Hoppa till huvudinnehåll

Nykarlebylärare fick pris som årets lärare i naturvetenskaper

Maria Sjöblom
Maria Sjöblom Bild: Labuenafoto/Matti Rajala lärare,maria sjöblom

Läraren Maria Sjöblom från Normens skola i Nykarleby har tilldelats Svenska tekniska vetenskapsakademiens pris som årets lärare. Hon ser praktiska experiment som en viktig del av naturvetenskaperna.

Festligt på Börshuset

Röda mattan var utrullad på Börshuset i Helsingfors på tisdagen och under högtidliga former fick Nykarlebyläraren Maria Sjöblom ta emot STV:s lärarpris.

- Det är klart att det är roligt att få ett sådant här pris. Det är också väldigt festligt och vi gläds tillsammans här i dag, säger Sjöblom när Yle Österbotten ringer upp strax efter prisceremonin.

Första lågstadieläraren

Svenska tekniska vetenskapsakademien premierar årligen en duktig lärare inom naturvetenskap och matematik. I år föll valet på Maria Sjöblom. Vanligtvis brukar ämneslärare premieras och Sjöblom är den första klassläraren som undervisar i grundskolans lägre klasser som får priset.

- Det känns speciellt roligt att jag som lågstadielärare får ta emot priset. Det känns roligt att bli uppskattad för det jobb man gör och jag representerar många andra lågstadielärare här i dag.

Maria Sjöblom från Normens skola i Nykarleby lär ut naturvetenskap via experiment på skolgården.
Maria Sjöblom från Normens skola i Nykarleby lär ut naturvetenskap via experiment på skolgården. Maria Sjöblom från Normens skola i Nykarleby lär ut naturvetenskap via experiment på skolgården. Bild: Yle/Joni Kyheröinen elever,nykarleby

Hela skolans pris

Priset är personligt och består av en prissumma på 4000 euro, plus 2000 euro till skolan som ska användas i undervisningen. Men Sjöblom säger att priset känns gemensamt för hela Normens skola.

- Det är hela skolans, hela kollegiets och också elevernas pris, det känns verkligen gemensamt, säger Sjöblom.

Stor entusiasm

STV valde Sjöblom på grund av hennes förmåga att sparka igång nya projekt med stor entusiasm. Sjöblom var också tidigt ute med programmering i undervisningen. Hennes elever har också fått delta i nationella och internationella tävlingar och projekt och på schemat finns också Lekplatsfysik där eleverna får prova på praktiska experiment.

- Fysik och kemi, biologi och geografi är mina hjärteämnen och jag har velat intressera eleverna för vad som händer och sker runtomkring oss.

Exempelvis har eleverna använt rymden som avstamp på ett ämnesövergripande sätt och eleverna har fått träna som astronauter med fokus på träning, kost och naturvetenskap. Maria Sjöblom har också varit med i projektet Naturligtvis där man byggt upp hela regionens undervisning i naturvetenskap. Nu just jobbar hon med ett projekt för särbegåvade barn. Deras behov har tidigare ofta glömts bort i skolan.

Maria Sjöblom från Normens skola i Nykarleby lär ut naturvetenskap via experiment på skolgården.
Maria Sjöblom från Normens skola i Nykarleby lär ut naturvetenskap via experiment på skolgården. Bild: Yle/Joni Kyheröinen elever,nykarleby

Vill inspirera eleverna

Sjöblom har jobbat som lärare i 38 år och STV lyfter fram att hon under dessa år ständigt fortbildat sig i sitt yrke.

- Det är roligt att utmana sig själv, få ny kunskap och utveckla mitt sätt att undervisa och inspirera, säger Sjöblom.

Men hur gör man då för att inspirera både sig själv och eleverna till att utvecklas? Det man gör med kroppen fastnar i knoppen, säger Maria Sjöblom. Det har hon burit med sig under alla år som lärare.

- Man ska själv vara med och uppleva med alla sina sinnen för att lära sig. Det räcker inte med att bara var duktigt på att läsa in, man måste också få en förståelse för ämnet, säger Sjöblom.

Experiment på skolgården

På onsdag var Sjöblom tillbaka på jobb som vanligt. Ute på skolgården experimenterar hon tillsammans med eleverna.

De får lära sig vilka sorters flaskor som isolerar värme bäst och hur friktionen påverkar olika sorters bollar och klot när de rullar nerför rutschkanan.

- Det du lär dig med kroppen, det fastnar här, säger Sjöblom och knackar sig i huvudet.

Så det är viktigt att också komma bort från klassrummet och textböckerna?

- Både och. Det ena utesluter inte det andra. Men man kan synliggöra saker på ett annat sätt via experiment.

Experiment föder intresset

Och eleverna kunde inte vara gladare över att genom experiment få förklarat för sig hur vår värld fungerar.

Laura Lillas och Melker Wikblom går på femte klass i Normens skola i Nykarleby.
Laura Lillas och Melker Wikblom. Laura Lillas och Melker Wikblom går på femte klass i Normens skola i Nykarleby. Bild: Yle/Joni Kyheröinen elever,nykarleby

Melker Wikblom och Laura Lillas på årskurs fem berömmer Sjöbloms sätt att lära ut.

- Förr tyckte jag inte att det var så kul med fysik och kemi men nu när man får göra många experiment tycker jag att det är jättekul, säger Lillas.

Artikeln uppdaterad 22.3 med onsdagens experiment på skolgården