Hoppa till huvudinnehåll

Sverige tackar ja till samarbete kring Bottniska korridoren – kan ge miljoner i EU-stöd till norra Finland

En långtradare susar förbi på en järnvägsbro.
En långtradare susar förbi på en järnvägsbro. Bild: YLE/Rolf Granqvist bilar,landsvägstrafik

Sveriges regering har fattat ett beslut om att gå in för ett samarbete med Finland kring den så kallade Bottniska korridoren. Infrastrukturminister Tomas Eneroth skickade i onsdags en förfrågan till EU-kommissionen om att förena tågkorridoren från Stockholm till Haparanda med det europeiska transportnätverket (TEN-T).

Beslutet innebär att motsvarande planer kan gå vidare också på den finländska sidan.

Om EU-kommissionen går med på att införliva den så kallade Bottniska korridoren i EU:s transportnätverk, så kan Finland i fortsättningen få miljonstöd för att förbättra stambanan mellan Helsingfors och Torneå, riksväg 4 och andra förbindelser i Norra Finland.

Kommunikationsminister Anne Berner tar emot nyheten med glädje.

- Vi är väldigt nöjda med beskedet att Sverige aktivt kommer att delta i utvecklingen av den Bottniska korridoren i samarbete med kommissionen, säger Anne Berner.

Anne Berner (C)
Anne Berner Anne Berner (C) Bild: Lehtikuva Anne Berner,kommunikationsministeriet,ministrar,Centern i Finland

Finland har bäddat för ett samarbete i åratal. Man har förhandlat med både EU-kommissionen och Sverige för att få draghjälp med att komma med bland de högprioriterade transportkorridorerna. EU satsar stort på dem bland annat för att råvarutransporter ska löpa smidigt inom unionen.

Sverige ändrade sig efter rapportering

I mitten av februari rapporterade Yle Nyheter att Sverige tvekade kring samarbetet med Finland. Då hade kommunikationsminister Anne Berner varit flera gånger i kontakt med sin svenska ministerkollega Tomas Eneroth om tystnaden kring samarbetet, men han vägrade berätta ifall Sverige ens skulle vara med.

- Vi kommer att fatta beslut om nationell plan i april, och det är då regeringen offentliggör hur vi tänker och tycker, sa han i Yle Nyheter.

Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth
Tomas Eneroth Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth Bild: (c) Pelle T Nilsson/Stella Pictures/All Over Press Tomas Eneroth,Sverige,Socialdemokraterna (Sverige)

Efter medieuppmärksamheten blev det ändå annat ljud i skällan.

I onsdags meddelade ministern att man går vidare med den Bottniska korridoren till EU-kommissionen. Det här trots att den nationella infrastrukturplanen inte ännu är fastslagen.

Ministerträff i Sundsvall

På måndag (26.3) träffar minister Anne Berner sin svenska ministerkollega i Sundsvall för att bland annat diskutera hur man ska gå vidare med samarbetet.

Hon ser stora möjligheter att utveckla de norra delarna av Finland och de arktiska områdena.

- Vi har fått en mycket positiv signal från EU-kommissionen vad gäller Finlands ambition att få TEN-T-korridoren att sträcka sig ända till Ishavet. Här har den här biten med Bottniska korridoren varit viktig och därför är vi glada att det här kommer vidare.

Läs mera:

Finland vill vara med bland Europas hetaste transportleder - Sverige tvekar

Finland vill ha allt fler järnvägsförbindelser och vägar med på EU:s karta över högst prioriterade transportleder. Därför har man i åratal samarbetat med Sverige för att få den så kallade Bottniska korridoren att bli en del av de transportkorridorer som EU-kommissionen stöder mest. Ifall man lyckas, kan EU gå in med en femtedel av investeringskostnaderna för transportleder på sträckan Helsingfors - Uleåborg - Torneå. Nu sätter ändå Sverige käppar i hjulen genom att tveka på sin medverkan.

Läs också