Hoppa till huvudinnehåll

Utdragen dockning av Baltic Princess blev besvärlig för transportbolagen – en del av frakten måste köras via Haparanda

TallinkSiljas Baltic Princess.
TallinkSiljas Baltic Princess. Bild: Yle/Peter Petrelius Tallink Silja,M/S Baltic Princess,Silja Line

På torsdag kväll avgick TallinkSiljas Baltic Princess mot Stockholm för första gången efter ett längre avbrott. Under åtta veckors tid saknades ett fartyg på Åbolinjen vilket tvingade fraktbolagen att tänka om.

Baltic Princess låg på dock i Polen för byte av växellådor och uppfräschning av interiören. Dockningen var planerad att ta sex veckor, men drog ut på tiden med två veckor och sträckte sig över vinterns livliga sportlovssäsong.

Tusentals resor måste avbokas, men rutten Åbo-Stockholm är också en viktig livlina för frakten mellan Finland och Sverige. Transportföretagen måste tänka om och anlita andra rederier då TallinkSiljas kapacitet var endast hälften mot det normala. Under dockningen avgick endast det jämnstora systerfartyget Galaxy mot Stockholm kvällstid och några morgonavgångar fanns inte.

Viking Line dockade samtidigt

Samtidigt hade Viking Line två fartyg på Åbolinjen, men valde också att köra med endast en båt från Helsingfors. Åbobåtarna Viking Grace och M/S Amorella var dockade efter varandra i en dryg månad samtidigt som Baltic Princess var ur trafik.

Scandic Trans är ett av bolagen som har flera dagliga transporter över Östersjön och som i stor utsträckning är beroende av de tre stora rederierna Finnlines, Viking Line och TallinkSilja. Verkställande direktören Mikael Löfqvist tycker det är märkligt att två av dem kan ha sina dockningar samtidigt i flera veckors tid. Han säger att antagligen har de resonerat att det här var det ideala läget och kanske inte överhuvudtaget tagit i beaktande frakttrafikens behov.

"Har de inte koll?"

– Första reaktionen då man fick höra var att har de överhuvudtaget inte koll på varandra och vet de inte vad den andra håller på med. Så kanske fallet är, att de inte riktigt har koll. Rederierna ser förstås ur ett ekonomiskt perspektiv för egen del att när det lönar sig bäst att ta fartygen ur trafik. Självfallet tar de det i beaktande, men diskuterar kanske inte sinsemellan om att hur de ska lösa problemet.

Mikael Löfqvist.
Mikael Löfqvist, vd för Scandic Trans. Mikael Löfqvist. Bild: Yle/Peter Petrelius transportsektorn,scandic trans

Alla dockningar påverkar transporterna och det är slutkunden som lider egentligen mest, säger Löfqvist.

– Vi är ju tvungna att anpassa vår trafik till rederierna eftersom det inte finns så många andra alternativ. alternativet är att fara runt Haparanda och det är kunden inte villig att heller betala för alla gånger. Ska man se något positivt, så är det att rederierna valt att ha dockningarna i början av året då godstrafiken generellt sett är något lugnare.

Blev Bottenviken runt

En del transporter har i alla fall tagit omvägen runt Bottenviken på vägen in mot Sverige. Löfqvist säger att transportbolagen också anlitat rutten Vasa-Umeå något mer än vanligt.

För Scandic Trans gällde det att pussla om och anlita de avgångar som fanns till buds från hamnarna i Åbo, Nådendal och Helsingfors. Oftast brukar det dagliga pusslandet med godset som ska över ändå lyckas bra och så gick det även nu. När det har varit flera fartyg från olika rederier på dock samtidigt, så har det ställt till med en hel del bekymmer, men på något sätt har vi ändå klarat av det, säger Löfqvist.

– Principen är väl att man aldrig ska tacka nej, men man måste alltid hitta alternativ och sådana finns ju förutsatt att kunden är villig att betala. Man får kommunicera med kunden och i vissa fall kanske skjuta på någon lassning eller lossning för att kunna få fram godset, helt enkelt.

Krävande och ovanlig operation

Ombord på Baltic Princess var det idel glada miner på torsdagseftermiddagen. Personalen var sysselsatt med de sista förberedelserna inför kvällens avgång. Båten är fräsch med nya mattor i korridorerna och mycket annat nytt. Barnen har fått ett nytt lekrum och den stora restaurangsalen har ny skepnad.

TallinkSiljas Baltic Princess.
TallinkSiljas Baltic Princess. Bild: Yle/Peter Petrelius Tallink Silja,M/S Baltic Princess,Silja Line

Befälhavaren Juha Rossi är nöjd med resultatet. Han har jobbat på båten sedan 2013 då den sattes in på Åbolinjen.

Han säger att bytet av de två växellådorna var en omfattande och väldigt krävande operation. Stora öppningar skars upp på bägge sidor om bildäcket och stora partier av huvudmaskinrummet togs loss.

En växellåda väger cirka 50 ton och måste placeras in med enormt stor precision. Systemet är komplicerat och det gjorde att det hela drog ut på tiden.

– Det hör inte till vanligheterna att byta växellådor, det är väldigt sällsynt. Planeringsarbetet tog flera månader och själva arbetet slutligen åtta veckor.

Kostnaderna var i miljonklassen och utöver det blev det förluster för den tid då båten inte var i trafik. Egentligen skulle båten in på varv för en tioårsbesiktning som skulle ha tagit några veckor, men rederiet bedömde att det är värt att samtidigt byta de krånglande växellådorna och piffa upp interiören.

TallinkSiljas Baltic Princess.
Ett helt nytt lekrum har öppnats för barnen. TallinkSiljas Baltic Princess. Bild: Yle/Peter Petrelius Tallink Silja,M/S Baltic Princess,Silja Line,Lekrum

Passagerarna går före frakten

Rossi säger att den ursprungligen planerade dockningen överlappade delvis sportlovsperioden och att de två extra veckorna var en mycket tråkig överraskning. På frågan om hur det kom sig att både TallinkSilja och Viking Line hade sina båtar på varv samtidigt, säger han att början av året är den bästa tidpunkten för en dockning.

– Rederierna fattar i princip egna beslut, men det finns vissa intervall mellan dockningarna som avgör tidpunkten.

Och i avvägandet mellan passagerarna och frakten var det den låga passagerarmängden som hade större betydelse för valet av tidpunkt.

– Last har vi nästan fullt året runt, så det är kanske mera ett passagerarmässigt beslut.

TallinkSiljas Baltic Princess.
TallinkSiljas Baltic Princess. Bild: Yle/Peter Petrelius Tallink Silja,M/S Baltic Princess,Silja Line,kryssningar,kryssningsfartyg,Buffé,Meat market

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland