Hoppa till huvudinnehåll

Bråda dagar för bilbärgare i svinkylan

Skulle vårt elnät hålla om alla hade elbilar som behövde laddas titt som tätt? Bild: YLE/Smältpunkt
Skulle vårt elnät hålla om alla hade elbilar som behövde laddas titt som tätt? Bild: YLE/Smältpunkt Bild: Yle/Smältpunkt Motorvärmare,smältpunkt

Dagarna har varit kalla, men också långa, för bärgningsbolagen. Bilar som inte startar i kylan har hållit bärgarna sysselsatta.

Kung Bore fortsätter hålla oss i sitt grepp och den rejäla kölden har satt stopp för många bilfärder. Oftast beror det på bilbatterier som inte pallar för kylan.

Speciellt drabbas bilar som är utrustade med bränsledrivna parkeringssvärmare som värmer motorn och kupén.

Under driften belastar parkeringsvärmaren bilens batteri och det kan leda till att bilen inte längre startar.

Vissa dieselbilar har också vägrat startat i kölden, säger Erno Granqvist på bolaget Oili Jalonen som erbjuder bärgningstjänster i Egentliga Finland.

Han säger att de fått många samtal av ägare till 5-6 år gamla bilar i vilka de originalmonterade batterierna slutligen gett upp.

Rekommenderar underhållsladdare

Enligt Granqvist får de nu medan kölden pågår rycka ut fyra gånger så ofta som under en vanlig stillsam dag.

Han rekommenderar att hålla den elektriska motorvärmaren ikopplad i bilar som är utrustade med en sådan.

Värst är om bilen körs endast korta sträckor. Då hinner batteriet inte laddas upp så mycket att det kompenserar förbrukningen av att bilen startas och av att elförbrukare som sätesvärmare är påslagna.

Då är en inbyggd underhållsladdare att rekommendera, säger Granqvist.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland