Hoppa till huvudinnehåll

Sömnforskare stöder förslag om sovmorgon: Skärmtid och sena hobbyer förskjuter tonåringars dygnsrytm mer än normalt

en tjej stänger av sin väckarklocka
en tjej stänger av sin väckarklocka Bild: Mostphotos sömn,sömnbrist,Tonåring,Ungdom,Väckarklocka

Tonåringar behöver mer sömn än vuxna, men det finns också många individuella skillnader. "Egentligen borde man dela upp det så att vissa börjar tidigare och andra börjar senare", säger sömnforskare.

I början av veckan lyfte vi fram att Åbo stads ungdomsfullmäktige vill att tonåringar ska få börja skoldagen senare, vilket delat många åsikter.

I den enkät som vi hade i artikeln är majoriteten, 47 procent, emot förslaget och tycker att ungdomar kan gå och lägga sig tidigare, medan 33 procent tycker man kunde börja skoldagen senare.

De resterande, 20 procent, tycker att en medelväg skulle vara den bästa lösningen.

Sömnforskare stöder generellt förslaget

Frida Rångtell, doktorand vid Institutionen för neurovetenskap på Uppsala universitet forskar om sömn och säger att det är viktigt att man prioriterar den, speciellt som tonåring.

Hon försöker tänka praktiskt då det kommer till förslag om senarelagda skoldagar.

– Det beror lite hur dagarna generellt ser ut för ungdomarna. Vad de till exempel har för aktiviteter på eftermiddagen. Det är ju inte så bra om de heller ska förskjutas tills precis innan man ska sova.

– Men generellt så tycker jag att om de har möjlighet att få sova lite extra på morgonen och det fungerar praktiskt, så tycker jag att det vore bra att man kunde skjuta lite på det. Det är nog bra för de här ungdomarna.

frida rångtell ler mot kameran
Frida Rångtell. frida rångtell ler mot kameran Bild: Privat Uppsala universitet,sömnforskare

Dygnsrytmen är viktig för hur vi mår och hur vi sover och för ungdomar är den oftast förskjuten, säger Rångtell.

– Ungdomar behöver ganska mycket sömn också. Så det är väldigt viktigt att de får sina timmar för att må bra, psykiskt och fysiskt, men också för att prestera i skolan.

Teknikanvändning under kvällen påverkar sömnen negativt

Rångtell poänterar också att det idag finns andra faktorer som kan påverka att dygnsrytmen förskjuts ännu mer, såsom exempelvis teknikanvändning. Då kanske man går och lägger sig ännu senare än vanligt.

– Man kanske sitter vid datorn, kanske sitter och chattar med någon, kollar facebook eller vad det kan vara och då kan det vara svårt att stänga av och man kanske går och lägger sig senare än vad man egentligen borde eller vill.

Enligt Rångtell störs också sömnen mycket av att man har sin telefon vid sängen, eftersom det då kan vara svårt att slita sig från notifikationer som man får.

– Generellt ska man inte ha saker som kopplas till vakenhet i sovrummet och just internet och telefoner och sån typ av teknik, det kan ju skapa mycket känslor, och då kan det bli väldigt svårt att sova.

en tonårstjej tittar på sin mobiltelefon i mörkret
en tonårstjej tittar på sin mobiltelefon i mörkret Bild: Mostphotos Tonåring,Ungdom,mobiltelefoner,mörker,natt,sömn

Förändringar i vardagen kan skapa bättre nattsömn

Rångtell lyfter fram flera saker som man kan tänka på i vardagen, som kan påverka sömnen positivt.

– Det är bra om rutinerna är ungefär samma varje dag och att man kommer ut om dagarna och får sitt dagsljus.

Rångtells 5 tips för en bra nattsömn

1. Försök att få dagsljus under dagen och vara ute.

2. Syssla med fysisk aktivitet regelbundet, men inte för sent på kvällen så det stör sömnen.

3. Försök att hålla rutiner oavsett om det är vardag eller helg.

4. Satsa på avslappnande kvällsaktiviteter för att inte gå upp i varv. Stäng av teknikprylar och skärmar en timme innan du ska lägga dig och ha inga teknikprylar i sovrummet. En vanlig väckarklocka kan ersätta mobilen.

5. Satsa på dämpad belysning på kvällen med rödaktigt ljus.

– Så det finns saker i vardagen som man kan se över för att hjälpa ungdomarna att hålla en hyfsad bra dygnsrytm, även om den är senarelagd jämfört med vuxna och yngre barn.

De individuella skillnaderna är stora – både kvälls- och morgonmänniskor existerar

Vissa människor är mera morgonmänniskor medan andra föredrar att stanna uppe längre om kvällarna. Det finns därför ganska stora individuella skillnader, säger Rångtell.

– Egentligen så kanske man borde ha det uppdelat så att de som är mer morgonmänniskor börjar en viss tid och de som är mer kvällsmänniskor börjar en annan tid. Så att man anpassar det mer individuellt. Jag förstår ju att det vore svårt praktiskt, men det vore ju det bästa.

Katt som sover i en famn.
Katt som sover i en famn. Bild: CC sover

Både miljö och genetik spelar in

Det finns flera faktorer som påverkar hurudan dygnsrytm vi trivs bäst i, säger Rångtell.

– Tittar man historiskt så fanns det inte så mycket el och möjligheter att ha ljus. Om vi skulle leva då så då skulle nog flera av oss vara morgonmänniskor än vad vi ser idag.

– Idag har vi ju möjlighet att ha ljus på kvällen och egentligen möjlighet att vara uppe hela natten och göra aktiviteter och det hade man ju inte förut.

Borde fokusera mer ungdomars sömn

Enligt Rångtell sover ungdomar för lite idag.

– Allt handlar ju inte bara om timmar, men min uppfattning är att det är för lite sömn, just för att de har en försenad dygnsrytm och kanske ännu mer försenad dygnsrytm än vad de borde ha för att det finns möjligheter att vara uppe hur länge som helst egentligen med den teknik som vi har.

– Jag tycker det borde bli mer fokus på hur vi kan förbättra sömn och hälsa för ungdomar för det är viktigt. Mår man bra så kan man också fungera bra och lära sig nya saker i skolan. Är du trött och kanske har psykisk ohälsa så fungerar ju inte det.

Läs mera:

Person i sängen, väckarklocka i förgrunden.

Skolelever i Åbo kräver sovmorgnar – vill börja skoldagen klockan nio

Senarelagda skoldagar skulle ge piggare elever som orkar bättre genom dagen. Skoladministrationen är skeptisk. Vad tycker du? Gå in och rösta!

Läs också

Åboland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Åboland