Hoppa till huvudinnehåll

Performance synar vårt förhållande till internet: Vem är du online?

En smiley-emoji med Matrixgrafik.
35 jag och en skådespelare synar vår relation till internet. En smiley-emoji med Matrixgrafik. Bild: Yle Smiley,sociala medier,matrix,Emoji

Hur förhåller du dig till internet och sociala medier? Är du en och samma person i din verkliga vardag respektive online? De här frågorna tas upp i en interaktiv performance av teatergruppen Blaue Frau, svenska Poste Restante och fria aktörer. Publiken deltar i pjäsen och tränar på att göra internet till ett politiskt rum.

Pjäsen 35 jag och några skådespelare har premiär på Lilla Teatern i Helsingfors och turnerar efter det i Norden. Den handlar om "etiska och moraliska dilemman" som uppstår i den digitala offentligheten och om politik som en möjlighet. Den vill "ge föreställningens deltagare verktyg för att underlätta den egna jagframställan på nätet".

- Föreställningen står till en del på feministisk grund och vi problematiserar och prövar att vara i en värld där tillvaron blir mer och mer digitaliserad. Det finns de som älskar allt som har med nätet att göra och så finns de som är skrämda av utvecklingen. Vi vill hitta ett produktivt politiskt utopiskt sätt att använda internet på, säger den svenska dramaturgen Stefan Åkesson ett par veckor före premiären.

Stationer för att hitta det politiska i nätet

I praktiken består föreställningen av interaktiva "stationer" där publiken får en uppgift som de förverkligar under ledning av skådespelarna.

- Vi bjuder in publiken att träna på vad de behöver veta för att kunna göra internet till ett solidariskt och feministiskt rum, säger Åkesson.

Hur ser du på internet?

- Det fantastiska med internet är att där finns plats för alla människor i hela världen. Jag har vuxit upp på en liten ort i Sverige och det var rätt trångt på orten för mig som ville hålla på med kultur och teater. Jag är född före internet, det hade varit fantastiskt med möjligheten att komma i kontakt med andra, säger Åkesson.

Nina Matthis från Malmö är en av skådespelarna. Också hon har en positiv syn på internet.

- Projektet har definitivt väckt tankar och jag har också fått uppleva nya rum på internet som jag inte har vetat om eller letat upp själv. Jag har också en rätt positiv syn på internet och den kritiken som finns mot internet är rätt snäv och den borde problematiseras - vad är kritiken egentligen, säger Matthis.

- Yngre tjejer och killar får mycket kritik för att hänga på nätet konstant och där finns klart en generationsklyfta. Jag tror folk är rädda för det som pågår på internet för att man inte förstår det, tillägger Matthis.

Nina Matthis och Stefan Åkesson
Nina Matthis och Stefan Åkesson. Nina Matthis och Stefan Åkesson Bild: Yle / Eva Lamppu teater,Nina Matthis

Interaktivitet med publiken som mittpunkt

Upplägget som särskilt svenska Post Restante jobbar med frångår det som Åkesson beskriver som den klassiska dramaturgiska modellen, där protagonisten genomgår en förändring. Istället ges publiken plats och blir mittpunkten för föreställningen.

- Besökaren ska vara beredd på att få vissa av sina förutfattade meningar ifrågasatta. Man ställs inför en situation som får en att tänka på ett annat sätt. Om man går från föreställningen förändrad kan jag dock inte svara på, säger Åkesson.

- Vi ställer frågor, besökaren får själv välja hur de vill reagera. Hen får erfara det direkt.

Hur beter sig er publik vanligtvis?

- Det är jätteolika, jag vill inte helst spekulera i det för jag kan aldrig veta. Det finns de som uppskattar det och skickar respons efteråt, men säkert också de som avskyr upplägget. Jag vill inte spekulera i hur en publik kommer att tycka eller tänka. Att göra konst är mera som att ge publiken ett erbjudande och så får de ta emot det eller inte, säger Åkesson.

35 jag och några skådespelare har premiär på Lilla Teatern 16.2.2018 och turnerar efter det på andra scener i Finland och Norden.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje