Hoppa till huvudinnehåll

Alla landets skolklasser kommer gratis in på Högholmen mellan oktober och april

Brunbjörn på Högholmen.
Det lönar sig för skolklasser att besöka Högholmen redan i mars. Brunbjörn på Högholmen. Bild: Högholmen/Mari Lehmonen björnar,brunbjörn,Högholmen

Tidigare var det gratis inträde för Helsingforsskolorna till Högholmens djurpark under maj månad, nu är det slut med det. Stiftelselagen förhindrar att bara en kommun gynnas.

Högholmens djurpark blev en stiftelse vid årsskiftet och därför får Helsingforseleverna inte exlusivt längre komma in gratis på besök.

Djurparken inför i stället avgiftsfritt tillträde för samtliga skolgrupper i hela landet mellan månaderna oktober och april.

- Vi försöker på det här viset uppnå en jämnare fördelning mellan besökarantalen, berättar Sanna Hellström, vd för Högholmen.

Manul hålls i av handskklädda händer.
Manulen syns bättre under vinterhalvåret. Manul hålls i av handskklädda händer. Bild: Korkeasaari/ Mari Lehmonen högholmen

Ingen har klagat ännu

Än så länge har inga större klagomål hörts från skolorna i Helsingfors, men Hellström tror att alla ännu inte har märkt att djurparken har ändrat sin policy.

- Å andra sidan verkar april bli en välbesökt månad, åtminstone vad reserveringarna hittills ger för handen så det kunde ju tyda på att skolorna passar på nu, säger Hellström.

Apbarnet är 2,5 månader och heter Hanna, bild från 15.12.2015
Förskolebarnen kommer in gratis året om. Apbarnet är 2,5 månader och heter Hanna, bild från 15.12.2015 Bild: Yle/Helena von Alfthan vithövdad saki

Sanna Hellström tror nog ändå att mängden skolutflykter till Högholmen hålls på en hög nivå i maj även i framtiden.

- Det är ju då skolorna har sina vårexkursioner. Men jag hoppas på att de här mera ex tempore utflykterna där skolorna vill flytta ut undervisningen till naturen, till exempel under miljökunskapstimmarna allt mer kunde rymmas in under andra månader, säger hon.

För förskolornas del sker ingen förändring. De kommer in gratis till Högholmen djurpark året om.