Hoppa till huvudinnehåll

Äldre i Hangö får uppleva cyklandets glädje igen - frivilliga bjuder på tur i riksha så fort snön smälter

En kvinna sitter i en cykelriksha.
Fysioterapeut Hanna Österlund sitter i en av rikshorna. En kvinna sitter i en cykelriksha. Bild: Gunilla Ginström \ Yle cykel,Riksha,Hangö,Hanna Österlund

Två splitternya specialbyggda cyklar står framme i servicehuset Astrea i Hangö centrum. Det är två cykelrikshor som väntar på passagerare i vår och sommar.

- Många äldre kanske inte vågar gå ut. Man blir lätt hemma i sitt eget hem. Man förlorar den sociala kontakten. Det här är ett sätt att komma bort från sitt hem och träffa andra, berättar fysioterapeuten Hanna Österlund vid Hangö stad.

Hon är en av dem som håller i trådarna för projektet.

Man får också ge förslag på namn till cyklarna

Erfarenhet från andra orter visar att projektet skapar mycket uppmärksamhet, berättar Österlund.

- Människor samlas runt cyklarna. Människor har mycket frågor om dem. Så cykeln är också mycket social. Det är också ett sätt för de äldre att komma med i samhället och det sociala.

Började i Danmark

Projektet kallas Cykling utan ålder i Sverige och i Finland för Pyörällä kaiken ikää. Det är ett ideellt projekt som fick sin start i Danmark år 2012. Projektet har spritt sig till många länder.

I Finland inleddes verksamheten år 2015 i Tammerfors. Numera finns verksamheten på många orter, också i Svenskfinland.

Tanken är att frivilliga cykellotsar eller cykelpiloter, som de kallas i Sverige, i samarbetet med äldrevården ser till att äldre kommer ut på cykeltur i en specialbyggd cykel.

Det är en så kallad ska cykelriksha eller en lastanpassad cykel.

Kommer från Nederländerna

Cykeln är en trehjuling där den som sitter vid pedalerna sitter på en cykeldel som är en som en traditionell herrcykel. Det är för att cykeln ska vara stadig. Passagerarna sitter på en bekväm dubbelbänk framme på cykeln.

Fotstödet går att ta loss vilket gör att också personer i rullstol eller personer som har svårt att röra sig kan ta sig upp i stolen. Sedan kan man lägga tillbaka fotstödet.

En kvinna sitter på en cykelriksha.
Hanna Österlund sitter på en av de nya rikshorna. En kvinna sitter på en cykelriksha. Bild: Gunilla Ginström \ Yle cykel,Riksha,Hangö,Hanna Österlund

Cykeln kommer från Nederländerna, men den har byggts om för finska förhållanden.

- Det är den modell som både cykelförbundet och projektet bakom rekommenderar. Många andra kommuner använder sig också av den här modellen, berättar Österlund.

Stolen har säkerhetsbälten och den lokala cykelfabriken i Hangö har donerat hjälmar så att alla åker tryggt på cykeln.

Donerade medel

Cyklarna är köpta med hjälp av sponsorpengar.

Lokala rotaryklubben har köpt en hel cykel för projektet, berättar Österlund.

Den andra cykeln har betalats av många parter. Bland annat har de lokala köpmännen på gågatan understött projektet. Också en privatperson har donerat pengar.

- Det gick så bra. Vi hade som mål att få en cykel, men nu har vi två.

Den ena cykeln har en blå sits och den andra en röd.

Två cykelrikshor.
De två cykelrikshorna i Hangö. Två cykelrikshor. Bild: Gunilla Ginström \ Yle cykel,Riksha,Hangö

- Rotary donerade den blå cykeln. De ville ha en blåvit cykel, berättar Österlund.

- Cykelprojektets färger är svart och rött och därför blev den andra cykeln i rött.

Cykeln är så bred att man måste åka längs med gatorna. Det går inte att köra på trottoarer.

- Man ska ta det försiktigt. Det finns motor på dem, men man behöver ju inte köra för fullt trots det, berättar Hanna Österlund.

Frivilliga utbildas

För tillfället står cyklarna alltså framme i servicehuset Astrea.

Personalen vill att cyklarna ska synas och bli bekanta för allmänheten.

Sedan börjar en kurs för frivilliga och först när man har gått den sex timmar långa kursen får man börja cykla med dem.

Vi är glada över att ha fått med några karlar också. Karlar blir ju ivriga när det handlar om cyklar och maskiner

Tre frivilliga cykellotsar har gått en så kallad cykelkaptenkurs.

De har nu i uppgift att lära ut till andra frivilliga hur man cyklar med rikshorna.

Stort intresse

Något problem att hitta frivilliga har det inte varit. Första kursen har redan tolv deltagare.

De flesta som deltar är sådana som redan nu deltar i den frivilliga verksamheten vid Astrea, berättar Österlund.

- Vi är glada över att ha fått med några karlar också. Karlar blir ju ivriga när det handlar om cyklar och maskiner.

Men också kvinnor är med. De flesta frivilliga närmar sig pensionsåldern, berättar Österlund.

Det kommer att ordnas ytterligare en kurs på våren och då hoppas personalen att också yngre personer kommer med.

- Om någon är intresserad får den gärna ta kontakt.

Många vill hjälpa äldre

En orsak till att projektet har fungerat så bra och att intresset att stöda äldre i Hangö är så stort beror på projektet Kraft i åren som Hangö har varit med i, tror Österlund.

Projektet var ett hälsomotionsprogram för hemmaboende äldre personer med nedsatt funktionsförmåga. Det genomfördes i samarbete mellan den offentliga sektorn och tredje sektorn.

En hand håller i en rollator.
Äldre i Hangö aktiverades genom ett projekt. En hand håller i en rollator. Bild: Mostphotos Rollator,senior,åldringar,äldre,Äldreomsorg,äldreomsorg

Det projektet är slut, men utmynnade i en hel del aktiviteter som lever kvar och har utvecklats.

Hanna Österlund är en av dem som var med i projektet.

- Vi har haft allmöjlig framgång och många har velat vara med och stöda oss. Och jag tror att man vill stöda äldre.

För alla äldre

I Hangö är tanken att den ena cykeln används av dem som bor på olika boenden i staden.

Den andra kunde vara för äldre som bor hemma.

Äldreboendet Astrea i Hangö
Den som är intresserad kan gå och titta på cyklarna på Astrea. Äldreboendet Astrea i Hangö astrea

Den som vill åka med cykelrikshan ska ta kontakt med äldrevården. Då bokas det in en tid om det finns någon frivillig som kan ta den äldre på en tur den dagen.

För att kunna åka med i rikshan måste man kunna sitta och ha en sittbalans. I övrigt krävs inte så mycket.

- Att du vill ut och cykla. Och vågar komma med ut fast det har varit en paus.

Hangö en cykelstad

Österlund tycker att cykelprojektet passar ypperligt just i Hangö eftersom det är en stad där många cyklar året om. Många äldre har också cyklat en hel del i sina dagar.

Utsikt från tornet på Drottningberg i Hangö.
Det finns mycket att se på i Hangö. Utsikt från tornet på Drottningberg i Hangö. Bild: Yle/ Veronica Montén Västnyland,Hangö,utsiktstorn,Hangö hamn,östra hamnen

- Jag kan tänka mig att det är många som tar den här chansen. Det hoppas jag i alla fall.

- Vi hoppas att de används flitigt och att de äldre hittar cyklarna. Och att de frivilliga hittar de äldre. Att cyklarna inte blir stående.

På skärtorsdag får man en först glimt

Den som är nyfiken på att se cyklarna i gatubilden ska röra sig utomhus på skärtorsdag den 29 mars.

Då ordnas den första utbildningen och de frivilliga är ute och övar på att cykla.

Den 6 april visar de frivilliga upp sig med cyklarna från och med klockan 12 vid K-butiken.

Då kan man få sig en första åktur.

- Man får också ge förslag på namn till cyklarna. För cyklarna ska ha namn, berättar Österlund.

Artikeln baserar sig på en intervju som Gunilla Ginström har gjort.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland