Hoppa till huvudinnehåll

Slappna av och koncentrera dig bättre - meditera med två enkla övningar

Behöver du varva ner? Hoppar hjärnan omkring som en orolig gräshoppa när du borde koncentrera dig? Meditation kan hjälpa dig att fokusera bättre och återfå lugnet. Att koppla av med hjälp av meditation är inte svårt - filosofilärare Kim Wikström visar hur du gör.

Meditation kan hjälpa dig att må bättre och stressa ner på många olika sätt. När du tar en stund och bara slappnar av, får hela ditt nervsystem en chans att varva ner.

Det här kan vara nyttigt när man förbereder sig för ett viktigt prov eller när man ska göra något som kräver fokus och precision. Att meditera hjälper också om man annars bara känner sig stressad i livet.

- Meditation hjälper oss att se när vi blir distraherade, och kanske då att välja bort distraktioner. Många känner att de varvar ner när de gör meditationsövningar och då har de lättare att flytta sin uppmärksamhet till något annat igen, säger Kim Wikström, filosofilärare vid Brändö Gymnasium.

Kim Wikström har själv mediterat länge. Sitt intresse för meditation har han fört vidare till sina gymnasister, som han har mediterat med i klassen lite till och från i flera år. På det stora hela har mottagandet varit positivt och många studerande har upplevt att de har nytta av meditationen i olika situationer i livet, berättar Wikström.

Några av mina favorit mindfulnesslärare hittar man i Star Wars. Jedimästarna Yoda och Obi-Wan Kenobi försöker lära de unga att vara medvetna om sina känslor så att inte hat och ilska får överhanden.― Kim Wikström

Var här och nu, inte någon annanstans i tankarna

Studerande har samma nytta av meditation som vem som helst, säger Wikström. Allt som gör en nervös eller stressad kan man underlätta med meditation. Det finns till och med vetenskapliga belägg för att studerande klarar sig bättre i prov om de har gjort meditationsövningar. Wikström har själv deltagit i Folkhälsans och Helsingfors universitets forskningsprojekt om hur meditation påverkar skolelever.

- För mig handlar det om att träna min förmåga att uppehålla mig i den här stunden, i det som sker just nu, säger Kim Wikström. Det är nog det vanliga med många meditativa tillstånd, att du försöker vara här, med det som pågår i stunden, inte någon annanstans i tankarna.

Den meditationsinriktning som Kim Wikström ägnar sig åt kallas mindfulness, eller medveten närvaro. Mindfulness betyder att man är medveten om det som pågår från ett ögonblick till nästa, både inom en själv och omkring en.

- I och med att du är medveten har du en möjlighet att välja hur du vill reagera. Ofta går vi på så kallad autopilot, vi är mitt uppe i det som pågår i livet, och vi reagerar på rutin och omedvetet på känslor och saker som dyker upp. Med en mer meditativ attityd får man ett nytt perspektiv. Man ser sig själv lite från sidan.

Det här tillståndet är svårt att förklara, säger Kim Wikström, det är bäst att uppleva själv. Du kan prova på hur det känns i videorna som finns i den här artikeln, där Kim Wikström gör två lite olika meditationsövningar.

Testa smått - börja med att meditera i en minut

Den som vill börja meditera kan pröva sig fram till vad som känns bäst för en själv. Det som fungerar för någon, fungerar kanske inte för en annan, säger Kim Wikström.

- Det som kan vara bra är att testa smått. Börja med en minut, sätt telefonen på en timer eller gör en kort övning, till exempel dem vi har här. Sök dig fram.

Ibland kan det räcka med tre medvetna andetag. Ibland behöver man göra mera. Utgå från det som känns bäst för dig själv och närma dig meditation med en nyfiken attityd. Det viktigaste är att vara snäll med sig själv och inte ställa felaktiga krav.

- Några av mina favorit mindfulnesslärare hittar man i Star Wars. Jedimästarna Yoda och Obi-Wan Kenobi försöker lära de unga att vara medvetna om sina känslor så att inte hat och ilska får överhanden. De använder orden "be mindful", det vill säga att man ska inse vad som pågår.

I och med att du är medveten har du en möjlighet att välja hur du vill reagera. Med en mer meditativ attityd får man ett nytt perspektiv.― Kim Wikström

Man kan öva mindfulness också på så kallade informella sätt - om det formella sättet är att sitta och göra en övning som på videon, så syftar det informella sättet på att man helt enkelt för mer medvetenhet till det man gör. Kim Wikström säger att han egentligen också mediterar varje gång han undervisar. Han pratar med klassen, håller tankarna i stunden och är medveten om vad han vill ha sagt.

- Man kan meditera när man cyklar eller när man går. Det innebär egentligen bara att man för uppmärksamheten till det som pågår i stunden.

Vetamix

  • Censorns tips inför studentproven i finska

    Åtta tips för dig som ska skriva finska.

    Finska är ett nationalspråk som man har nytta av både i arbetslivet och livet i allmänhet. Har man gått lång lärokurs i finska, lönar det sig nog att skriva lång finska i studenten också, säger Yvonne Nummela, censor i finska vid Studentexamensnämnden.

  • Censorns tips inför realproven

    Åtta tips som hjälper dig att klara dig bra i realproven.

    Realproven är på sätt och vis ett slags mognadsprov. Den som behärskar gymnasiekursernas innehåll och dessutom kan skriva på ett trovärdigt sätt, med korrekt terminologi, visar att den är mogen - och har goda förutsättningar att klara sig bra i proven.

  • Censorns tips inför studentproven i matematik

    Tio tips för dig som skriver kort eller lång matta.

    Tidigare hade matematikproven större fokus på basfärdigheter, men sedan man år 2012 införde bättre och kraftigare tekniska hjälpmedel har nivån på uppgifterna sakta stigit.

Nyligen publicerat - Vetamix