Hoppa till huvudinnehåll

Alkos försäljning har minskat med 6 miljoner liter under början av året – nu ska Alko lyssna på kunderna som har fått finare alkoholsmak

Töölöntorin Alko avajaispäivänä.
Töölöntorin Alko avajaispäivänä. Bild: Petteri Sopanen / Yle Logotyp,affärer

Alko sålde flera miljoner liter mindre alkohol under början av 2018. Alko vill nu utveckla sitt sortiment genom att lyssna på kunderna.

Alko sålde 7 procent mindre alkohol under början av året 2018 än i fjol på grund av den nya alkohollagen. Mätt i liter är det drygt 6 miljoner liter mindre alkohol.

Riksdagen godkände reformen av alkohollagen i december, och Alko vill nu förnya sitt sortiment genom att lyssna på vad konsumenterna vill ha.

Under 2018 kommer Alko också att öppna fyra nya butiker, tre i huvudstadsregionen och en i Tammerfors. Konkurrensen har blivit hårdare särskilt i huvudstadsregionen.

Alko har främst förlorat kunder som har köpt öl-, cider- och long drink-produkter.

Ökning i försäljningen av kvalitetsprodukter

I fjol sålde Alko lika mycket alkohol som året innan, omkring 93 miljoner liter. Trots det ökade Alkos omsättning under 2017, tack vare en ökning av försäljningen av produkter av bättre kvalitet och att priserna steg en aning.

År 2017 förbättrade Alko sitt resultat jämfört med året innan, rörelsevinsten var 52,6 miljoner euro.

– Det att omsättningen utvecklats positivt är ett tecken pågående mat- och drycktrenden. Våra kunder vill främst satsa på kvalitet och speciella stunder, säger Alkos vd Leena Laitinen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes