Hoppa till huvudinnehåll

Tungtrafiksrazziorna har haft önskad effekt, men utländska lastbilar försvårar trafikpolisernas arbete – ”Vi har ibland svårt att förstå varandra”

Trafikpolis kontrollerar en lastbild.
Trafikpolis kontrollerar en lastbild. Bild: Yle/Lina Frisk. Lastbil & långtradare,polisen,razzia,Trafikrazzia

Tungtrafiken kontrolleras extra noga just nu. Enligt polisen har lastbilschaufförerna blivit bättre på att följa reglerna, men utländska fordon är en utmaning för polisen.

Vid en rastplats strax innan Kyrö på riksväg 9 står tre polisbilar parkerade.

En polis står vid vägen och vinkar in en lastbil som kommer körande längs med vägen medan ytterligare fem kontrollerar fordonen – och chaufförerna.

Det här är dagens andra stopp. Tidigare på morgonen höll de en razzia vid Åbo hamn.

- I dag fokuserar vi mer på den tunga trafiken, det vill säga övervakning av långtradare och lastbilar, säger Kristian Vidjeskog, överkonstapel och trafikpolis i Åbo.

Polisen utför en trafikrazzia.
Polisen utför en trafikrazzia. Bild: Yle/Lina Frisk. razzia,polisen,lastbilar

Under razziorna kontrollerar de bland annat hur godset är surrat så att det inte finns några lösa föremål som kan flyga ut på vägen. Dessutom kontrollerar de noga chaufförens kör- och vilotider.

- Vi kontrollerar att chauffören kommer ihåg att hålla sina pauser och inte jobbar för långa arbetsdagar.

Överkonstapel Kristian Vidjeskog.
Kristian Vidjeskog Överkonstapel Kristian Vidjeskog. Bild: Yle/Lina Frisk. polisen,kristian vidjeskog

- När det är frågan om yrkesmässig trafik måste man ha en färdskrivare som i dagens läge är ett digitalt kort som vi läser av. Vi ser exakt på minuten hur länge chauffören har kört, och när han hållit sina pauser.

Lastbilschaufförerna är mycket medvetna om vår kampanj så de har nog skärpt sig

Enligt Vidjeskog är yrkeschaufförerna generellt väldigt bra på att hålla sina pauser, speciellt eftersom de inte vill riskera sitt jobb och förlora sitt körkort.

- Men det finns alltid de som är lite giriga och vill jobba längre arbetspass ibland. Den tillåtna arbetsdagen är ungefär nio timmar, men det varierar mycket i och med att lagstiftningen är mycket komplicerad.

Bland de vanligaste reglerna som bryts är att chaufförerna inte sover en tillräckligt lång nattsömn.

- Små fortkörningar och lindriga överskridningar av körtiderna är vanligast.

Razziorna kräver mera

Rent praktiskt är tungtrafiksrazziorna mer krävande för polisen än personbilskontroller.

- Man måste ha en plats som är tillräckligt stor och som inte kommer allt för plötsligt. En långtradare som väger 60 000 kilogram stannar inte så snabbt, i synnerhet inte i vinterföre. Dessutom måste långtradaren komma härifrån lätt så det får inte vara en uppförsbacke.

Polisen utför en trafikrazzia.
Polisen utför en trafikrazzia. Bild: Yle/Lina Frisk. Lastbil,polisen

- Det är väldigt massa undantag efter undantag. Det råder ganska långt en sameuropeisk lagstiftning. Det är en väldigt stor djungel av olika paragrafer och bestämmelser. Det behövs en hel orkester för att få det här att fungera.

Varför är det viktigt att ordna intensivövervakningar?

- De påminner långtradarchaufförerna och företagarna att hålla reda på att allting går som det ska.

Utländska fordon en utmaning

Under kontrollerna har trafikpolisen inte med sig desto mer utrustning för att kontrollera själva fordonet.

- Det är bara vad vi nu kan konstatera genom att titta på olika saker. Vi har nu och då med oss bromstester för att testa bromsarna.

I Finland kör mycket tung trafik, speciellt eftersom de börjat köra allt mer utländska fordon längs med vägarna.

Polisen utför en trafikrazzia.
Polisen utför en trafikrazzia. Bild: Yle/Lina Frisk. polisen,Trafikrazzia

Därför har trafikpolisen numera ibland med sig besiktningspersonal i sina razzior för att få mer expertis och kunskap på fordonstekniken.

- Vi har tämligen mycket från baltiska länderna och Polen som kör här. Vi träffar på många olika nationaliteter.

Vidjeskog säger att en utmaning är att utländska chaufförer endast kan sitt modersmål och polisen och chauffören därför har svårt att förstå varandra.

- I veckan var det till exempel en turkisk långtradare som tappade sitt släp nära Nystad. Där var kommunikationen ett problem och orsaken till olyckan är ännu oklar.

Polisen sträcker fram en alkoholmätare åt en lastbilschaufför.
Polisen sträcker fram en alkoholmätare åt en lastbilschaufför. Bild: Yle/Lina Frisk. polisen,Trafikrazzia,alkomätare

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland