Hoppa till huvudinnehåll

Ministeriet försäkrar: I vår kommer de utlovade miljonerna till Kvarkenfärjan

Bildsättning. Förstoringsglas över 50-eurossedlar, Finlands flagga i bakgrunden.
Bildsättning. Förstoringsglas över 50-eurossedlar, Finlands flagga i bakgrunden. Bild: All Over Press ekonomi,Finland,Finlands flagga,Förstoringsglas,budgetar,euro,finansväsen,förstoringsglas,Inkomst,pengar,budget

Statens utlovade andel av Kvarkenprojektet skulle finnas med redan i årets budget men så blev det inte. Nu lovar man från ministeriehåll att pengarna finns med i vårens tilläggsbudget.

När det gäller statens andel av Kvarkenprojektet är det Mikael Nyberg som har bäst koll på läget. Han är överdirektör på kommunikationsministeriets nätavdelning som bland annat ansvarar för trafiknätet.

Han säger att man för tillfället jobbar med att pussla ihop finansieringen av Kvarkenprojektet tillsammans med finansministeriet och arbets- och näringsministeriet.

wärtsiläs kvarken-färja
wärtsiläs kvarken-färja Bild: Pressbild kvarken

- Meningen är att vi under våren ska hitta en lösning för hur statens andel i projektet kan skötas.

Så den utlovade summan på 25 miljoner euro stämmer fortfarande?

- Ja. Tanken är att Finland och Sverige bidrar med samma summa. Det råder ingen oklarhet om det här utan viljan finns hos både finska och svenska staten att delta i det här projektet.

- Nu är det frågan om hur vi vettigast sköter det här på finländskt håll. På den svenska sidan pågår förstås motsvarande diskussion.

Himmel och hav.
Kvarken Himmel och hav. Bild: Yle/Kati Enkvist. hav

"Gott samarbete"

Strävan är att Kvarkenprojektet ska hinna med i vårens tilläggsbudget.

- Jag kan inte berätta mer om detaljerna. Men jag skulle säga att vi har ett gott samarbete mellan regionen och ministeriet, säger Mikael Nyberg.

Mynt i staplar
Mynt i staplar Bild: Mostphotos / Andrey Popov pengar,mynt,affärer,budget,tillväxt (samhälleliga fenomen),investering

I en tilläggsbudget kan det bara ingå finansiering av projekt som har påbörjats. Nya projekt hör till den normala budgeten.

"Tidtabellen håller"

Vad anser du om tidtabellen för projektet? Är det realistiskt att vi har en ny färja i Kvarken senast år 2021?

- Vi har lagt upp arbetet med beredningen så att det inte ska uppstå problem på den fronten. Det finns ingen oro angående tidtabellen i det här skedet.

Det låter som om österbottningarna med gott mod kan invänta att löftet om 25 miljoner euro till Kvarkenprojektet infrias i vår?

- Jo, så är det. Ni kan med gott mod vänta på beslutet som kommer i vår så att projektet kan gå vidare.

Statsrådets hus
11 februari 2016: Regeringen säger nej till Kvarkenprojektet

Regeringen meddelar att man inte går med i satsningen på en ny Kvarkenfärja. Det finns för många oklarheter vad gäller finansieringen och ansökan kom in i ett sent skede. Nu är goda råd dyra. Senast den 16 februari ska ansökan vara inne hos EU för att kunna få delfinansiering.

Stadsdirektör Tomas Häyry
16 februari 2016: Regeringen ändrar sig och lovar 25 miljoner euro

I sista stund lovar staten vara med i Kvarkenprojektet med 25 miljoner euro. En ansökan om EU-stöd skickas in till Bryssel. Vasas stadsdirektör Tomas Häyry är lättad och glad.

Miniatyrer av den planerade nya Kvarkenfärjan utprintade på 3D-printer av Kvarkenrådet.
Juni 2016: Kvarkenprojektet får back i Bryssel

Från Bryssel kommer en kalldusch.
Kvarkenprojektet går inte vidare till nästa ansökningsskede eftersom alla tekniska krav inte uppfylls.

Mathias Lindström
Maj 2017: Kvarkenrådet försäkrar: Tidtabellen håller för ny Kvarkenfärja

Ett år efter nederlaget i Bryssel arbetas det fortfarande hårt på att få en ny färja till Kvarken. Beslutet om 25 miljoner euro borde vi få in i statsbudgeten i höst, säger Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström.

wärtsiläs kvarken-färja
Augusti 2017: Kvarkenprojektet finns inte med i regeringens budgetförslag

När regeringen presenterar sitt budgetförslag finns Kvarkenprojektet inte med. SFP:s ordförande Anna-Maja Henriksson tycker att det är lite märkligt men hon litar på regeringens löften.
Vasas stadsdirektör Tomas Häyry säger att det handlar om budgetteknik.

Läs mera:

Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut.

Ingen självklarhet att Kvarkenfärjan byggs i Finland – Viking Line ångrar inte valet av Kina

Om den nya Kvarkenfärjan byggs i Finland innebär det jobb för upp till tusen varvsarbetare. Men allt fler fartygsbeställningar går till Kina.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten