Hoppa till huvudinnehåll

Hur fungerar elbilen i den smällkalla vintern?

elbilen laddas vid en laddningsstation
Förutom att batteriet måste laddas oftare, fungerar elbilen felfritt också på vintern. elbilen laddas vid en laddningsstation Bild: Yle/Lone Widestam elbilar,laddning,laddningsanordningar,laddningspunkt

Elbilarna blir allt vanligare i Finland. Men hur väl lämpade är de för smällkallt vinterväder? Experter säger att elbilar fungerar också i kyla.

I slutet av år 2017 fanns det 1449 eldrivna personbilar i Finland. Dessutom fanns det vid samma tidpunkt 5729 hybridbilar, som drivs med kombinationen el och bensin, i Finland.

Det säger Ville Erkkilä, som forskar i elektrisk lagring och drivanordningar på ​Teknologiska forskningscentralen VTT.

Två av de eldrivna bilarna finns hos en bilservicefirma i Kyrkslätt.

Markus Lahti, som jobbar på servicefirman, säger att de eldrivna bilarna har fungerat precis som normalt trots det kalla vädret.

– Våra kunder har varit nöjda med bilarna också i det kalla vädret. Vi har inte märkt av några problem, säger Lahti.

I synnerhet har kunderna varit nöjda med hur kupén värms upp fortare än i bensindrivna bilar.

Många elbilar i Norge

Också forskaren Erkkilä bekräftar att elbilar fungerar mycket bra i kyla.

– Ett bevis på det är att hela 40 procent av alla nya bilar som säljs i Norge är elbilar.

Jämfört med många bensindrivna motorer som kan vara aningen trögstartade i kyla, är en fördel med elbilar att motorerna startar väldigt bra i kyla.

Sähköauton pikalataus, pikalatauspiste, latauspiste, sähköautot
I Finland finns det kring 300 allmänna laddningsstationer – av dem finns kring en femtedel i huvudstadsregionen. Sähköauton pikalataus, pikalatauspiste, latauspiste, sähköautot Bild: Derrick Frilund / Yle elbilar,charger,elenergi

Erkkilä påpekar ändå att det är svårt att jämföra eldrivna och bensindrivna bilar eftersom båda alternativen har sina fördelar och nackdelar.

– Bensinförbrukningen ökar när det är kallt. Men sträckan som en elbil klarar sig på en laddning, som från början är kortare än de bensindrivna bilarnas sträcka på en tank, förkortas ytterligare då det är kallt, säger han.

– På sommaren kör du ungefär 250 kilometer på en laddning och på vintern 50–100 kilometer kortare. Men det beror så klart på hur du kör också, säger Lahti från bilfirman.

Kör iväg genast!

För den som trots allt tycker att en laddning inte räcker tillräckligt länge, kan det vara värt att se över laddningen av batteriet.

Det finns nämligen olika sätt att förlänga sträckan för en laddning.

Erkkilä säger att det är viktigt att värma batteriet och också kupén strax innan resan påbörjas – till exempel genom att tajma laddningen så att du kör iväg just efter att laddningen är klar.

– Då värms kupén upp samtidigt som du laddar batteriet och då kommer energin som krävs för uppvärmningen från elnätet och inte batteriet, säger han.

Läs också