Hoppa till huvudinnehåll

Tågstrejk lamslår Frankrike

Under torsdagen är det demonstration mot regeringens reform angående statliga järnvägsbolaget Sncf. Flera franska fackförbund har meddelat att de ska strejka 35 gånger till under de kommande tre månaderna.
Under torsdagen är det demonstration mot regeringens reform angående statliga järnvägsbolaget Sncf. Flera franska fackförbund har meddelat att de ska strejka 35 gånger till under de kommande tre månaderna. Under torsdagen är det demonstration mot regeringens reform angående statliga järnvägsbolaget Sncf. Flera franska fackförbund har meddelat att de ska strejka 35 gånger till under de kommande tre månaderna. tåg,strejker,Frankrike

Under torsdagen genomförs en landsomfattande tågstrejk i Frankrike. Protesterna riktas mot regeringens radikala reform av statliga järnvägsbolaget SNCF.

- Mitt tåg är annullerat på grund av strejken. Nu blir det besvärligt, säger arkitektstudenten Jamie Galet, som jag träffar på Europas största järnvägsstation Gare du Nord i Paris.

Kollegan Adrien Breuil stödjer dock strejken.

- Regeringen hjälper de rika, men tar rättigheter från järnvägsarbetarna som redan har så lite, säger han.

Kan lamslå landet

Upp till 70 procent av den franska tågtrafiken står stilla under torsdagen.Tusentals människor kommer att protestera på boulevarderna runt om i landet. Redan under onsdagskvällen utgick flera tåg.

- Jag hoppas att dagens strejk kommer att få båda parter att förhandla, säger studenten Adriana Filain.

Under torsdagen är det demonstration, men flera franska fackförbund har meddelat att de ska strejka 35 gånger under de kommande tre månaderna.

- Strejken kan få oanade konsekvenser, varnar Guillaume Pepy chef på SNCF, Frankrikes statliga järnvägsbolag.
Många kritiker räds för att strejkerna ska komma att paralysera hela landet för en längre tid.

Gare du Nord i Paris är Europas största järnvägsstation. Varje år reser här 180 miljoner passagerare.
Gare du Nord i Paris är Europas största järnvägsstation. Varje år reser här 180 miljoner passagerare. Gare du Nord i Paris är Europas största järnvägsstation. Varje år reser här 180 miljoner passagerare. Bild: Johan Tollgerdt Frankrike,tåg

Företag med höga skulder

SNCF har skulder på mer än 45 miljarder euro och är beroende av generösa statliga subventioner. Det är den främsta orsaken till att regeringen vill genomdriva en radikal reform och avreglera den franska järnvägen.

- Vi måste förbättra järnvägens kvalitet och då kan vi inte fortsätta skuldsätta det, menar premiärminister Edouard Philippe.

De franska järnvägarna ska även öppnas upp för konkurrens av privata bolag i linje med EU’s rekommendationer.

Ogillar privatiseringar

Fackföreningarna CGT, Sud, Unsa och CFDT menar att avregleringen kommer att leda till privatiserade bolag, i det långa loppet. Ofta används Sveriges järnvägsreform som ett avskräckande exempel i debatten.

Franska tåg är enligt undersökningar bland de mest punktliga i Europa.

-Så bra vill vi att tågen förblir i vårt land, säger Sophie Caron som är en av 4,5 miljoner passagerare som tar tåget varje dag i Frankrike.

Reformerna planeras genomföras redan före sommaren, via dekret. Lagen kommer alltså att genomdrivas med ett regeringsbeslut.

Beslut ska tas via dekret

Det har väckt uppståndelse att reformen inte ska debatteras i Nationalförsamlingen, utan att lagen kommer att genomdrivas med ett regeringsbeslut.

Idag har SNCF-anställda en särställning som statstjänstemän, ”statut du cheminot”. De kan bara bli av med jobbet om de själva lämnar järnvägen eller går i pension.

Järnvägsarbetarna har en relativt hög lön och kan gå i pension redan vid 50 - 55 års ålder om de vill.

I och med reformen kommer nya järnvägsanställda inte att få denna särställning, vilket orsakat protester.

- Utomlands tror folk ofta att vi fransmän alltid strejkar. Det stämmer inte riktigt. Men ibland måste man ryta ifrån, säger resenären Benjamin Hoffnung som bor i London.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes