Hoppa till huvudinnehåll

Nu visas filmen som fått feminister att rasa och kuvade män att jubla

Närbild av Marie (Amanda Collin) som tittar in i kameran.
Nu har jag dig! Amanda Collin kan få en Bodilstatyett (en dansk Oscar) för sin insats i "En hemsk kvinna" - som i sin tur är nominerad i kategorin "bästa film". Närbild av Marie (Amanda Collin) som tittar in i kameran. Bild: Cinema Mondo A Horrible Woman,Amanda Collin

Regissören Christian Tafdrup talar om skillnader mellan könen och hävdar att männen har det jobbigt. Medan svenska och amerikanska distributörer drar öronen åt sig tackar Finland, Kina och Taiwan ja till hans film "En hemsk kvinna".

Det senaste halvåret har Christian Tafdrup besökt Finland hela tre gånger. Först i samband med Kärlek och Anarki-festivalen, sedan när hans film Forældre nominerades till Nordiska rådets filmpris och nu för att lansera En frygtelig kvinde – en av årets mest eldfängda filmer.

Redan titeln bäddar för trubbel och även tematiken är laddad. I skuggan av #metoo går det helt enkelt inte oförmärkt förbi när det dyker upp en film som skildrar en manipulativ kvinna som kuvar sin partner.

Eller något ditåt.

Vem är rädd för Marie?

Så låt oss börja med filmen. Den kretsar kring Rasmus (Anders Juul) – en glad fyr i trettioårsåldern. En man med ett bra jobb, en snärtig ungkarlslya och många goda vänner.

Likt många andra män gillar han öl, fotboll och kvinnor.

Och så en dag träffar han den sexigt självsäkra Marie (Amanda Collin). En snygg kvinna som flyttar in i hans hjärta ungefär lika snabbt som hon tar över hans hem och liv.

Rasmus spelar gitarr sittande naken på soffan medan Marie ligger - naken - på golvet och lyssnar.
Rasmus spelar gitarr sittande naken på soffan medan Marie ligger - naken - på golvet och lyssnar. Bild: cinema mondo A Horrible Woman,Amanda Collin,Anders Juul

Kunde han inte möblera om lite? Stuva undan sin gamla gitarr? Äta sundare? Umgås i andra kretsar?

Det som börjat som en lössläppt dröm, slutar snart i en mardröm av krav. Mer eller mindre tydliga.

– Helt konkret så härstammar inspirationen till filmen från dagböcker i vilka jag beskrivit tidigare förhållanden, berättar Christian Tafdrup utan omsvep.

– Jag läste om dem i något skede när jag inte hade något förhållande och tyckte plötsligt att det tedde sig både komiskt och förfärligt tragiskt att jag ägnat år av mitt liv åt att leva i parförhållanden som gjort mig så olycklig.

– Gjort mig till en man jag inte velat vara. En man jag inte känner igen. Jag är vanligen en ganska glad person med god självkänsla, men i relationer har jag blivit helt överkörd, kastrerad - berövad både min maskulinitet och mitt goda humör.

– Och då kan man ju fråga sig varför jag inte bara gått min väg?

 Christian Tafdrup sitter på en bänk och ler.
Skådespelare & regissör. Efter två framgångsrika filmer vågar Christian Tafdrup kalla sig "regissör". Christian Tafdrup sitter på en bänk och ler. Bild: Thomas Laursen DK/AllOverPress Christian Tafdrup

När Christian och hans bror Mads Tafdrup började skriva manuset för ett par år sedan valde de ändå ett allmängiltigare grepp än det självupplevda. De samlade in intryck från olika håll för att komma åt kärnfrågan:

Vad är det som pågår mellan män och kvinnor i moderna parförhållanden? Hur blir det såhär?

Christian är noga med att understryka att filmen är ett konstverk, inte ett debattinlägg där han kommer med några svar - den biten lämnar han åt åskådaren.

Är det hon som är hemsk? Eller han? Eller själva relationen mellan dem?

Ett könsneutralt samhälle?

I Danmark har filmen gett upphov till en debattstorm som delat åskådarna i olika läger – det finns de som skrattande avfärdar Rasmus som en fegis och de som motsätter sig det som kan tolkas som en demonisering av kvinnan.

Men de häftiga åsikterna har inte fått Christian Tafdrup att darra på manschetten. Han talar glatt om biologiskt betingade skillnader mellan könen och utmanar gärna det han uppfattar som tabubelagt.

Och till det tabubelagda anser han det höra att tala i termer av maskulint/feminint - att överhuvudtaget diskutera potentiella skillnader mellan könen.

– Vi lever i ett könsneutralt samhälle - jag känner inga fall där mannen är "familjens överhuvud" - så rollerna flyter och många män vet inte riktigt hur de skall vara.

– Och jag upplever att många kvinnor egentligen inte vill ha det de påstår sig vilja ha, säger Tafdrup och hänvisar till filmens Marie.

Marie lägger moderligt armen på Rasmus axel.
Lilla vän - du förstår väl att vi kommer att göra som jag säger? Marie lägger moderligt armen på Rasmus axel. Bild: Cinema Mondo A Horrible Woman,Amanda Collin,Anders Juul

– Hon hittar en man och sedan civiliserar hon honom - ändrar hans sätt att leva, hans klädsel, hans lägenhet, hans matordning. Och när hon väl monterat ner honom är hon inte längre intresserad av den människa han blivit, säger Tafdrup som ändå vidhåller att han inte velat göra en politisk film.

– Jag bara betraktar ett modernt parförhållande och undrar varför det ser ut som det gör.

Om #metoo och titeln som kvinnohatare

En frygtelig kvinde var klar redan i maj ifjol, men råkade få premiär när #metoo-stormen väl blåst in över filmvärlden.

Det har gjort att den lästs på ett sätt som den kanske inte gjort annars. Tafdrup själv är noga med att dra en gräns mellan patriarkala strukturer som undertrycker kvinnor i samhället i stort och de strukturer som existerar i det lilla formatet – i parförhållanden.

Enligt honom handlar det om helt skilda historier som utspelar sig i olika maktrum, men han undrar varför man bara förväntas skildra det ena när vi trots allt tillbringar en så stor del av våra liv i det andra – i parförhållanden?

Det älskande paret. Rasmus stryker med handen över den sovande Maries hår.
Det älskande paret. Rasmus stryker med handen över den sovande Maries hår. Bild: Cinema Mondo A Horrible Woman,Anders Juul,Amanda Collin

– Man har ansett det orimligt att det kommer en film som kritiserar en kvinna just nu då kvinnorna har det så svårt, säger regissören som fått finna sig i att mycket av det han sagt i olika sammanhang plockats in i den pågående debatten och fått honom att framstå som något av en kvinnohatare.

Och samtidigt har man skrattat åt rollkaraktären Rasmus - tyckt att han är lite löjlig.

– Hade jag gjort en film om en kvinna som undertrycks hade man tagit henne på allvar, sett henne som ett offer och ingen hade blivit sur. Men nu då rollerna är ombytta avfärdar många Rasmus som en fegis som får skylla sig själv.

– Är det verkligen så?

Det är titelns fel att det blir så fel

Det skall medges att jag själv gick och såg filmen med taggarna ut – beredd på en kaninkokande Glenn Close-kopia.

Men jag insåg ganska snart att titeln och trailern lett mig in på fel spår. För Marie är minsann ingen djävul… nej, hon beter sig väl ungefär som… tja, vem som helst.

Vem skulle väl inte vilja piffa upp en lägenhet som har potential och uppmuntra sin partner till att vara lite mer intresserad av kultur?

En frygtelig kvinde är nämligen ingen chauvinistisk thriller om elaka människor utan en träffsäker dramakomedi om outtalade förväntningar och bristande kommunikation i en helt vanlig relation.

Jag blir därmed inte ett dugg förvånad när Tafdrup berättar att han nu åker runt från den ena paneldiskussionen till den andra och att filmen används av psykologer i parterapeutiskt syfte.

Men varför då envisas med att hålla kvar en så provokativ titel?

Rasmus och Marie i en klunga med vänner på ett konstvernissage. På bilden syns även filmens regissör Charistian Tafdrup som gör en liten roll.
Regisserar sig själv. Christian Tafdrup (andra till höger) gör ett litet inhopp i filmen. Rasmus och Marie i en klunga med vänner på ett konstvernissage. På bilden syns även filmens regissör Charistian Tafdrup som gör en liten roll. Bild: Cinema Mondo A Horrible Woman,Amanda Collin,Christian Tafdrup,Anders Juul

– Väldigt många ville faktiskt att jag skulle ändra den, börjande med filmens klippare, erkänner Tafdrup som berättar att man testade flera andra alternativ. Men i slutändan ville han ändå vara sin första impuls trogen.

– Det är ju inte det att alla kvinnor är hemska utan filmens huvudperson upplever just denna kvinna som hemsk.

– Men du har rätt i att titeln gett oss problem, även om det delvis handlar om den tid vi lever i just nu – den skall ju hålla ännu om 10 år, säger Tafdrup som tvingats se både festivaler och stora filmländer tacka nej till filmen.

Provokationer lockar

Det internationella genomslaget lyser således ännu med sin frånvaro, men i Danmark har filmen lockat mer än 200 000 biobesökare – många av dessa kvinnor.

Och vi skall hoppas att titeln inte i onödan skrämmer bort folk hos oss heller.

För om man förmår blicka bortom den och titta lite närmare på Marie och Rasmus så är det lätt att instämma i regissörens eget utlåtande om filmen.

– Den är rolig och allmängiltig - och inte provocerande i sig.

Sedan är det en annan sak att man i Finland valt att lägga premiären så nära kvinnodagen. Men å andra sidan – är det inte fräscht med en stark kvinna som får som hon vill?

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje