Hoppa till huvudinnehåll

Ett pussel av prioriteringar - tungtransporterna i skärgården får ta smällen efter att Utöbryggan sprängde budgeten

Meripojats fartyg Kala 6
Meripojats fartyg Kala 6 Bild: meripojat tungtrafik,skärgårdstrafik

Körtimmarna för vårens tungtransporter i Väståboland halveras. Nu jobbar man för fulla muggar för att få det hela att gå ihop.

Förbindelsebåtarna kan hjälpa till i mån av möjlighet. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland för diskussioner med Forststyrelsen, Håll skärgården ren, kommuner, Egentliga Finlands förbund och andra eventuell samarbetsparter. Användarna diskuterar hur man ska prioritera då körtimmarna fördelas.

- Nu ska vi i gott samarbete försöka luska ut hur vi ska ordna det här och vad vi måste prioritera så inte allt går på tok, säger Sirpa Vanhala vid Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland.

- Ifjol körde vi lite över 700 timmar. Nu har vi 300 timmar och det måste räcka om vi inte får någon tilläggsbudget.

Kossor på en färja
Kossor på en färja Bild: YLE/Monica Forssell Ko,djurfärja

Det blir tajt men det ska gå. Och nästa år ska körtimmarna återgå till samma nivå som ifjol, intygar Vanhala.

- Absolut. Det här är bara för i år. Får vi pengar i den första tilläggsbudgeten är det klart att vi kan köra lite mera på sommaren och hösten.

- Men djuren ska på bete på våren och bönderna behöver sina maskiner, så det är faktiskt stor efterfrågan just på våren, det gör det lite problematiskt, säger Vanhala.

Sirpa Vanhala.
Sirpa Vanhala. Sirpa Vanhala. Bild: YLE/Carmela Johansson person,sirpa vanhala

Orsaken till att tungtransporten blir lidande är att bryggbygget på Utö blivit rejält dyrare än planerat. Budgeten har överskridits med cirka 900 000 euro.

- Det fanns mycket problem där, till exempel en massa hål i berget som man inte kunnat räkna med.

Att pengarna tas ur just tungtransporternas budget har att göra med serviceavtalens natur. Att riva upp kontrakt med förbindelsebåtarna, med konkurrensutsatta helhetsserviceavtal, hade enligt Vanhala inte gett några betydande inbesparingar.

- Skadan hade varit större än nyttan av att börja dra ner på servicenivån för förbindelsebåtarna.

Tungtransporterna används till mycket i skärgården

Tungtransporterna är viktiga för många i skärgården, berättar Naguföretagaren Jan-Erik Karlsson.

- Transporterna används för lokalbefolkningens sopor och slamtransporter, butikerna behöver bränsle och gas, och så har vi många aktiva djurbönder med kor och får.

- I princip sköter tungtransporterna alla de transporter som vanliga förbindelsebåtar inte kan sköta. Tungtransporterna anlöper också sådana holmar som inte har regelbunden förbindelsetrafik.

Jan-Erik Karlsson.
Jan-Erik Karlsson. Jan-Erik Karlsson. Bild: YLE/ Linus Hoffman person,highlandkor

Själv använder Karlsson tungtransporterna för flera olika ändamål. Han driver Nötöboden och behöver få bränsle levererat, och matvarorna kommer med förbindelsebåt. Som djurbonde med kor och får behövs tungtransporter också för att transportera djuren ut på bete.

- Tungtransporterna är livsviktiga för vår familj och våra företag.

Förbindelsebryggan på Utö.
Förbindelsebryggan på Utö. Bild: Yle/ Linus Hoffman Utö,eivor

Nya bryggor välkomnas, men att notan för byggandet skjuter i höjden tycker Karlsson är frustrerande.

- Bryggorna har vi ju bönat och bett om i många år och nu är vi ju hemskt glada för att man har börjat bygga dem.

Men när det gäller planeringen av bryggorna och att hålla budgeten anser Karlsson att man gjort bort sig.

- Det här måste man ta lärdom av, det får inte gå till på det här viset.

- Det är helt klart att man nu tvingas prioritera och det finns garanterat de som inte kommer att få lika bra service som det varit tidigare.

Hållbar lösning för framtiden behövs

Det är inte länge sedan användarna fickställa sig på barrikaderna för tungtransporterna. Karlsson hoppas på klara bud för kommande år och tycker det är hälsosamt att alla aktörer nu sätter sig vid samma bord för att diskutera framtiden.

- Hur ska vi ha det i fortsättningen? Hur ska det köras, vem ska köra, och på vilka villkor? Den här cirkusen för med sig att vi nu kan diskutera de här frågorna tillsammans.

Förbindelsebåt.
Förbindelsebåt. Bild: Yle/Nora Engström m/s nordep

Den planerade landskapsreformen oroar med tanke skärgårdstrafiken.

- Det blir nya aktörer och spelbrickor. Det är viktigt att man inte tar allt det här sjabblande med sig utan att vi har klara spelregler för vem som ska sköta tungtransporter och med vilka pengar.

Positiv anda

Trots allt tror Karlsson det ska gå att klara sig genom säsongen, och han berömmer flera parter som gjort sitt bästa för att hitta en lösning på situationen.

- Vi har nu haft några möten och andan är mycket positiv. Alla försöker vi hjälpas åt och vi ska nog försöka få det att fungera på något vis. Viljan att få det att fungera är nog väldigt stor.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland