Hoppa till huvudinnehåll

Hon är Nordens första kvinnliga imam och samtidigt feminist: “Det handlar om att bryta de patriarkala strukturerna inom islam”

Sherin khankan porträtt
Sherin khankan porträtt Bild: Otso Reunanen Sherin Khankan

Finsk-syrisk-danska Sherin Khankan är Nordens första kvinnliga imam. Hon har grundat en kvinnomoské i Köpenhamn. Hon är också religionssociolog, opinionsbildare och författare till fyra böcker om islam. Internationellt är hon en feministisk ikon, men ändå möter hon på motstånd i hemlandet Danmark.

Hon talar mycket om islamisk feminism, Sherin Khankan.

Vi träffas hemma hos henne under ett par arbetshetsiga dagar, något som jag senare förstår att är vardag för henne.

Nu funderar hon på ett föredrag kring temat ”Uppror”, hon överväger om hon ska åtala tre politiker för förtal, hon talar med sin jurist, hon väntar på besök av The Guardians journalist och hon hänger upp fyra barns byke.

Fotosession hemma hos Sherin Khankan
Fotosession hemma hos Sherin Khankan med The Guardians journalist. Fotosession hemma hos Sherin Khankan Bild: Otso Reunanen Sherin Khankan

Mellan allt det här rullar hon ut sin bönematta. Och hon ger stränga instruktioner; vi får inte filma henne i en för tät närbild när hon ber, inte heller bakifrån när hon böjer sig.

På bordet ligger urklipp på många språk från olika tidningar och tidskrifter, där ligger också hennes senaste bok och en hög med gamla fotografier från Finland.

- Min mor är från Finland och kristen, min pappa är från Syrien och muslim. Själv är jag uppvuxen med båda religionerna, med båda traditionerna från öst och väst. För mig har det varit en välsignelse.

- Hela det här året har jag rest riktigt mycket runt i Europa och berättat om islam, grundandet av Mariam-moskén och om islamisk feminism. För mig är det en del av vår kamp, den handlar om att utmana patriarkala strukturer. En annan del handlar om att bekämpa en växande islamofobi.

Är det ett uppror?

- Ja, man kan bra säga att det är ett uppror. När du bryter med de patriarkala strukturerna så ändrar du maktbalansen, självklart är det ett uppror.

Sherin Khankan väntar på tåget
Sherin Khankan på resa Sherin Khankan väntar på tåget Bild: Otso Reunanen Sherin Khankan

Under det senaste året har Sherin talat i nästan alla europeiska länder, men inte i Finland. ”Kan du ordna det”, frågar hon skrattande.

När du bryter med de patriarkala strukturerna så ändrar du maktbalansen, självklart är det ett uppror

Hon skulle väldigt gärna komma till Finland, av flera orsaker.

- Finland har en speciell plats i mitt hjärta, där har jag tillbringat många långa lov, säger hon. Och dessutom kommer min nya bok (La femme est l´avenir de l´islam - le combat d´une imame) nu ut på finska. (Kvinnan är islams framtid – en imams kamp, min översättning)

Boken är självbiografisk. Man kan läsa om varför Sherins mamma kallade Sherin för ”hyttynen” (myggan) när hon var liten, men den berättar också om hur Sherin blev imam och varför hon ville grunda Mariam-moskén.

Mariam-moskén

Mariam (på svenska: Maria)-moskén ligger ovanför en klädbutik vid en gågata i centrum av Köpenhamn. Vid en graffitimålad glasdörr ringer man på en dörrklocka, släpps in, går upp för en smal trappa och kommer in i ett stort rum med bord och stolar. Man tar av sig skorna.

- Här samlas vi efter fredagsbönen och pratar om dagens tema medan vi dricker te och äter kakor, berättar Sherin Khankan, och visar runt i moskén som hon grundade 2016.

Rum i Mariam-moskén,
Samlingsrum i Mariam-moskén. Rum i Mariam-moskén, Bild: Otso Reunanen Sherin Khankan

Till höger, en dörr till en avlång sal med stora fönster mot gatan. Ljuset faller in genom fönstren, väggarna är vitmålade och golvet är täckt av mattor.

Vid ena kortväggen i salen hänger Sherin upp tre tavlor med arabisk kalligrafi. På tavlan till höger står det ”Muhammed”. På tavlan i mitten står det "Allah".

- Man talar om gudar och gudinnor, men på arabiska betyder Allah något ovanom kön. Allah är varken hon eller han och jag tycker det är rätt vackert att man upphäver patriarkatet i själva ordet "Allah”, som betyder den endaste ena, alltings ursprung.

- Den tredje tavlan handlar om pluralism. Att gud har skapat mångfald i världen för att gud vill att vi skall önska mångfald, berättar Sherin om sin favorittext i koranen.

Sedan tänder hon ljusen framför tavlorna, och ber. Lokalen ovanför klädbutiken har blivit en moské.

Allah är varken hon eller han och jag tycker det är rätt vackert att man upphäver patriarkatet i själva ordet
Imam Sherin Khankan ber i Mariam-moskén
Imam Sherin Khankan i Mariam-moskén. Imam Sherin Khankan ber i Mariam-moskén Bild: Otso Reunanen Sherin Khankan

Vill utbilda kvinnliga imamer

I Mariam-moskén samlas kvinnor till fredagsbön varannan fredag. Här hålls islamisk meditation. Och från om med februari i år ges här också undervisning i arabiska och islamisk feminism.

Danmark fick sina första kvinnliga präster på 1940-talet, och 2016 kom de första kvinnliga imamerna. Nu hoppas Sherin att man i Mariam-moskén skall kunna utbilda en ny generation kvinnliga imamer.

- Om man önskar bli en kvinnlig imam får man komma som lärling hit till Mia-akademin (Mariams islamiska akademi), berättar Sherin.

- Här får man lära sig om ceremonierna och förrättningarna, hur man leder en fredagsbön, hur man förrättar en vigsel eller en skilsmässa. Men vi vill att våra imamer ska ha en högskoleutbildning sedan tidigare, som en examen i islamisk historia, religion, arabiska eller något annat relaterat ämne.

Bara kvinnoröster i moskén

Sherin Khankan berättar att hon från början hade tänkt sig en moské för både män och kvinnor, men blev avrådd. En moské där både män och kvinnor deltar i fredagsbönen är något mycket ovanligt och kontroversiellt, medan en moské där kvinnor leder bönen för andra kvinnor inte är på samma sätt ovanligt och finns på flera håll - i Tyskland, USA, Sydafrika, Kina. Kvinnomoskéer har också funnits länge, redan på profetens tid.

Sherin säger att man med bönen kan vara med om att bygga upp en ny bild av islam. Under fredagsbönen i Mariam-moskén hörs många kvinnoröster men ingen mansröst. En kvinna predikar och en annan kvinna kallar till bön.

sherin Khankan ber
sherin Khankan ber Bild: Otso Reunanen Sherin Khankan

- En kvinnas bönerop är en vacker och viktig kvinnoröst, menar Sherin.

- Det är riktigt viktigt att bryta med de patriarkala strukturerna inom islam där män står i talarstolen. Det är viktigt att barn får komma till moskén och se att också kvinnor kan stå i talarstolen, att de kan leda bönen och hålla tal, att det inte är könet som är avgörande när man talar, utan kunskapen. Att kvinnan kan vara lika insiktsfull och kunnig som mannen, och att kvinnor har samma möjligheter som män.

- Islamisk feminism handlar om att ge kvinnor samma möjligheter som män har.

Kvinnliga imamer behövs

Sherin menar att en stor del av hennes arbete som imam handlar om själavård. Och det finns många sensitiva saker som kvinnor kanske föredrar att tala med en annan kvinna om. Som sexuella övergrepp, depression eller skilsmässa.

Det kan också handla om unga kvinnor som funderar över att bära huvudduk eller inte. Det kan handla om våld i familjen, barn med tonårsproblem eller om identitetskriser, nationell eller religiös identitet.

