Hoppa till huvudinnehåll

Så fördelar Spotify pengarna: Då du lyssnar på klassisk musik blir Cheek rik

Spotify matkapuhelimessa
Spotify matkapuhelimessa Bild: Denys Prykhodov / Shutterstock.com

Musikbranschen i Finland har låtit göra en gemensam undersökning om hur månadsavgifterna från streamingtjänsten Spotifys lyssnare riktas och fördelas bland musiker.

Världens största musiktjänst, svenska Spotify med totalt 140 miljoner kunder, överlät uppgifter om lyssnandet hos finländska premium-kunder i mars 2016.

Många anser att det inte finns någon transparens i fördelningen av pengar

Materialet som överläts till forskare vid Aalto-universitetet omfattade 10 000 låtar. Undervisnings- och kulturministeriet stödde projektet finansiellt.

Orsaken till att undersökningen genomfördes är att ersättningarna, som Spotify betalar till artisterna bakom musiken, alltsedan streamingtjänstens start 2008 har orsakat missnöje bland låtmakare. Många anser att det inte finns någon transparens i fördelningen av pengar.

De största hitarna kammar in pengarna

Premium-användare betalar 9,99 euro i månaden för tjänsten. Det finns cirka 1,8 miljoner finländska Spotify-lyssnare, men alla betalar inte för tjänsten.

För närvarande delar streamingtjänster de pengar de får in av konsumenter i tre delar. Omkring 30 procent stannar hos musiktjänsten.

Resten fördelas mellan rättsinnehavarna (det vill säga kompositörerna, sångtextförfattarna, förläggarna) och inspelningarnas rättsinnehavare (ekonomiska producenter, utövande konstnärer).

Konsumenternas månadsavgifter läggs i samma pott och pengarna fördelas på basis av lyssningsgånger

Streamingtjänsterna använder sig av rättsinnehavarens andel vid pro rata-modellen. I den läggs konsumenternas månadsavgifter i samma pott och pengarna fördelas på basis av lyssningsgånger.

Modellen gynnar rättsinnehavarna till de mest lyssnade låtarna. Det betyder att personer som enbart lyssnar på klassisk musik stöder ekonomiskt artister som Cheek och stora skivbolag.

Det betyder också att en prenumerant inte kommer åt att stöda sin favoritartist om denna inte hör till de stora.

- För artister är det oklart hur fördelningen är och hurudana avtal vi har. Konsumenter vet inte hur de pengar de investerar fördelar sig, säger Von Hertzen Brothers-bandets sångare-gitarrist Mikko von Hertzen.

von Hertzen säger att han har en kluven inställning till Spotify; som konsument anser han att det är en storartad tjänst i fråga om användbarhet, men orättvis vid utdelning av förtjänster.

- Om våra fans mest lyssnar på oss och andra lite mindre artister så riktas deras euron inte till oss, säger von Hertzen.

Musikbranschen önskar ny sorts fördelningar av pengar

Största delen av låtarna i den finländska undersökningen fick ytterst få uppspelningar; cirka 90 procent strömmades mellan en och nio gånger.

De största hitarna utgjorde endast 0,4 procent av Spotifys utbud, men merparten av ersättningarna gick till dessa.

Om pengarna skulle fördelas på basis av verkligt lyssnande skulle de största artisternas inkomster ungefär halveras

De största artisterna får i nuläget cirka 10 procent av pengarna, men om pengarna skulle fördelas på basis av verkligt lyssnande skulle deras inkomster ungefär halveras.

Musikbranschens intresseorganisationer är intresserade av en användarbaserad (user centric) modell, där pengarna riktas till musikmakarna på basis av verkligt antal strömningar.

Inom branschen jämför man modellen med hur det var förr då man gick till en musikaffär och köpte en skiva - då gick pengarna till inspelningarnas rättsinnehavare.

Branschfolk anser också att modellen garanterar att kunden kan rikta sina pengar till rätt artist genom sitt konsumentbeteende.

Det finns också intresse inom musikbranschen att utreda hur en låts längd kunde synas vid fördelningen av pengar. För närvarande betalar streamingtjänsten för cirka 30 sekunders lyssnande, oberoende av låtens längd.

Artikeln är baserad på Ville Vedenpääs artikel för Yle Uutiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes