Hoppa till huvudinnehåll

Så här uppmärksammar medier och företag kvinnodagen

Stockmann döpte om sig till Stockwoman under kvinnodagen
Stockmann döpte om sig till Stockwoman under kvinnodagen Bild: Sofia Strömgård/ Yle Stockmann,internationella kvinnodagen,varuhus

Flera medier och företag uppmärksammar i dag den internationella kvinnodagen.

Här är några exempel:

I Helsingfors har varuhuset Stockmann döpt om sig till Stockwomann.

Alltför många kvinnor upplever yttre tryck på hur de borde se ut. Kampanjen som börjar på kvinnodagen uppmuntrar kvinnor att ifrågasätta definitioner på hur de ska uppföra sig.

Som ansikte utåt för kampanjen fungerar skådespelaren Seela Sella som kan ses i Stockmanns annonser i varuhuset och i tidningar.

Helsingin Sanomat uppmärksammar att bara en tredjedel av dem som framträder i tidningens artiklar är kvinnor.

Tidningen åskådliggör det genom att lämna två tredjedelar av första sidan tom.

Helsingin Sanomats första sida på kvinnodagen 2018
HS första sida på kvinnodagen Helsingin Sanomats första sida på kvinnodagen 2018 Bild: Jussi Nukari/ Lehtikuva Helsingin Sanomat,internationella kvinnodagen,tidningar

HS förbinder sig vid att öka kvinnornas andel i sina artiklar.

Tidningen Karjalainen har döpt om sig till Karjalatar.

Radiokanalen Iskelmä spelar bara inhemska kvinnliga artisters musik hela dagen från klockan sex på morgonen till midnatt.

Hamburgerkedjan McDonalds har vänt sitt W uppochner så att det blir ett W till den internationella kvinnodagens ära. Det har inte ändå skett i Finland.

Läs också