Hoppa till huvudinnehåll

Nu kommer filmen om Astrid Lindgrens dramatiska år – ”det var det som gjorde henne till en så stark person”

Sen ur filmen.
Scen ur filmen. Sen ur filmen. Bild: Erik Molberg Hansen Astrid Lindgren,Alba August

Det behövdes en dansk regissör för att den första spelfilmen om kvinnan som revolutionerade barnbokslitteraturen skulle bli verklighet. Tomas Jansson möter ensemblen bakom filmen.

Allting började med ett fotografi i en dansk tidning för sex år sedan.

Den danska regissören Pernille Fischer Christensen ser en 20-årig Astrid Lindgren promenerande hand i hand med en liten pojke, i Köpenhamn, och så sätts en process igång. Vad gör Astrid i Köpenhamn? Och barnet?

- Det är sex år sedan jag såg fotografiet, och då kände jag inte till historien om hur hon hade varit tvungen att fly från Sverige för att föda sitt barn. Men så började jag fundera på det, hur det kan ha varit att gå igenom det där, hur det hade påverkat henne. Och för fyra år sedan började vi skriva manus.

Det har varit en lång och inte alls lätt process fram till världsurpremiären under Berlins filmfestival, redan för att Astrid Lindgren är ett så känt namn och en hjälte för så många – också för Christensen själv.

- Jag har alltid beundrat henne. Jag vet att, utan hennes historier hade jag inte varit den jag är idag. Och det är väldigt svårt att göra en film om någon som man beundrar så mycket.

Det svåra var också att hitta rätt skådespelare för att gestalta den unga Astrid, hitta någon som skulle kunna fylla en sådan roll.

- Det var en lång castingprocess, men genast jag såg Alba visste jag direkt att hon var rätt, hon hade precis rätt energi.

Alba August och Pernille Fischer Christensen inför mötet med pressen i Berlin.
Alba August och Pernille Fischer Christensen inför mötet med pressen i Berlin. Alba August och Pernille Fischer Christensen inför mötet med pressen i Berlin. Bild: PHILIPP GUELLAND Alba August,Pernille Fischer Christensen

Alba, det är Alba August – dotter till danska regissören Bille August och svenska skådespelaren/regissören Pernilla August. Och ja, då man ser filmen förstår man regissörens reaktion.

Sex år på 1920-talet

Filmen Unga Astrid handlar om sex dramatiska år.

Då historien börjar är Astrid Ericsson 16 år gammal. Vi serveras en flickaktigt lekfull flicka som är litet utled på världen omkring henne på ett sätt som får henne att hitta på saker, berättelser och vitsiga formuleringar och finurliga infall. Hon har, som man säger, ett eget huvud, är litet flippig, bryr sig inte om vad ”mänskorna tänker och säger".

Det är som att se en Pippi som fanns före den riktiga Pippi Långstrump. Allt finns där, de egna idéerna, flätorna, och framför allt; Glimten i ögat.

Alba August som Astrid Lindgren.
Alba August som Astrid Lindgren, strax efter att flätorna har försvunnit och Astrid blivit först i Vimmerby med att följa 20-talets nya kvinnomode. Alba August som Astrid Lindgren. Bild: Erik Molberg Hansen. Alba August

Till en början lever filmen ändå mest på att man så gärna vill se Astrid Lindgrens historia - och på Alba August, för att hon på ett så självklart sätt förmedlar just den där glimten i ögat, den där livshungern och nyfikenheten. Och framför allt, för att hon aldrig låter sitt spel dränkas av att det faktiskt är Astrid Lindgren som hon gestaltar.

Så får Astrid jobb som volontär på Tidningen där hon både beundrar och tycker synd om den 30 år äldre Redaktören (spelad av Henrik Rafaelsen) som är mitt i en komplicerad skilsmässa. Så blir det ett förhållande, och ett barn.

Scen ur filmen.
Henrik Rafaelsen som Redaktören och Alba August som den unga Astrid Lindgren. Scen ur filmen. Bild: Erik Molberg Hansen. Alba August,Henrik Rafaelsen

Där får filmen en efterlängtad fördjupning, då den mer och mer börjar handla om något mer än bara Astrid. Det som följer nu, och det som filmen egentligen handlar om, är ett stort drama, gripande och tragiskt, fyllt av en blandning av skuldkänslor och beslutsamhet att leva vidare.

Astrid reser till Köpenhamn för att föda sitt barn, lämnar det till en fostermamma, och måste sedan kämpa för att fortsätta uppfylla sina egna drömmar och hitta sin egen väg i livet.

Drömroll

Filmen fick sin världsurpremiär under Berlins filmfestival, då träffade ensemblen också några journalister för att berätta om projektet - och manusförfattaren Kim Fupz Aakeson fick omedelbart sin publik att skratta.

- Jag gör ju inte egentligen historiska filmer, jag skriver alltid samtida historier. Men den här gången råkade regissören vara min fru, så av familjeorsaker var jag tvungen att komma med.

- Nu har jag också ändrat åsikt om det här med historiska filmer. Det handlar ju också här om frågor som är relevanta idag, mänskliga problem, om att fatta de rätta besluten, stå upp för sej själv, så det var inte alls svårt att hitta in i den här tiden.

Producenten Maria Dahlin, skådespelerskan Alba August, regissören Pernille Fischer Christensen, skådespelaren Henrik Rafaelsen, manusförfattaren Kim Fupz Aakeson och producenten Anna Anthony i Berlin, februari 2018.
Alba August, Pernille Fischer Christensen, Henrik Rafaelsen, och manusförfattaren Kim Fupz Aakeson. Producenten Maria Dahlin, skådespelerskan Alba August, regissören Pernille Fischer Christensen, skådespelaren Henrik Rafaelsen, manusförfattaren Kim Fupz Aakeson och producenten Anna Anthony i Berlin, februari 2018. Bild: Philipp Guelland Alba August,Pernille Fischer Christensen,Henrik Rafaelsen,Kim Fupz Aakeson

För Pernille Fischer Christensen var det viktiga att söka något annat än det som traditionella biografiska filmer oftast gör, att berätta om ett liv i kronologisk ordning, "det där med att, först hände si och sedan hände så..."

- Jag läste allt allt allt som fanns att läsa om Astrid Lindgren, berättar hon. Men det jag har varit ute efter är att hitta essensen hos det som var Astrid Lindgren, hennes författarskap och sinnelag, och göra en film av det.

- Jag kan förstås inte veta hur det var på riktigt, men det jag tror är att just det hon gick igenom under dehär åren var det som gjorde henne till en så stark person.

Alba August under Berlinale-festivalen.
Alba August under Berlinale-festivalen. Alba August under Berlinale-festivalen. Bild: PHILIPP GUELLAND Alba August

Och Alba August? 24-åringen som så tidigt får spela en drömroll? För det måste det väl vara en drömroll?

- Ja! säger hon bestämt, som om hon inte alls brydde sig om vilka väldiga stövlar hon var tvungen att fylla.

- Det var en roll som jag sååå mycket ville göra. Astrid Lindgren är ju en hjälte för mig. En intelligent sensitiv modig kvinna, som dessutom hinner gå igenom och utvecklas så mycket under de här åren.

Happy end?

Filmen slutar långt innan Astrid blir Lindgren, och innan hon blir den älskade författaren. Men vi hinner se hur hon tar stora beslut – dumpar barnets far, hittar in i yrkeslivet där chefen råkar vara en viss Sture Lindgren, och hämtar Lasse-barnet till Sverige.

Så börjar småningom ett annat liv. Men det, har Pernille Fischer Christensen bestämt, är en annan historia.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje