Hoppa till huvudinnehåll

Versace sällar sig till modehus som skippar äkta päls

Fuskpälsar tar över i modehuset Versace
Fuskpälsar tar över i modehuset Versace Bild: DANIEL DAL ZENNARO Fuskpäls,Versace

Det italienska lyxmärket Versace sällar sig till gruppen modehus som slutat använda äkta päls i sina kreationer, uppger familjeföretagets kreativa chef Donatella Versace.

Fram till nyligen marknadsförde företaget pälsprodukter på sin hemsida.

I en intervju för The Economists kulturbilaga 1843 säger Versace att det har börjat kännas fel att använda äkta päls.

donatella versace
Donatella Versace donatella versace Bild: Matteo Bazzi / EPA / All Over Press Donatella Versace,epa

- Jag vill inte döda djur för att skapa mode, säger Versace.

Pälsindustrin börjar vara trängd

Den senaste tiden har flera modehus meddelat att de böjer sig för påtryckningar från bland annat djurrättsorganisationer och avslutar samarbetet med pälsindustrin.

Designhusen hänvisar också till att yngre kunder har en annan klädsmak och är mer medvetna om hur de kläder de köper tillverkas.

Rävskinn på pälsmarknad i Hongkong.
Rävskinn på pälsmarknad. Rävskinn på pälsmarknad i Hongkong. Bild: ALEX HOFFORD pälsindustri,pälsvaror

Pälsindustrin försöker tala för det ekologiska i hållbara pälsprodukter, tills vidare utan större framgång.

Stora klädskapare och varumärken som tidigare meddelat om pälsstopp är Furla, Gucci, Armani, Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren och Calvin Klein.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes