Hoppa till huvudinnehåll

Tyska städer får införa körförbud för dieselbilar – högsta förvaltningsdomstolen ger grönt ljus

Demonstranter framför federala förvaltningsdomstolen i Leipzig den 22.02.2018.
Demonstranter framför federala förvaltningsdomstolen i Leipzig den 22.02.2018. Demonstranter framför federala förvaltningsdomstolen i Leipzig den 22.02.2018. Bild: AFP / Lehtikuva demonstrationer (samhälleliga händelser),Leipzig

I Tyskland får städerna införa körförbud för dieselbilar för att förbättra luftkvaliteten. Den tyska federala förvaltningsdomstolen avslog idag de besvär som gällde planerade körförbud i Stuttgart och Düsseldorf.

Det handlar om en dom som många tyska dieselförare med skräck har gått och väntat på.

Den tyska federala förvaltningsdomstolen i Leipzig slår nämligen idag fast att det inte finns några lagliga hinder för de tyska städerna att införa körförbud för att garantera en ren stadsluft.

Helt konkret tog rätten ställning till planerade körförbud i Stuttgart och Düsseldorf.

I de här två städerna gav de lokala förvaltningsdomstolarna redan ifjol grönt ljus för körförbud, men delstaterna Baden-Württemberg och Nordrhein-Westfalen överklagade domarna.

Delstaterna för bland annat fram att det krävs nya enhetliga regler för hela landet.

Gäller alla städer

Trots att dagens dom egentligen endast berör de två nämnda städerna, betyder den ändå samtidigt att alla tyska städer med dålig luftkvalitet har fria händer att införa körförbud.

För det här behövs enligt domstolen inga enhetliga tyska regler utan varje stad kan fatta egna beslut om saken.

Genom möjliga förbud försöker man begränsa utsläppen av kväveoxider, så att de gränsvärden som EU ställer upp inte ska överskridas.

I dagens läge kämpar mellan 40 och 60 tyska städer med dålig luftkvalitet. Den sämsta luftkvaliteten har man för tillfället i München.

Sedan gränsvärdena slogs fast år 2010 har miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe vänt sig till domstolar runtom i landet för att få igenom att gränsvärdena också följs.

Miljöorganisationen står också bakom rättsprocesserna i Stuttgart och Düsseldorf.

Också från EU-håll har Tyskland fått kritik för att man gör för lite för att förbättra luftkvaliteten i städerna.

EU-kommissionen har hotat Tyskland med att ta fallet till EU-domstolen om man inte i snarast ser till att gränsvärdena efterföljs.

Vissa begränsningar

Förvaltningsdomstolen betonar ändå att såväl Stuttgart som Düsseldorf nu måste se över sina planer för en renare stadsluft.

Om man inför körförbud måste det göras med sinne för proportioner och med en viss övergångstid.

För Stuttgarts del heter det här bland annat att ett körförbud för dieselbilar av normen Euro 5 inte får införas före september 2019.

Dieslar som inte uppfyller Euro 5-normen ska ändå kunna beläggas med körförbud redan tidigare.

Också för till exempel hantverkare med dieseldrivna paketbilar måste det finnas undantagsregler, slår domstolen fast.

Surt för dieselägare

Om det verkligen kommer till konkreta körförbud och i så fall i vilken utsträckning är i dagens läge oklart.

I en första kommentar till domen, betonade förbundskansler Angela Merkel att staten nu har ett ansvar att hjälpa städerna så att det inte kommer till körförbud.

– Det handlar om enstaka städer som har problem med luftkvaliteten, men det handlar inte om hela landet och alla dieselägare är inte drabbade, säger Merkel.

Alla dieselägare kommer visserligen inte att drabbas av direkta körförbud, men en allvarlig följd har dagens domslut för dem i alla fall.

Efter det här vill knappast någon köpa en begagnad diesel i Tyskland och andrahandsvärdet på bilarna rasar.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes