommunerna har bidragit med finansiering.

Kommunerna har betalat en euro per invånare per år för verksamheten. Raseborg har således bidragit med 29 000 euro medan Lojo betalat 48 000 euro. Hangö har bidragit med 8 600 euro.

Årsavgiften för företag är 220 euro oberoende om det gäller ett litet eller stort företag.

- För den summan har de fått synlighet på webben, utbildning, fotografering och fått delta i olika kampanjer, berättar Jukka Punamäki.

Svartå slott
Svartå slott hör till de turistföretag som är med i Lumo. Svartå slott Bild: Yle/Minna Almark svartå slott

Punamäki är besviken över att kommunerna en efter en verkar dra sig ur samarbetet och tillstår att verksamheten inte kan skötas utan kommunernas bidrag.

- Om bidragen från kommunerna slutar måste vi köra ner verksamheten till ett minimum, säger han.

Långsiktigt arbete

Han betonar att det tar tid att etablera en region som turistmål och att det är synd att kommunerna drar sig ur nu när man börjar se resultat av arbetet.

- Vi har fått väldigt fina resultat. Övernattningarna i regionen har ökat för varje år. Vår omsättning har ökat samtidigt som kommunernas andel av finansieringen minskat, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland