Hoppa till huvudinnehåll

Tågtrafiken till frihamnen i Hangö börjar igen - trafikarrangemangen ses över

Frihamnen i Hangö sedd från luften.
Tågtrafiken till frihamnen ska återupptas. Frihamnen i Hangö sedd från luften. Bild: Hangö hamn yttre hamnen

Tågen börjar rulla till frihamnen igen. Därför ändras trafikarrangemangen vid Notholmsvägen så att risken att tågen krockar med långtradare minskar.

Tågtrafiken till frihamnen kommer inte att vara regelbunden.

Det är billogistikbolaget Assistor som har önskat att trafikarrangemanget vid korsningen av Långgatan, Tulluddsvägen, Hangöbyvägen och Notholmsvägen ändras.

Därför har bolagets arbetsskyddsledare Jouko Parviainen skickat in en ansökan om saken till Hangö stad.

Assistor önskade att det placeras väjningstrianglar vid Långgatan och Tulluddsvägen, så att trafiken på Notholmsvägen har förkörsrätt.

Farliga situationer kan uppstå

Notholmsvägen används som reservväg till och från Hangö hamn. I vanliga fall kör långtradarna från hamnen längs Korsmansgatan eller ibland längs Esplanaden.

På Notholmsvägen finns en plankorsning och där kan det uppstå farliga situationer när långtradare på väg från hamnen blir tvungna att väja för trafik från Långgatan.

Det kan leda till att långtradarnas släpvagnar blir stående i plankorsningen och då finns det en risk att tåget kolliderar med dem.

Eftersom långtradare ofta kör i konvoj blir risken också stor att någon bil blir stående på spåret.

Uppmärksamheten lider

Enligt Jouko Parviainen kan det också uppstå farliga situationer då långtradarna kör till hamnen.

Långtradarchaufförerna är då tvungna att se efter trafik snett bakifrån från Tulluddsvägen. Det kan innebära att de inte är tillräckligt uppmärksamma på tågtrafiken vid plankorsningen.

Tekniska nämnden beslöt att godkänna att väjningstrianglar placeras ut vid Långgatan och Tulluddsvägen på sitt möte (21.3).

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland