Hoppa till huvudinnehåll

Spårvagnsförespråkare totalsågar Åbos utredning – Stadens svar: Det får stå för dem

Spårvagn parkerad utanför Logomo i Åbo.
I samband med Trafikverkets seminarium Rata 2018 stod en spårvagn parkerad utanför Logomo i Åbo. Spårvagn parkerad utanför Logomo i Åbo. Bild: Yle/Jouni Koutonen spårvagn,Transtech,Transtech Artic,Transtech Oy,Logomo

Spårvagn eller superbuss? Nästa vecka åker en delegation från Åbo stad till franska Nantes för att leta efter ett svar i den frågan. Solklart redan nu är att Åboborna ser det här som ett glödhett ämne som verkligen engagerar och skapar känslor.

Åbo och Reso har tillsammans med staten nyligen gjort en utredning där man har jämfört spårvägs- och superbussalternativen.

I utredningen presenteras superbussarna som ett mycket billigare alternativ. En utredning som sågas fullständigt av spårvagnsförespråkargruppen "Raitiotie Turkuun-pikana".

– De har inte alls varit objektiva i sin utredning. De har inte heller alls tagit i beaktande exempelvis Tammerfors nya spårvägssystem som nu är under uppbyggnad, säger Åbobördige Valentin Lindén, en av över 1 600 medlemmar i gruppen.

– De har försökt bedra oss på det sättet att de överdimensionerar kostnaderna för spårvagnar och underdimensionerar kostnaderna för superbussar. Därför är den här utredningen inte alls jämlik och därför bör den slängas i papperskorgen.

Den här utredningen är inte alls jämlik och därför bör den slängas i papperskorgen― Valentin Lindén

Enligt utredningen motsvarar spårvägen mer stadens mål angående konkurrenskraft, tillväxt och ökad användning av kollektivtrafiken.

Superbussen är dock enligt utredningen det förmånligare alternativet. Infrastrukturinvesteringen för spårvägen uppgår till 166-293 miljoner euro, medan den för superbussalternativet uppgår till 63-123 miljoner euro.

– Jag vet inte riktigt vad de håller på med i stadens ledning. De har exempelvis räknat ut att spårvagnarna i Åbo skulle vara 2 till 2,5 gånger dyrare än i Tammerfors och Helsingfors, säger Valentin Lindén och fortsätter:

– Vidare påstår de att en superbuss kostar en miljon euro, men de superbussar som är på gång till staden Nantes kostar 2,4 miljoner. Här finns många exempel på totala felberäkningar.

Tjänstemännen och stadens ledning borde väl ha koll på läget och de vet ju dessutom mycket väl att de blir granskade, men du menar ändå att det finns sådana här felberäkningar?

– Ja, för vi är många här i vår grupp som har räknat på de här sakerna. Det här är en så stor grej och vi är så många som kritiserar det här.

– Vi misstänker att det här handlar om fullständigt förvrängda resultat. För det här kan inte vara möjligt och de har inte alls använt spårvagnsexperter eller konsulter i det här. Det känns inte heller som att de själva kan räkna på de här sakerna.

Vi misstänker att det här handlar om fullständigt förvrängda resultat― Valentin Lindén

Valentin Lindén saknar även en långsiktig analys. Han är också kritisk till att man utreder en superbussmodell som ännu inte ens tagits i bruk.

– Det som vi också tycker är märkligt är det att de i Tammerfors tyckte att spårvagnarna blir mycket billigare när man ser långsiktigt.

– Och hur kan de utreda en dubbelledbuss som är på väg att komma till Nantes, men som ännu inte finns någon annanstans i världen. De har försökt utreda något som ännu inte finns och det är också fullständigt fel.

Spårvagn i Åbo.
En spårvagn under ett kort gästspel i Åbo tidigare i år. Spårvagn i Åbo. Bild: Yle/Peter Karlberg spårvagn,spårvagn i åbo

Stadsstyrelsens ordförande Lauri Kattelus (Saml) är en av dem som förespråkar superbussar framför spårvagnar. Hans första svar är att alla som har synpunkter i den här frågan borde läsa hela utredningen.

Han tillägger att Tammerfors och Åbo är två helt skilda städer som inte kan jämföras rakt av.

– Jag har tidigare också velat ha spårvagnar till Åbo, men den här utredningen visar att superbussar är ett förmånligare alternativ.

Hur ser du då på att ni får en så här omfattande kritik och dessutom så allvarliga anklagelser?

– Det får stå för honom och dem i den gruppen. Det här är frågan om en av de största investeringarna i Åbos historia, så jag förstår att det uppstår heta känslor nu när ett annat alternativ ser ut att passa bättre för Åbo. Inte minst av en grupp som länge och väl har kämpat för att få spårvagnar till Åbo.

– Man ska också komma ihåg att den här utredningen bara är en del i processen. Det är också därför den här frågan ska sändas för utlåtande under våren.

Det här är frågan om en av de största investeringarna i Åbos historia, så jag förstår att det uppstår heta känslor nu när ett annat alternativ ser ut att passa bättre för Åbo― Lauri Kattelus

Kollektivtrafikutredningen bordlades senast, men tas upp igen vid stadsstyrelsens nästa möte den 5 mars. Målet är att Åbo stadsfullmäktige ska ta ställning till de olika trafiklösningarna senast i sommar.

– Vi hoppas kunna ta ett beslut i den här frågan senast i juni, säger Lauri Kattelus.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland