Hoppa till huvudinnehåll

Från 40 till 30 i Åbo – sänkt hastighet i centrum fortsätter utredas

Auragatan i Åbo.
Auragatan i Åbo. Auragatan i Åbo. Bild: Yle/Lotta Sundström Åbo,salutorget i åbo,trafik,gator,Övergångsställe,Stadskärna,biltrafik

Trafiken är säkrare än någonsin i sydvästra Finland. Trots att 23 personer dog i trafiken är siffran lägre än någonsin för regionen.

I Åbo finns nu en trafiksäkerhetsplan och en arbetsgrupp har tillsatts.

Trafikingenjör Jaana Mäkinen på Åbo stad säger att de tio hastighetskamerorna som monterades för en tid sedan är viktiga för att öka trafiksäkerheten. Det är viktigt att göra många små saker som trafiksäkerheten vid skolor och vid övergångsställen och det tar lång tid att nå resultat, säger hon.

Tapio Heiskanen, kontaktchef på Trafikskyddet, är nöjd med utvecklingen. Han säger att trafiksäkerhetsarbetsgruppen är ett steg i rätt riktning eftersom en sådan inte funnits tidigare.

Sju av arbetsgruppens åtta medlemmar är anställda vid Åbo stad och Heiskanen önskar att den kunde ha något bredare representation från olika organisationer, så har man gjort i andra kommuner. Han säger att arbetet görs för invånarna, inte för stadens förvaltning.

Nollvisionen som blev verklighet

Ingen miste livet i trafiken i Åbo år 2016 och det bevisar att en nollvision är möjlig också i en större stad, säger Heiskanen.

Karta över hastighetsbegränsningar i Åbo
Kring centrumkvarteren finns flera områden med 30-gator, men de mest centrala kvarteren har högre hastighet. Gatorna är färglagda enligt den högsta tillåtna hastigheten. Turkos: 20 km/h, grönt: 30 km/h, lila: 40 km/h. Karta över hastighetsbegränsningar i Åbo Bild: Åbo stad Karta,Åbo,hastighetsbegränsningar

Däremot är det fortfarande många som skadas i olyckor och för att få ner den siffran anser han att hastigheten i centrumkvarteren borde sänkas från 40 till 30 kilometer i timmen.

På staden är man överens om hastighetssänkningen och trettiobegränsningarna har ökat i Åbo under senare år. Kring stadskärnan finns redan flera områden med trettiogräns.

Enligt Jaana Mäkinen kommer man ännu i år bereda ett nytt utkast om sänkt hastighet i centrumområdet.

Nu har hastighetssänkningen diskuterats i tio år, men det finns också annat som kan göras, säger Heiskanen. Andra saker som kräver uppmärksamhet är att endast var fjärde cyklist använder hjälm och många slarvar med bilbältet. Enkla små saker, säger han.

Läs också

Åboland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Åboland