Hoppa till huvudinnehåll

Esbobor inte överraskade över försenad metro - trycket på direkta busslinjer ökar

Mattby bussterminal.
Den kommande förlängningen av metron ska sträcka sig från Mattby till Stensvik. Mattby bussterminal. Bild: Yle / Petter Blomqvist kollektivtrafik,Mattby,Esbo

Nyheten om att västmetrons andra skede försenas med fyra år väcker nytt liv i frågan om direkta busslinjer från Esbo till Kampen.

– Det låter inte som någon överraskning. Men jag kör ändå alltid bil så det påverkar inte mig, säger en dam som tankar bilen vid en bensinstation, alldeles intill den planerade metrostationen i Stensvik.

Invånarna i Stensvik verkar inte förvånade över att förlängningen av metron från Mattby kommer att ta längre tid än planerat. Yle Huvudstationen möts främst av småleenden när vi frågar vad invånarna i Stensvik tycker om nyheten.

Den ursprungliga planen på öppning år 2019 kommer inte att hålla. Nu siktar man i stället på bli färdiga år 2023, medan passagerarna får vänta till år 2024 på att få åka.

Byggarbetsplatsen för den kommande metrostationen i Stensvik.
Mer än en byggarbetsplats finns inte av den planerade metrostationen i Stensvik. Byggarbetsplatsen för den kommande metrostationen i Stensvik. Bild: Yle / Petter Blomqvist Västmetron,metro ,Esbo,Helsingforsregionens trafik,Stensvik

Direkta busslinjer åter på tapeten

Den rejält förskjutna tidtabellen har väckt nytt liv i diskussionen om direkta bussförbindelser mellan Esbo och Kampen.

Helsingforsregionens trafiks styrelse beslöt den 13 februari att inte införa de fyra direkta busslinjer som politikerna i Esbo krävde.

– Jag tror att vi måste bedöma behovet av direkta busslinjer på nytt, baserat på den nya informationen vi fått. I Esbo har man varit eniga om att de direkta busslinjerna behövs tills dess att metron blir färdig och med en så här lång försening blir det ännu viktigare, säger esbopolitikern Sirpa Hertell (Grön), vice ordförande i HRT:s styrelse.

HRT:s vd Suvi Rihtiniemi sade till Helsingin Sanomat att de nya uppgifterna om kostnaderna och tidtabellen kan leda till konkurrenssättning av nya direkta busslinjer.

I Esbo har man varit eniga om att de direkta busslinjerna behövs tills dess att metron blir färdig― Sirpa Hertell

Också kostnaderna för den nya metroförbindelsen stiger rejält.

Enligt den nya kostnadskalkylen kommer förlängningen av metron från Mattby till Stensvik att kosta 1,2 miljarder euro, omkring 400 miljoner euro mer än man tidigare räknat med.

Esbos tekniska direktör Olli Isotalo säger att man i den nya kostnadskalkylen har tagit lärdom av de svårigheter man stötte på när metron mellan Gräsviken och Mattby byggdes.

– När den första beräkningen gjordes år 2012 var bara schaktningen klar. Det kommer behövas nästan dubbelt så mycket utrymme för de tekniska systemen än vad man tidigare räknat med, säger Isotalo.

Olli Isotalo
Olli Isotalo Olli Isotalo Bild: Yle / Petter Blomqvist Esbo,olli isotalo

I den ursprungliga beräkningen hade man budgeterat 2 600 euro per kvadratmeter för den nya sträckan. Den slutgiltiga prislappen för det första skedet av västmetron landade på 5 000 euro per kvadratmeter.

– Jag tror att vi nu har en realistisk bild av hur projektet kommer att kunna genomföras, säger Isotalo.

Vid Iso Omena i Mattby är kön till bussen mot Stensvik inte lång, men de som väntar verkar inte heller tycka att det verkar vara någon större överraskning av metron kommer att dröja.

– Vi får väl se om 400 miljoner extra är tillräckligt, småskrattar en man som hastigt lyfter in en barnvagn i bussen.

En del av kritiken mot metron har varit att det blir rusning i Mattby eftersom endast hälften av metrotågen går ända fram till Iso Omena. Största delen av matartrafiken går till Mattby.

Matinkylän metroasema
Matinkylän metroasema Bild: Henrietta Hassinen / Yle metro ,Västmetron,Matinkylä metro station,Helsingforsregionens trafik,trafik,Esbo,kollektivtrafik

Tero Anttila, avdelningschef för kollektivtrafiken på HRT tror inte att den nya informationen kommer att påverka beslutet mycket.

– Man har känt till på tjänstemannanivå en längre tid att den nya metrosträckan kommer att öppnas senare än man ursprungligen beräknat, säger Anttila.

– Det är svårt för mig att säga hur stor del av beslutsfattarna som redan känt till förseningen, men det har inte varit någon hemlighet att metron blir klar några år senare.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen