Hoppa till huvudinnehåll

Slutkört med äldre dieselbilar – körförbud väntas få grönt ljus i tyska städer

En station som mäter luftkvaliteten invid en väg i centrum av Stuttgart, Tyskland.
Mätningar har visat att luftkvaliteten i centrum av Stuttgart är dålig. En station som mäter luftkvaliteten invid en väg i centrum av Stuttgart, Tyskland. Bild: EPA/RONALD WITTEK Stuttgart,Tyskland,luftkvalitet,avgaser,Luftföroreningar,bilar,dieselmotorer

I Tyskland är det här en dag som många ägare av dieselbilar med skräck har väntat på. Den högsta förvaltningsdomstolen ska nämligen snart ta ställning till körförbud för dieslar i två tyska städer. Bakom rättsfallet ligger den dåliga luftkvaliteten i städerna.

Helt konkret handlar det bland annat om vägsträckan vid Neckartor i Stuttgart.

Inkörsporten till centrum av staden hör till de platser som har den absolut sämsta luftkvaliteten i Tyskland.

Tiotusentals bilar lämnar varje dag efter sig så mycket kväveoxider och småpartiklar att det för ofta spränger de av EU uppställda gränsvärdena.

I Stuttgart har ett körförbud för äldre dieselbilar därför varit på tapeten redan en längre tid och det är nu tidigare domstolsbeslut från Stuttgart och Düsseldorf, som den högsta förvaltningsdomstolen tar ställning till.

Möjliga körförbud för alla större städer

Den allmänna bedömningen är att högsta förvaltningsdomstolen i Leipzig nu kommer att ge förvaltningsdomstolarna i Stuttgart och Düsseldorf rätt i fallen där man tidigare slog fast att körförbud inte är rättsvidriga.

Om den högsta förvaltningsdomstolen nästa tisdag den 27 februari på det här sättet ger grönt ljus för körförbud, så betyder det att Stuttgart, Düsseldorf och närmare 60 andra tyska städer hamnar i kläm på grund av sin dåliga luftkvalitet.

En kvinna med en ansiktsmask där det står "diesel-avgas dödar"  håller upp ett trafikmärke med en bil på.
Protest mot dieselavgaser. En kvinna med en ansiktsmask där det står "diesel-avgas dödar" håller upp ett trafikmärke med en bil på. Bild: EPA-EFE/CLEMENS BILAN avgaser,dieselbränslen,Dieselbilar,protest,Tyskland,Luftföroreningar,trafikmärken,demonstrant

För att snabbt kunna garantera invånarna bättre luft och en hälsosammare stadsmiljö, blir körförbud då egentligen den enda på kort sikt fungerande lösningen.

– Mänskorna har rätt till liv och kroppslig integritet. Det står skrivet i vår grundlag, konstaterade Jürgen Resch i en intervju för Svenska Yle ifjol.

Resch basar för miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe, som har tagit frågan om luftkvaliteten till rätten.

Det kommer i vilket fall som helst inte nu att komma till ett enhetligt förbud för alla städer. Om och i vilken omfattning körförbud eventuellt införs hänger på de beslut som städerna själva fattar.

Politisk ovilja att märka godkända dieslar

Mest i kläm i och med möjliga körförbud kommer ändå förstås de närmare tolv miljoner bilägare som kör med äldre dieslar och i framtiden skulle vara tvungna att hålla sig utanför stadskärnorna.

Helt konkret handlar det om alla dieselbilar som inte uppfyller den så kallade Euro 6-normen.

I synnerhet för många hantverkare och privatföretagare, som ofta rattar dieseldrivna paketbilar skulle möjliga körförbud ha direkta ekonomiska följder.

Stora problem blir det också för polisen, som redan via sitt fackförbund har meddelat att man inte har resurser att övervaka körförbud på annat sätt än genom stickprov.

För att lättare kunna kontrollera vem som får köra och vem inte har man därför kommit med förslaget att införa en så kallad blå plakett, som får fästas på de dieselbilar som uppfyller utsläppsnormerna.

Den här lösningen stöter ändå på segt politiskt motstånd.

Förbundskansler Angela Merkel och hennes regering har hittills gjort allt för att stoppa den här idén.

Införs en plakett skulle det nämligen för första gången stå helt klart, vilka som är de stora förlorarna i den tyska dieselmanipulationsskandalen.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes