Hoppa till huvudinnehåll

Finlandssvenska teaterchefer: Det finns gränser för vad man får göra i konstens namn

Regissörsstol framför draperi.
Regissörsstol framför draperi. regissör,stol

En virvelvind av beskyllningar om sadistiska och trakasserande arbetsmetoder kastas just nu mot framgångsrike filmregissören Aku Louhimies.

En lång rad av våra främsta kvinnliga skådespelare gör enad front. Bl.a Pamela Tola, Pihla Viitala och Jessica Grabowsky har alla fått nog och kräver att någon ingriper.

Enligt de kvinnliga skådespelarna - många fler än de ovan uppräknade- använder sig Louhimies av kränkningar, förolämpningar och rädsla som arbetsmetoder för att få fram så äkta reaktioner som möjligt framför kameran.

Erik Kiviniemi har en lång erfarenhet som krävande regissör både i Sverige och Finland.

Helt utan kritik har han själv heller inte klarat sig under årens lopp. Idag är han chef för Vaasan Kaupunginteatteri.

Erik Kiviniemi
Erik Kiviniemi Erik Kiviniemi Bild: Yle/Roger Källman vasa stadsteater

"Vidriga och sadistiska arbetsmetoder"

- Om det har gått till så som det beskrivs i media är det inte ok arbetsmetoder, säger Kiviniemi. Vissa av dem är ju rent av vidriga, ja sadistiska.

Men det är en intressant och komplex fråga, säger han. Många vill vara med på tåget när det går bra.

Det liksom känns bland skådisar att det kommer att bli bra det här. Och de inblandade använder gärna begrepp som "vi måste ge allt!". Man piskar på varandra.

- Nå vad är då att ge allt, frågar Erik Kiviniemi.

- Hur vet du att någon gett precis allt? I konstens natur ligger ju precis det här med att leta upp gränsen och tänja den.

Det är det som intresserar publiken och det som vi i branschen söker svar på.

Har varit hård själv

Kiviniemi har själv rykte om sig att vara krävande som regissör. Och han håller med om den beskrivningen.

- Ja, och speciellt i unga år var jag kanske för driven och krävande, medger han.

Det har med inlevelse att göra och just den här frågan om att ge allt.

Men han tror sig ha blivit klokare med åren. På det sättet att inte bete sig för provocerande och opassande för att nå sina mål.

Har han själv då ångrat något och kanske bett någon om föråtelse?

- Jo det har jag - men kanske inte tillräckligt ofta, säger Erik Kiviniemi.

Krävande ja - men inom rimliga gränser

Åsa Salvesen, chef för Wasa Teater, håller med i mycket som Erik Kiviniemi säger. Hon säger att vi inte kan ha arbetsmetoder där människor far illa och mår dåligt.

- Men det betyder inte att inte våra arbetsmetoder kan vara krävande. Men de ska hålla sig inom rimliga gränser, likväl.

Det är i den här såkallade gråzonen det kan bli vanskligt. Man går över gränser för vad som är hälsosamt för en skådespelare, både fysiskt och psykiskt.

Kvinna med papper och penna
Åsa Salvesen Kvinna med papper och penna Bild: Yle/Sarah Karjalainen åsa salvesen,Teaterchef,Wasa teater

Skådesspelare har utbildning som förbereder

Salvesen påpekar att en skådespelare för det mesta har en gedigen utbildning i ryggen. Det är ett yrke som man växer in i och som man förbereds för.

Men, det finns definitivt gränser. Till exempel sägs Louhimies ha lockat barn att gråta "på rätt sätt" framför kameran genom att säga åt dem att deras föräldrar dött.

- Är det här sant är det helt förkastligt, säger Salvesen. Det skulle aldrig falla mig in att göra på det här sättet. Det är att utnyttja människor på felt sätt bara för att skapa reaktioner.

Prisbelönad regissör

Aku Louhimies har belönats med Jussi-statyetter, Venla-statyetter och statspriset för filmkonst.

Hans senaste film Okänd soldat har setts av över en miljon och är ett av Finland 100-jubileumsårets huvudverk.

Presidenten förärade Louhimies med Pro Finlandia-medalj på självständighetsdagen 2017.

Suomalainen elokuvaohjaaja, Aku Louhimies potrettikuvassa.
Aku Louhimies Suomalainen elokuvaohjaaja, Aku Louhimies potrettikuvassa. Bild: Janne Lindroos / Yle Aku Louhimies,filmregissörer,Okänd soldat (2017 film)

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle