Hoppa till huvudinnehåll

Fler åker med Wasaline – bolaget fördubblade sin vinst ifjol

Wasaline i hamnen i Vasa
Wasaline i hamnen i Vasa Wasaline,Kvarken

För femte året i rad ökade trafiken i fjol med Wasaline. Det gäller både passagerartrafiken och frakten mellan Vasa och Umeå.

För Wasaline innebar fjolåret att vinsten fördubblades jämfört med året innan. Resultatet blev nästan 1,8 miljoner euro.

- Vi är på rätt väg men det är inte så att man sätter sig ner och njuter, det är bara att jobba hårdare, säger vd Peter Ståhlberg.

Ny färja avgörande

Enligt honom blir det tufft att på sikt fortsätta öka. En ny färja är en förutsättning för att hålla trenden positiv.

- Det finns en realistisk chans att vi ökar några år till. Men faktum är att en ny färja behövs för att hålla den positiva utvecklingen.

Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut.
Så här skulle den nya färjan kunna se ut. Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut. Bild: Midway Alignment of the Bothnian corridor/Wärtsilä Kvarken,Österbotten,färja,kvarkenfärjan

Redan nu är det problem med utrymme på bildäck enligt Ståhlberg.

- Vi har mer frakt än vi har rum för på en del avgångar.

Alla sorts passagerare

För att Wasaline ska kunna utvecklas vidare och jobba fram nya koncept behövs också den nya färjan, enligt Ståhlberg.

Passagerarna från Sverige har ökat mycket procentuellt sett, men alla passagerargrupper ökar.

Ifjol blev konferenspassagerarna nästan 40 procent fler. I mars togs bland annat en ny konferensavdelning i bruk.

Wasaline är också det enda rederiet i Norden som erbjuder en snabb Wi-Fi uppkoppling under hela resan.

Passagerartrafiken ökade med nästan 10 procent i fjol och frakten mer än 20 procent.

Wasalines vd Peter Ståhlberg på Wasa Express kommandobrygga.
Peter Ståhlberg. Wasalines vd Peter Ståhlberg på Wasa Express kommandobrygga. Bild: Yle/Filip Stén wasaline,M/S Wasa Express

Använder mindre bränsle

Under 2017 har Wasaline satsat på att minska bränsleförbrukningen. Förbrukningen har minskat med nästan sju procent.

I januari har ökningen fortsatt både vad gäller antalet passagerare och frakten.

- En investering i ett nytt miljövänligt fartyg är en strategi i rätt riktning och stärker vår region ytterligare, säger Ståhlberg.

Omsättningen ökade i fjol med 2,3 miljoner till 19,3 miljoner euro.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten