Hoppa till huvudinnehåll

Snart klarnar läget för vårens tungtransporter i Väståboland - vissa transporter prioriteras då körtimmarna är knappa

Meripojats fartyg Kala 6
Meripojats fartyg Kala kör tungtransporter i skärgården. Meripojats fartyg Kala 6 Bild: Meripojat skärgårdstrafik

Om två veckor ska de som använder sig av tungtransporter i skärgården få veta vad som kan transporteras i vår då körtimmarna begränsas kraftigt.

På torsdagen flera aktörer i Åbo för att komma överens om hur man ska sköta tungtransporterna efter att mängden körtimmar halverats inför vårsäsongen. Kring bordet satt bland annat representanter för Närings-, trafik- och miljöcentralen, Egentliga Finlands förbund, Forststyrelsen och Pargas stad.

Vid NTM-centralen fortsätter nu utredningsarbetet.

- Vi måste nu diskutera med våra entreprenörer och ta reda på vilka transporter vi kan sköta med förbindelsebåtarna, säger Sirpa Vanhala.

Tungtransporterna kan börja trafikera den 1 april, beroende på vädret.

- Vi måste meddela folk hur de beställer och vad som ska prioriteras. Vi kommer att skicka ett meddelande i mitten av mars.

Får betar på Äspskär, Iniö skärgård (Pargas), augusti 2016.
Får upprätthåller kulturlandskap på flera öar i Skärgårdshavet. Får betar på Äspskär, Iniö skärgård (Pargas), augusti 2016. Bild: Yle/Thomas von Boguslawski får,Skärgård,sommar,Iniö,Pargas

Tungtransporter till havs behövs till exempel till att transportera bränsle och gas, betesdjur och slam.

Tidigare har man funderat på hur Forststyrelsen och Håll skärgården ren kunde hjälpa till med transporterna. Enligt Vanhala har man kunnat konstatera att möjligheterna är begränsade.

- Många gånger är det frågan om att man behöver specialfartyg för att komma till holmarna och kunna ta iland.

- Forststyrelsen kommer att hjälpa till så mycket de kan med mindre djur. Jag tror att vi kommer att ha ett mycket gott samarbete, alla gör sitt bästa, säger Vanhala.

Nötö i vinterskrud
Förbindelsebåtsbrygga på Nötö. Nötö i vinterskrud Bild: Yle/ Nora Engström nötö

Naguföretagaren Jan-Erik Karlsson deltog i mötet och är nöjd över att alla parter vill samarbeta för att lösa situationen.

- Planen verkar vettig, nog ska vi få det att fungera på något vis, säger Karlsson.

Frakterna som prioriteras är de som inte går att sköta på något annat sätt, till exempel med förbindelsebåtarna. Dessutom ska man försöka utnyttja körtimmarna mera effektivt.

- Men det har nog varit ganska bra, däcken har varit ganska fulla alltid när man lagt ut, så det är svårt att säga hur det kunde bli bättre.

En del kommer ändå att bli utan service i vår.

- Till exempel något väglag som kanske inte får ut sitt grus nu på vägen i vår, man blir tvungen att vänta.

Isränna i solsken.
Isränna i solsken. Bild: Yle/ Nora Engström haverö

Nu hoppas man på tilläggsbudgeten ska innehålla anslag för tungtransporterna. Om det blir så klarnar i juni.

- Är det så lyckligt att vi skulle få de pengarna så sköts ju hösten som normalt och då kan man lappa med de transporter man inte får skötta nu på våren, säger Karlsson.

- Man får ge sig till tåls nu med det som inte är livsviktigt att få ut nu på våren.

Orsaken till att tungtransporten begränsas är att bryggbygget på Utö blivit rejält dyrare än planerat. Budgeten har överskridits med cirka 900 000 euro.

Läs mera:

Ett pussel av prioriteringar - tungtransporterna i skärgården får ta smällen efter att Utöbryggan sprängde budgeten

Körtimmarna för vårens tungtransporter i Väståboland halveras. Nu jobbar man för fulla muggar för att få det hela att gå ihop.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland