Hoppa till huvudinnehåll

Alkos long drink-försäljning minskade med 40 procent – den nya alkohollagen syns tydligt

Alkoholdrycker
Alkoholdrycker Bild: Annika Holmbom / Yle alkoholdrycker,alkoholkonsumtion,Alkohol,alkoholism,alkohol (njutningsmedel),Alko

Alkos försäljning har som väntas minskat ytterligare i jämförelse med motsvarande tidpunkt för ett år sedan.

Försäljningen räknat i liter minskade med ungefär sju procent i jämförelse med februari 2017.

Alkos försäljning av starkare long drink-produkter minskade i februari med över 40 procent.

Alkos verksamhet har påverkats av den nya alkohollagen som nyligen trädde i kraft och som bland annat höjde alkoholhalten i de drycker som får säljas i mataffärer.

Matbutiker, kiosker och servicestationer får sedan årsskiftet sälja öl, cider och alkoläsk med en alkoholhalt på maximalt 5,5 procent. De här produkterna hade Alko tidigare ensamrätt på.

I övrigt har Alko noterat en ökad försäljning av roséviner och vissa whisky-märken i jämförelse med året innan.

(STT)

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes