Hoppa till huvudinnehåll

Unga cellister intog Åbo - prestigefyllda uppdrag väntar vinnaren

Cello
Cello Bild: Yle/Seppo Sarkkinen cello

Det råder en förväntansfull, men överraskande avslappnad stämning i Sigynsalen i Åbo. Folk hejar på varandra och de flesta verkar vara gamla bekanta.

Åbo cellotävling, som ordnas vart fjärde år av det Musikaliska Sällskapet i Åbo, ska precis börja. En som också är på plats är Timo Hanhinen, som vann den första cellotävlingen som ordnades i Åbo 1972.

- Jag kommer inte ihåg precis vad som hände, det är så länge sedan, men det är lyckliga minnen förstås, skrattar han.

En viktig språngbräda för unga musiker

Hanhinen delade segern med Raimo Sariola och det gav honom både synlighet och arbetsmöjligheter. Tack vare segern fick han några år senare jobbet som överlärare vid Åbo Konservatorium, som han hade fram till 2000. Efter det har han jobbat som överlärare i cellospel vid Åbo Musikakademi och vid Sibelius-Akademin.

Också nu är han på plats i Åbo i egenskap är cellolärare. Hela sex stycken av hans elever ska delta i tävlingen och många dem dem har förberett sig i mer än ett år för tävlingen.

Hanhinens råd till dem har under den sista veckan inför tävlingarna att ta det lugnt.

- Man måste, hur säger man inom sporten, palautua, återhämta sig, skrattar Hanhinen.

Timo Hanhinen
Timo Hanhinen brevid cellotävlingens plansch, vars bild han också målat. Timo Hanhinen Bild: Annika Holmbom / Yle violoncell,Musikaliska sällskapet i Åbo,cellotävlingen i åbo

En tävling av det här slaget är mycket krävande för deltagarna.

- Man måste öva mycket, jag tror att mina elever övar mellan fyra och sex timmar per dag för det här. De är nästan professionella.

Många av dem har också under det gångna året uppträtt med tävlingsrepertoaren för att den ska sitta.

Det är supernervöst att fara dit framför juryn och en jättestor publik och visa vad man har åstadkommit.

Vi träffar en av Hanhinens elever, 20-åriga Anna Westerlund strax efter första omgångens tävlingsprestation. Hon har övat för tävlingen hela hösten och hon är på gott humör.

- Det känns jätteskönt, nu är det över! Det är supernervöst att fara dit framför juryn och en jättestor publik och visa vad man har åstadkommit. Bara det att jag vågade fara dit fram så kändes superbra!

Anna Westerlund med sin cello från 1714, byggd av Claude Pierray.
Anna Westerlund Anna Westerlund med sin cello från 1714, byggd av Claude Pierray. Bild: Annika Holmbom / Yle violoncell,claude pierray

Hon hoppas att juryn ska bedöma deltagarna på andra grunder än bara de tekniska.

- Jag hoppas att juryn lägger märke till hur man gör musik och hurdan konst man gör av musiken.

En topplacering i tävlingen skulle självklart vara av stor betydelse.

- Det skulle betyda det att folk gillar det jag gör. Det skulle ge massor med uppträdanden och nya kontakter och det skulle föra en massor framåt.

Juryns svåra val

Tävlingsjuryn som består av yrkescellister och kapellmästare leds av Åbokompositören Mikkö Heiniö. Han har en stor respekt för deltagarna och vill att tävlingen fungerar som ett stöd i deras utveckling som musiker.

- Vi i juryn har ett ansvar för vad som händer med dessa unga cellister, om de har framgång eller inte. Frågan är om man kan göra alla rättvisa i ett tävlingssammanhang, men jag skulle säga att huvudsaken är att man inte gör någon orättvisa.

Och visst är det svårt i den första omgången, medger han. Av de 34 deltagarna ska juryn välja ut 12 som går vidare. Repertoaren är långt densamma för alla. Det är sedan i den andra omgången som tävlingen tar fart, säger Heiniö.

- Jag vet inte om jag vågar säga det, men då blir det musik! De spelar kammarmusik, de spelar med piano och med ett större urval av repertoar. De kan riktigt visa sina personligheter och inte minst sin smak!

Vad krävs för att vinna en tävling av det här slaget?

- Tålamod! Det är svårt att säga. Koncentrationsförmåga. Man diskuterar ju också mycket om man överhuvudtaget ska tävla i konst.

Men också det har sina sidor, poängterar Heiniö.

Eero Linjama och Mikko Heiniö
Eero Linjama och Mikko Heiniö Eero Linjama och Mikko Heiniö Bild: Annika Holmbom / Yle violoncell,Mikko Heiniö,Musikaliska sällskapet,cello

- Det som är bra överhuvudtaget är att förbereda ett stort program och sedan spela det framför publik under krävande förhållanden. Det är något som utvecklar eleverna även om det kan kännas att det är lite grymt också. Men det är ett hårt ämbete att vara musiker!

Ny finländsk cellomusik

Ett av verken som spelas i den andra omgången är ett beställningsverk för årets tävling, Lotta Wennäkoskis celloverk Foliage.

Att beställa nya verk har en stor betydelse för, inte bara för tävlingen utan för musikkulturen över lag. Det säger Eero Linjama som sitter i tävlingskommittén och också fungerar som juryns sekreterare.

- Om man tänker att det är mer än 30 tävlande, som alla kan beställningsverket. Alla åker ut och spelar det! Det är också stor chans för att verket spelas efteråt också.

Prestigefyllda uppdrag väntar vinnaren

Tävlingens final går på torsdag och fredag 22-23.2. Första pris i tävlingen är 6 000 euro, dessutom får segraren bland annat möjlighet att uppträda tillsammans med Åbo filharmoniska orkester, på Åbo musikfestspel och Nådendals musikfestspel.

Det går att följa med tävlingen i direktsändning under finaldagarna i Yle Radio 1 med start klockan 19. Dessutom strömmas tävlingen på webben.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland