Hoppa till huvudinnehåll

Ny snabb teknik revolutionerar teatern – skådespelare, musiker och publik kan alla sitta på olika orter

Från vänster: Angharad Lyddon, Melis Jaatinen, Sam Furness, Karolina Andersson och Pia Pajala
Trollflöjten på Åbo Svenska Teater 2016. Från vänster: Angharad Lyddon, Melis Jaatinen, Sam Furness, Karolina Andersson och Pia Pajala Bild: ÅST/John Reading Trollflöjten (opera),Åbo Svenska Teater,trollföljten vid åst

Scenkonsten digitaliseras. Det är numera möjligt att se en pjäs som helt eller delvis uppförs på annan ort. Det kräver enormt snabba dataförbindelser, men är numera möjligt.

Numera finns det teknik som möjliggör överföring av stora mängder data utan att man märker av någon fördröjning överhuvudtaget.

Till exempel är det möjligt att två personer tillsammans spelar varsitt instrument i en konsert, men befinner sig på olika orter.

Det är precis som om personerna skulle stå bredvid varandra och spela, beskriver Michael Lindholm som är styrelseordförande för Åbo svenska teater och även jobbar på Turku Science Park.

Kräver enorma hastigheter

– Jag var med om ett test i Stockholm där man kopplade ihop Tammerfors, Stockholm, Mariehamn och Lillehammer. Vi hade en gemensam scen som fanns samtidigt på alla platser.

- Vi hade en skådespelare i Tammerfors som var en avatar som spelade ihop med en verklig skådespelare i Lillehammer. Det visades på en bakgrund med ljud och hela scenen visades på fyra orter samtidigt. Det var en kanske inte vanlig, men annorlunda teaterupplevelse.

Överföringshastigheterna som krävs är enorma, över tio gigabit per sekund berättar Lindholm. Tekniken kan också användas i till exempel operationer där det inte är möjligt med några sekunders fördröjning om det händer någonting, säger han.

Musikutbildning är en annan möjlighet och åtminstone Ålands Musikinstitut har kunnat erbjuda undervisning för sina studerande med musikpedagoger som befinner sig i Stockholm.

Skådespelare kan också öva tillsammans med kolleger på annan ort, och i Tammerfors har skådespelare kunnat öva Shakespeare tillsammans med skådespelare i Cambridge.

Riksteatern började 2009

Nu ingår över 100 nordiska kulturinstitutioner i ett nätverk som ska bygga upp en digital plattform kring kultur på distans. Riksteatern i Sverige är något av en pionjär på området och började med digital teater redan 2009.

Ann-Cathrine Fröjdö, projektledare på teatern, berättar att man nu samarbetar med flera teatrar i Finland, men också håller på med tekniken i stort format.

– Vi ska testa på opera tillsammans med Jönköping, Smålands musik och teater och Operahögskolan. Vi har hållit på sedan 2009. Ibland är konstnärer och teknik inte så kompatibla, men i takt med digitaliseringen har vi fått upp farten.

Opera nästa

Fröjdö säger att det är dyrt att flytta på en operaorkester, men nämner också hänsyn till miljön som ett allt viktigare argument.

Orkestern kan sitta hemma i sitt konserthus, men ensemblen kan åka någonstans till ett mindre ställe och på det sättet får man ändå närheten utan kostnaderna för en sjuttio personers orkester.

Jukka Aaltonen, teaterchef för ÅST, tänker sig att tekniken kunde användas för en operaföreställning i skärgården där orkestern är i Åbo med en del av solisterna medan resten är på turné i regionen.

– Det finns ett intresse, men samtidigt tror jag nog att själva essensen är närvaron mellan åskådaren och skådespelaren, teknologin är bara en komplettering.

Läs också

Åboland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Åboland