Sherin Khankan efter bönen
Sherin Khankan efter bönen Bild: Otso Reunanen Sherin Khankan

I Mariam-moskén kan en kvinna med muslimsk bakgrund gifta sig med en man från en annan religion än islam. Det här kan förstås kvinnor också göra på rådshuset i Köpenhamn, men för många muslimer är det viktigt också med en muslimsk förrättning.

I koranen står det att en man kan gifta sig med en kvinna som har en annan religiös bakgrund, men det står inte att en kvinna kan göra detsamma. Men, i koranen står det inte heller att en kvinna inte kan gifta sig med en icke muslimsk man. Det här tar Sherin fasta på.

Ett annat stort problem för kvinnliga muslimer i Europa i dag handlar om skilsmässa.

Om ett par vill skilja sig går det snabbt enligt dansk lag. För mannen är det inte heller ett problem att bryta det muslimska äktenskapet, medan det för kvinnan kan hända att hon sitter fast i det. Mannen kanske säger ”du tillhör mig”.

Men Mariam-moskén möjliggör en skilsmässa också för kvinnor, och ger kvinnan lika rätt till vårdnaden av barnen.

- I Mariam-moskén försöker vi läsa koranen med fokus på kvinnans rättigheter. Vi försöker läsa koranen på ett sätt som passar in i det samhälle och den tid vi lever i.

- Koranen är en levande tolkningsbar text, du ska tolka den enligt den tid du lever i. Om man inte kan anpassa den till dagens behov är den inte levande.

- Största delen av världens muslimer läser koranen metaforiskt, såsom också kristna läser bibeln metaforiskt.

Sherin Khankan sitter i tåget
Sherin Khankan sitter i tåget Bild: Otso Reunanen Sherin Khankan

Tre mäktiga manliga politiker utmanar henne

I samma lokal som Mariam-moskén, men i skilda utrymmen, finns kontoret för Exitcirkeln som Sherin Khankan grundade 2014

Exitcirkeln är ett slags takorganisation för samtalsgrupper som erbjuder hjälp för dem som blivit utsatta för psykiskt våld eller social kontroll. Till en början var Exitcirkeln menad bara för kvinnor, men den har i dag också grupper för män.

Sherin Khankan kallar Mariam-moskén och Exitcirkeln för sina två babysar.

- Exitcirkeln är sekulär och till för alla. Mariam-moskén är ju religiös, men båda handlar om att utmana de här patriarkala strukturerna, kvinnoförtryckarstrukturerna. Det är det som går som en röd tråd igenom allt det jag gör, berättar Sherin Khankan.

Sherin Khankan föreläser för lärare
Sherin Khankan föreläser för 70 lärare kring temat Uppror. Sherin Khankan föreläser för lärare Bild: Otso Reunanen Sherin Khankan

Under hösten 2017 pågick en lång och hetsig debatt om Exitcirkeln kan få statligt bidrag, då verksamheten leds av en imam. Det var tre manliga politiker, populistiska högerpolitiker och en konservativ muslim, som drev frågan och samtidigt beskyllde henne för att företräda Sharia-lagstiftning.

Det har Sherin tagit avstånd från, vid flera olika tillfällen.

- Det är som att vara med i ett Kafkadrama. Det är helt absurt, som att vara med i absurd teater. Alltså, internationellt är jag en feministisk ikon, men i Danmark beskyller tre betydande politiker på högerfronten mig för att vara radikal islamist!

- För mig är det ett exempel på den växande islamofobin i Europa. Vi visar att det är möjligt att skriva om berättelsen om vad islam kan vara, och då blir vi ett hot eftersom det finns många som inte vill ha de här nya berättelserna. För dem är islam en primitiv religion som förtrycker kvinnorna, de vill ha islam i den boxen. När det sedan kommer en moské eller en kvinna som bryter med den bilden, så blir det ju farligt.

- För mig är det en modern häxjakt. Det är antiislamisk retorik och propaganda.

Vi visar att det är möjligt att skriva om berättelsen om vad islam kan vara, och då blir vi ett hot eftersom det finns många som inte vill ha de här nya berättelserna

Här kan du se Mikaela Weurlanders dokumentär om imam Sherin Khankan

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje