Hoppa till huvudinnehåll

I hans dator förverkligas dyra drömprojekt – Borgåbon Kamu Stråhlmann tänker på båtar dygnet runt

Båtdesigner Kamu Stråhlmann
Båtdesigner Kamu Stråhlmann Bild: Yle/ Stefan Paavola formgivare,Fritidsbåt,stråhlmann

Utanför båtkonstruktör Karl-Johan ”Kamu” Stråhlmanns arbetsrum i Gamla stan i Borgå härskar kylan, själv jobbar han för fullt med att rita nya farkoster för varmare årstider och soliga fjärdar.

I arbetsrummet råder ordning och reda. Alla mappar och ritningar är prydligt radade i bokhyllorna. Två stora datorskärmar ståtar på skrivbordet. På dem har den ena efter den andra intressanta båtkonstruktionen skapats.

För tillfället är det några lite mer originella projekt som är på gång, två nya träbåtar och att förbereda en gammal segelbåt för en nonstop jordenruntkappsegling.

- Det är två privatpersoner som nu förverkligar sina drömprojekt i trä: en segelbåt på tolv meter och en motorbåt på elva meter, säger Stråhlmann.

Han har länge jobbat med Finlands Träbåtscenter i Kotka och båtvarvet Red Sky. Jämfört med glasfiberbåtar är det formgivningen som är den stora utmaningen med att bygga i trä.

- Visst kan man göra otroligt fina former i trä, men det är arbetsdrygt att bygga massor av runda former i trä.

segelbåt i full kryss på en vacker fjärd.
En av Stråhlmanns konstruktioner, Finngulf 41 från 2001. segelbåt i full kryss på en vacker fjärd. Bild: Finngulf Yachts segelbåt,finngulf

Kappseglingen jorden runt får troligtvis en hel del uppmärksamhet i media. Det är Helsingforsaren Tapio Lehtinen som deltar i Golden Globe i juli.

Det handlar om en minnestävling 50 år efter den legendariska, första nonstoptävlingen, som vanns av Sir Robin Knox-Johnstone. Endast en av nio båtar kom då i mål.

- Det är meningen att de ska segla med den tidens båtar, design och system, så till exempel istället för en GPS-navigator har de en sextant med ombord.

Lehtinen kommer att segla med en 11 meter lång båt, en Benello Gaia 36, ritad av Sparkman & Stephens. Den ska nu sättas i tävlingsskick.

- Jag planerar inredningen, beslagen, riggen och däckslayouten. Allt ska vara i ursprungligt skick, men det är också mycket som ska byggas om av säkerhetsskäl, säger Stråhlmann. Bland annat bygger vi fyra vattentäta skott i skrovet.

Kamu Stråhlmanns kontakt med det maritima följer rätt klassiska spår.

- Pappa köpte en jolle åt mig till landet som jag jätteivrigt seglade med. Sedan blev det kappseglingar för Borgå segelsällskap. I något skede ville jag själv bli en jordenruntkappseglare men istället blev det skeppsbyggnadsstudier vid Tekniska högskolan.

Som båtkonstruktör är han främst känd för en de många olika Finngulf-segelbåtarna som han har ritat. Från hans ritbord härstammar också bland annat en Targa-modell.

- Nu jobbar jag mycket med varvet Saare Paat på Ösel i Estland.

Blick för helheter

En båtkonstruktör måste vara bra på många saker.

- Det krävs en mångfacetterad blick för att uppfatta helheten, som bland annat består av hydrodynamik och -statik, hållbarhetskalkyler och estetik.

Det handlar om ett komplicerat pussel, som det gäller att hålla ihop och gärna få att bli så enkelt som möjligt.

- Alla kan få en båt att flyta, det är inte så märkligt, men ofta handlar det om komplicerade projekt som kräver timmar och åter timmar av arbete.

Konstruktionsbild på motorbåt.
På kommande, en 11.2m lång motorbåt Konstruktionsbild på motorbåt. Bild: Karl-Johan Stråhlmann Motorbåt,kamu stråhlmann

Som båtkonstruktör följer ett stort ansvar för slutresultatet och för att inga olyckor ska ske.

- En del av jobbet, som inte är så roligt, är ansvaret över hur ens båtar klarar sig i extrema förhållanden. Hittills har ingen sjunkit.

- Moderna kappseglingsbåtar ska vara ultralätta och det är som i Formel 1, att alla som startar inte kommer i mål.

Det mest extrema som hittills har lämnat Kamu Stråhlmanns skrivbord är en elva meter lång segelbåt, som för motor planar i 20 knop, har två master som går att fälla ner, samt rymmer en bastu.

- Det blev en lyckad båt och kunden var nöjd.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland