Hoppa till huvudinnehåll

Facebook ursäktar sig i helsidesannons – men amerikanerna litar mer på andra teknikjättar som också samlar in data

Facebook publicerade helsidesannons efter dataläckor.
Annonsen publicerades i de största brittiska och amerikanska tidningarna. Facebook publicerade helsidesannons efter dataläckor. Bild: AFP / Lehtikuva Facebook,tidningar,annonser,Mark Zuckerberg

Facebooks grundare Mark Zuckerberg ber än en gång om ursäkt för hur företaget hanterat användarnas datauppgifter till följd av skandalen kring Cambridge Analytica.

På söndagen publicerade Facebook en större annons i några av de största brittiska och amerikanska dagstidningarna. Bland annat har företaget köpt en hel sida i The Sunday Times, The Observer, The New York Times, The Wall Street Journal och The Washington Post.

Mark Zuckerberg signerar texten med eget namn, men upprepar i stort sett det han tidigare sagt i en tv-intervju med CNN och på sin egen Facebooksida. Han nämner dock inte Cambridge Analytica.

– Vi har ett ansvar att skydda er data. Om vi inte kan, förtjänar vi den inte, lyder rubriken.

Facebook-ikonen med ett foto på Mark Zuckerberg.
Mark Zuckerberg Facebook-ikonen med ett foto på Mark Zuckerberg. Bild: EPA/RITCHIE B. TONGO Facebook,Mark Zuckerberg

Facebook hamnade i skottgluggen för en vecka sedan när det framkom att Cambridge Analytica fått information om 50 miljoner användare.

Uppgifter användes senare bland annat i försök att påverka det amerikanska presidentvalet 2016.

Datamaterialet kom via en applikation utvecklad av en forskare vid universitetet i Cambridge. Appen innehöll ett personlighetsquiz som cirkulerade på Facebook 2014.

Facebook har försäkrat att man vidtog åtgärder redan 2014 och nu ser man till att det inte händer igen.

Som redan tidigare rapporterats, blir det också lättare för användarna att bland annat radera appar som samlar in och skickar vidare personlig information.

Ett allmänt problem för hela branschen

Samtidigt sätts amerikanernas förtroende för Facebook på prov.

Enligt en färsk opinionsundersökning tror färre än varannan, 41 procent, att Facebook följer amerikansk lag gällande privatpersoners integritet. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

I jämförelse med andra stora teknikföretag som också samlar in användardata, till exempel Apple, Google, Amazon, Microsoft och Yahoo, litar färre amerikaner på Facebook.

Men enligt industrianalytikern Rob Enderle kommer det här att bli ett problem också för de andra teknikjättarna.

– Det är Facebook den här veckan, men det kan komma andra. Det här är i varje fall ett allmänt problem i techindustrin, säger Enderle.

Facebook har tappat 14 procent av sitt marknadsvärde under den gångna veckan, vilket betyder i runda slängar 50 miljarder dollar.

Källor: Reuters, AFP

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes