Hoppa till huvudinnehåll

Varor från Kina blir dyrare i Sverige - hundratusentals paket kan bli liggande

Postnords lastbil
Postnords lastbil Bild: Mostphotos post,Paket,näthandel,Postnord

Ett kaos med paket förutspås I Sverige efter den 1 mars då en ny avgift införs för varor från Kina och andra länder utanför EU, rapporterar SVT Nyheter.

Från och med mars kommer postoperatören Postnord att ta ut en administrationsavgift på 75 kronor (cirka 7,6 euro) plus 5 kronor i moms per paket som kommer från länder utanför EU. För varor som är värda mer än 1 500 kronor blir administrationsavgiften 125 kronor (cirka 12,6 euro).

Kommunikationsdirektör Thomas Backteman på Postnord säger att det är Tullverket som bett Postnord att skapa en struktur där momsen alltid blir betald.

Hundratusentals paket kan bli liggande

Postnord räknar med att hundratusentals paket inte kommer att hämtas ut i och med den nya avgiften. Orsaken är att många svenskar beställt billiga varor från Kina innan det fanns några uppgifter om en extra avgift som tillkommer i Sverige.

Man håller i en pekplatta med en bild på en kundvagn
Man håller i en pekplatta med en bild på en kundvagn Bild: Mostphotos / Andrey Popov näthandel,E-handel,nätbutiker

I och med det nya systemet kommer inkommande varor att föras till ett tullager och kunderna kommer att få avier där de uppmanas betala en avgift för att få varan hemskickad.

Sammanlagt 97 procent av paketen har ett värde på mindre än 200 kronor och Postnords bedömning är att många av dem som köpt varor väljer att låta bli att betala administrationsavgiften och momsen.

Varorna kommer då att skickas tillbaka till avsändarlandet vilket innebär kostnader för Postnord.

Posten i Finland förlorar på näthandeln från Kina

Posten i Finland hanterar 15 miljoner paket från Kina årligen, berättade direktören för Postens brevservice Kaj Kulp i juli 2017.

Kulp säger att det rör sig obestämbara påsar och knyten som saknar streckkoder och som därför måste sorteras manuellt. Kostnaderna för det här blir enligt Kulp högre än vad bolaget får i ersättning.

Läs mera:

Nätförsändelser åker fram och tillbaka - miljön betalar det högsta priset

Enorma mängder varor i världen transporteras fram och tillbaka utan att de beställda produkterna någonsin hamnar hos en konsument. Det finns finländare som tror sig göra en miljögärning om de returnerar något de beställt, skriver Helsingin Sanomat.

Läs mera:

Näthandeln från Kina blomstrar, men priset är högt

Finländare köper billiga varor via kinesiska nätbutiker som aldrig förr. Konsumenten kan tycka sig vinna på affären, men det gör inte Posten. En annan som förlorar är miljön.

Läs också