Hoppa till huvudinnehåll

I Sverige är det inte status att flyga längre - dubbelmoral eller verklig klimatångest?

Linda Söderlund
Linda Söderlund korrespondenter

Det har blivit skämmigt att flyga. De medvetna svenskarna har klimatångest och väljer bort flyget, eller överväger att göra det. Svenska Yles Nordenkorrespondent Linda Söderlund skriver om flygdebatten som har rasat i Sverige under vintern.

Man får lite skämmas om man tar flyget. Alla måste ta eget ansvar för klimatkrisen och då är det självklart att skippa flyget. Vi måste sluta blunda för flygets klimatpåverkan.

Så här har många svenskar uttryckt sig på sociala medier och i tidningarna de senaste månaderna.

Flera kända svenskar, såsom sångaren Malena Ernman och idrottarparet Heidi Andersson och Björn Ferry har slutat flyga helt. Men också vanliga svenskar har börjat fundera på om det är klokt att alltid åka utomlands med flyg på semestern.

Resan har länge setts som målet och ett slags belöning man får då man orkat knoga på med jobbet och vardagen

En bekant berättade att hon drömde om att åka till Thailand med familjen i höst. Hon tänkte på hur skönt de skulle ha det, varmt och stressfritt - men tanken på att tvingas ta flyget dit gjorde att resplanerna inte kändes lika roliga som förr.

Också jag har rannsakat mig själv. Aldrig tidigare har jag flugit så mycket som nu då jag är korrespondent. På ett halvår har jag flugit två gånger till Oslo, två gånger till Köpenhamn och en lång flygresa till Reykjavik.

Då jag skulle hem efter bokmässan i Göteborg i höstas var tågen fullbokade och jag fick istället en plats på flyget. Flygbiljetten visade sig vara billigare än tågbiljetten och jag var dessutom snabbare hemma i Stockholm.

Resandet förlorar sin position som statusmarkör

Men alla har förstås inte ångest över att flyga, utan det gäller dem som har råd att flyga och som har tid att fundera på saken.

I Dagens Nyheter skrev konsumtionsforskaren Sofia Ulver om att resandet håller på förlora sin position som statusmarkör. Resan har länge setts som målet och ett slags belöning man får då man orkat knoga på med jobbet och vardagen. Men nu finns det tecken på att det här förändras och att resandet har blivit kontroversiellt.

Medelklassen ojar sig över klimatet ena dagen och bokar ännu en ny utlandsresa den andra

Undersökningar visar att flyget i dag står för allt mellan två och fem procent av den globala klimatpåverkan och att utsläppen fortsätter öka. Sedan 1990 har svenskarnas resande till destinationer långt borta ökat med hela 130 procent.

En del har påpekat att det också finns mycket dubbelmoral i hela diskussionen kring flygskammen. Medelklassen ojar sig över klimatet ena dagen och bokar ännu en ny utlandsresa den andra.

Ny flygskatt ska minska på flygresorna

Samtidigt har den svenska regeringen godkänt en ny flygskatt, som införs den första april i år. Flygresorna blir dyrare ju längre man åker. Inom EU är flygskatten 60 kronor, men åker man utanför EU och över 600 mil så är skatten redan 400 kronor.

Vid Pajalas flygplats är varje biljett subventionerad med 2 861 kronor

Målet är förstås att minska på flygresorna, även om effekten förutspås bli begränsad. I England debatteras progressiv flygskatt, så att skatten ökar ju mer man flyger, och det här kan kanske på sikt bli aktuellt även i andra länder.

I flygdebatten i Sverige har allt fler också börjat ifrågasätta varför staten subventionerar flygresor.

Tidningen ETC:s granskning visar att majoriteten av flygplatserna i Sverige inte skulle bära sig utan subventioner. Vid Pajalas flygplats är varje biljett subventionerad med 2 861 kronor, enligt ETC.

Är vi beredda att skippa flyget för att rädda klimatet?

Politisk styrning, såsom subventioner och skatter, påverkar folk till viss del, men ännu mer handlar det om vad konsumenterna vill.

Är vi på riktigt beredda att skippa flygresan till solen och äventyret på andra sidan jorden? Jag vet inte om min bekanta har bokat biljetterna till Thailand än.

Och i mitt jobb som journalist, då det gäller att vara snabbt på plats, är flyget trots allt mest ändamålsenligt.

I början av veckan såg det ut att bli regeringskris i Norge och jag var beredd att ta flyget dit. Turligt nog lyckades regeringen lösa sin kris - och jag slapp ta flyget.

Läs mera:

"Det känns bra i själen att inte flyga" - allt fler ifrågasätter sitt resande med tanke på klimatet

Debatten om flygets klimatpåverkan tar fart på allvar nu. Allt fler ifrågasätter sitt eget resande samtidigt som det flygs mer än någonsin. De mest radikala väljer att skippa flyget helt.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes